Jeff Lemire
Image
Comics, 2018
V rozhlase zrovna zmínili zprávu o definitivním ukončení provozu
továrny na obytné moduly v jesenických Supíkovicích. Šlo o
jednoho z největších zaměstnavatelů v kraji, přes 250 lidí tam
ze dne na den přišlo o práci a vzhledem k mizivé nabídce volných
pracovních míst jsou vyhlídky na budoucnost pro tamní obyvatele
nepříliš příznivé. Pro zajištění rodiny, splácení půjček
či hypoték a obstarání základních životních potřeb budou
lidé muset za prací jezdit mimo region, případně své nároky
srazit na životní minimum a spoléhat na státní systém
sociálních dávek. Není to záviděníhodná situace, ale často
bývá nevyhnutelná. Možná až moc často. Supíkovice totiž
nejsou jedinou obcí s podobnou anamnézou. Stejně nepříjemná
situace postihla i obyvatele fiktivního amerického městečka Royal
City.
„I think there's
something really wrong with me.“
Jeff Lemire (Essex County, Sweet Tooth, Descender,
The Underwater Welder, Trillium, Roughneck,
Plutona) ve svém nejnovějším románu na pokračování
(série vychází pravidelně každý měsíc sešitově u Image
Comics) rozehrává další ze svých jedinečných rodinných
partií. A tušíte správně, opět zde máme co do činění s
plnotučným melancholickým dramatem s rurálními prvky a velmi
tíživou atmosférou. Patrick Pike, vyhasínající literární
hvězda středního věku, toho času s masivním tvůrčím blokem a
rozpadajícím se manželstvím v závěsu, se v úvodu vrací do
rodného městečka za svou rodinou. Motivem Patrickova návratu do
kdysi vzkvétajícího průmyslového okresu je mrtvice, která
nedávno postihla jeho otce a ten nyní leží v komatu v místní
nemocnici. Rodinný reunion za tři - dva - jedna...
„You go to school.
You get a factory job. You have kids. You get old. That's it.“
Vzápětí se seznamujeme s Patrickovou starostlivou mámou a jeho
mladšími sourozenci, Tarou (jednatelka developerské společnosti
zadupávající poslední doutnající plamínky věhlasné
industriální minulosti), Richiem (flákač na plný úvazek) a
Tommym (aktuálně zesnulý benjamínek rodiny). Cože? Jo, čtete
správně, Tommy je už nějakou tu dekádu pod drnem. V pubertě jej
postihla dosud blíže nevysvětlená tragédie (hovoří se o
utonutí) a on se od té doby tu a tam členům pozůstalé rodiny
zjevuje ve formě astrálního subjektu. Nebo ducha, chcete-li. Matka
tedy ve svých vizích hovoří s mladým knězem, Taře dělá
společnost malý pětiletý klučina, Richie lelkuje a popíjí s
obdobně střiženým chuligánem a Patrick stále vídá toho
smutného patnáctiletého chlapce, jehož oči tolik volají o
pomoc.
„None of this
means anything. All these people do is drink and talking shit. Fuck
it.“
Stín minulosti neúprosně leží na všech členech Pikeovic
famílie jako těžký balvan, co se odmítá hnout. Ve všem, co
jednotliví protagonisté dělají, je vidět obrovský kus jisté
kapitulace, ve tvářích se jim zračí úzkost, případně hněv.
Jakoby se v Royal City před lety zastavil čas, postavy jsou unavené
životem a jejich počínání zdánlivě nikam nevede. Světlými
záblesky alespoň dílčí naděje jsou občasné náznaky
jakési formy abstraktní komunikace mezi bezvědomým otcem, Tommym
a Patrickem, která mi dala vzpomenout na výbornou Frekvenci
(r. Gregory Hoblit) s Dennisem Quaidem v roli zesnulého táty
hovořícího se svým potomkem skrze starou vysílačku. I v Royal
City komunikace probíhá na vlnách rádiových frekvencí a ta
otcova sbírka starých rádií tam očividně není jen tak na
parádu.
