Jeff Lemire
Top Shelf Productions, 2011
“Nakrmte kuřata, podojte krávy, zastavte invazi marťanů!“
hlásá propagační materiál k cenami ověnčené komiksové
trilogii Essex County z pera Jeffa Lemirea, jednoho z
nejtalentovanějších autorů současnosti. Nebádejte teď po tom,
nakolik je ten výrok o autorově nadání pravdivý a rovnou si
přečtěte pár jeho knih. Sweet Tooth, Royal City, The Underwater Welder,
Trillium, Plutona, Descender, Roughneck,
Black Hammer... ať už totiž sáhnete po kterékoliv, s
žádnou z nich nešlápnete vedle. Za to vám ručím svým levým
varletem. Než mi však začnete jeho knížkami mlátit o hlavu a
zlověstně při tom mávat žabikuchem, musíme si nejprve
definovat, pro koho ten Lemire vlastně píše.
„Shit! That was
awesome!!“
A vezmu to trochu obšírněji, na což už jste si u mě určitě
zvykli (a pokud ne, vždycky se můžete vrátit k YouTube). Budu
předpokládat, že k tomuto textu se časem dostane i čtenář
komiksem nepolíbený, případně nad obrázkovým čtivem nos
ohrnující. Ano i takoví mezi námi stále jsou, stačí, když se
rozhlédnete okolo sebe. Pokud tedy zrovna nesedíte doma sami se
svou přeplněnou knihovnou a zaprášenými figurkami superhrdinů,
vy ubozí třicátníci bez života. Takže nejprve trochu
polopaticky. Komiks je médium. A médium jako takové je nositelem
jistého sdělení, které specifickým způsobem stimuluje naše
smysly a emoce. Může jít o film, hudbu, literaturu, videohru,
divadlo, výtvarné umění a v neposlední řadě právě komiks.
Podobně jako u filmu či literatury pak dále rozlišujeme žánrové
odnože, takže komiks může být i horor, detektivka, komedie,
thriller, fantasy nebo porno. Ten, kdo skončil u Čtyřlístku a
Rychlých šípů, by se dnes divil. Takže ne, komiks už dávno
není čtivo určené jen dětem nebo mládeži, stejně jako ostatní
spřízněná média totiž nabízí nepřeberné množství témat a
podnětů pro všechny věkové kategorie. U komiksu se budete
rozčilovat nebo dokonce nadávat, smát se i plakat, napětím lapat
po dechu nebo znechuceně kroutit hlavou. U dobře napsaného komiksu
budete prožívat přesně to, co u dobře napsané knihy nebo filmu.
Věřte mi, vím, o čem mluvím, pár takových obrázkových knížek
už se mi pod ruku dostalo.
„All I wanted was
to go home... to Essex County... to the farm...“
Zůstaňme ještě chvilku u té filmové analogie, poslední dobou
se mi totiž stává taková zvláštní věc. U snímků
inspirovaných komiksovými předlohami (z posledních let např.
Civil War, Justice League, Strážci galaxie 2,
Thor: Ragnarok nebo Wonder Woman) s železnou
pravidelností usínám. Opravdu, mám to ověřeno. Nevím, zda je
to tou nekonečnou, generickou akcí valící se na mě z plátna či
obrazovky, opakující se jednoduchostí příběhů často psaných
dle jednoho mustru nebo jen prostou absencí něčeho důvěrně
známého. Něčeho, co můžu v těch snímcích uchopit a vzít za
své. Zkrátka něčeho ze života obyčejného smrtelníka, ať už
to jsou uvěřitelné mezilidské vztahy, ztráty, lásky, strasti či
radosti.
Proto čím dál častěji hledám alternativu jinde a nejinak je
tomu i u komiksů. Tu a tam si stále rád smlsnu na novém Batmanovi
(ať už psaném Scottem Snyderem nebo Tomem Kingem) nebo Tankistce
(Alan Martin s Brettem Parsonem jedou bomby!), hlavní menu u mě však
okupují jinačí dobroty. Třeba sociální dramata rurálního
charakteru. Nešklebte se, já jsem vás teď viděl. Čímž se
oklikou konečně dostáváme k jádru dnešního článku. Abychom
si osvětlili, jak takové hutné drama z venkovského prostředí
(může ale jít také o kulisy maloměsta nebo části předměstí)
vlastně vypadá, odskočím si ještě naposledy k pohyblivým
obrázkům pro pár příkladů.