„I imagine that
this place really is like a big trap. And there's no way out.“
Nu a protože se Lemire dle poskytnutých rozhovorů snaží v
příběhu nastínit zhruba tři dekády životních osudů ústřední
rodiny, po pěti sešitech nastává zvrat a my se šmahem vracíme
zpět do raných 90. let, kde sledujeme poslední týden Tommyho
života. A není to hezká podívaná. Zatímco tedy úvodní svazek
představil již dospělé sourozence, ten druhý nám předkládá
jejich pubertální verze se vším, co k tomu patří. Tedy hlavně
se zarputilým vzdorem a hlasitou hudbou. A ta teda je! Nirvana,
The Smashing Pumpkins, Portishead, Weezer, Sonic
Youth, Pearl Jam, Radiohead, The Cure,
Pixies, Nine Inch Nails, Slowdive, Stone
Roses... zkrátka samé dobroty. Jeff Lemire se netají svým
hudebním vkusem a tak v každém čísle čtenářům předkládá
setlist složený z písní, které jej osobně provázely dospíváním
a současně byly inspirací při tvorbě komiksu.
„Fuck this
'alternative' shit, man. I need some Slayer!“
Na serveru Spotify
je navíc autorem každý měsíc zveřejněn nový mix skladeb,
takže doporučuji zabrousit i tam. Atmosféra devadesátek pak při
souběžném poslechu nahrávek a čtení Royal City krásně
rezonuje. Mimochodem, při psaní tohoto textu jsem si pustil novinku
Phila Elveruma (Mount Eerie: Now Only), jenž velmi citlivě reflektuje životní
osudy spojené se ztrátou jeho ženy. Při poslechu doporučuji mít
po ruce pár krabic kapesníků, je to jímavá nádhera. Stejně
jako tahle komiksová série. Samotná postava Tommyho je údajně do
jisté míry inspirována Lemirovým dospíváním, včetně
nepříjemných zdravotních obtíží, které mladíka doprovázejí
a kvůli kterým je druhá část ještě o něco více skličující.
Celou dobu máte nutkání Tommyho chytit za ruku a odtáhnout ho k
nejbližšímu psychoterapeutovi, ale musíte jen nečinně přihlížet
a čekat na nevyhnutelné.
„The black behind
your eyes. That's what I think of when I think about dying...“
A tady bych to stejně jako autor v desátém čísle ukončil. Ten
zákeřný cliffhanger mi dočista vyrazil dech a vhrnul slzy do očí.
Momentálně je na pultech číslo jedenácté a já nevím, zda
seberu odvahu se do něj pustit bez koňské dávky antidepresiv. Až
takhle je ten komiks dobrý. Oproti předchozím černobíle
ilustrovaným knihám tu Lemire (podobně jako ve Snyderově After
Death) čaruje akvarelem a je opravdu na co koukat. Jeho ostře
znepokojivý a pro svou výraznou odlišnost některými tuzemskými
čtenáři zatracovaný styl kresby je v barevném podání ještě o
krok uhrančivější, než kdy dřív. Studenější paleta barev
dodává tématu na váze a místy máte pocit, že vás ta tíha
pečlivě aranžovaných skutečností zalehne a přidusí. A znovu
zde platí pravidlo juxtapozičního perfekcionismu, kdy Lemire
přesně dávkuje jednotlivé sekvence všech vedlejších postav a
splétá je do pevného narativního uzlu. Viděli jsme to u Essex
County a vidíme to zas. Ten člověk je génius, už jsem to
někdy říkal?
„Everything is
gonna be okay. You know that, right?“
Dále už bych se jen opakoval. Royal City je další
vypulírované existenciální drama hodné Pulitzera a v současnosti
jej považuji za zdaleka nejlepší komiksovou sérii na trhu (Sága
tiše šoupe nohama v koutě). Odkážu vás ještě na tento rozhovor z loňského roku, kde autor svou novinku představil
čtenářům. Pokud se do ní také zakousnete, pak mi nezbývá nic
jiného, než vám popřát dobrou chuť a pevné nervy. Budete je
potřebovat.
Royal City Vol. 1: Next of Kin (Image Comics, 2017)
Royal City Vol. 2: Sonic Youth (Image Comics, 2018)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.