„I'd do anything
just to touch you again... anything!“
Paterson
(r. Jim Jarmusch), Blue Valentine (r. Derek Cianfrance), Štěstí
(r. Bohdan Sláma), Místo u moře (r. Kenneth Lonergan), Nebraska
(r. Alexander Payne) a z poslední doby pak třeba zcela unikátní
The Florida Project v režii Seana Bakera. Pokud alespoň jedna z
těchto perel rezonuje s vaší srdeční frekvencí a chuťovými
pohárky, budete z Essex County uneseni. Dáváte-li však
spíše přednost výše uvedeným blockbusterům s příchutí
popcornu a alternativní kinematografie, potažmo komiksu byste se
nedotkli ani v gumových rukavicích a násadou od koštěte, je
nejvyšší čas to tímhle odstavcem zabalit. Tenhle Lemire nebude
nic pro vás.
Essex County je jedním z těch vzácných komiksů, ke kterým
se dostanete až po nějaké době. Až se prokoušete všemi těmi
Supermany, Spider-Many nebo Batmany a budete od autorů žádat více
než jen líbivé pozlátko na jedno požití. Já to takhle měl s
literaturou, hudbou, filmem i komiksem (ne, vážně jsem na nočníku
nelouskal Dostojevského za poslechu Šostakoviče) a dnes jsem s
přimhouřením kritického oka schopen zkonzumovat prakticky
cokoliv, u čeho nemám vyloženě pocit, že mi při tom vyteče
mozek ušima. Ale vybírám si, protože těch sraček je tam venku
ohromné množství. Je to samozřejmě o vjemech, způsobu percepce
a následné interpretaci, nikdo nemáme patent na rozum. Sto lidí,
sto chutí, říká se. I proto většinou dám na názor člověka,
co už má něco načteno nebo nakoukáno než na nějakého joudu z
diskuzí na internetech.
„My mom died last
year. She had a cancer.“
Ale teď už vážně. Jeff Lemire, Essex County.
Pětisetstránkový špalek slupnutý na jedno posezení. I tak by se
dala definovat kniha, která je již nyní mnohými považována za
moderní klasiku. Jedná se o veskrze intimní studii několika
generací dvou rozvětvených rodin, jejímž svazujícím činitelem
je téma osamělosti a odloučení. Už na prvních stránkách se
setkáváme s malým chlapcem, kterému nedávno rakovina sežrala
maminku a tak momentálně vyrůstá v opatrovnictví svého strýce
na farmě kdesi v polích titulního okresu kanadského Ontaria. Pár
stran s citem umístěných flashbacků s umírající průhlednou
schránkou na nemocničním lůžku a stavidla slzných kanálků
jsou rázem protržena. A ani k tomu nepotřebujeme tklivé tóny
hollywoodských specialistů na ždímání emocí.
Pokud si teď myslíte, že Lemire to celé odbyde takhle laciným
trikem s vážnou nemocí, tak jste vedle jak ten javor. Ztráta
milované osoby je pouze úvodním tragickým katalyzátorem k něčemu
mnohem většímu. Vzápětí se totiž seznamujeme také s postavou
bývalého hokejisty, jenž v místním městečku obsluhuje čerpací
stanici a malý klučina si k němu pravidelně chodí pro nové
komiksy. Nevinně se vyvíjející vztah mezi kloučkem v kostýmu
superhrdiny a hromotlukem z benzinky přeroste v přátelství, což
ani trochu nešmakuje ostražitému strýčkovi, který o hokejistovi
ví své. Ta avizovaná mimozemská invaze se ale sama nevyřeší,
takže bude potřeba oprášit výstroj, nasadit přilbu a najít
kličku v obranném pásmu soupeře. A tady se to začne lámat.
-„Um... comics are
a dollar plus tax.“
-„Jesus! Ain't you
got enough of those things yet?“
-„New ones come
out every month.“
Kniha je rozdělena do tří tematicky provázaných částí. V
Tales from the Farm sledujeme současné dění na farmě
nastíněné v předchozím odstavci, v prostředním retrospektivním
příběhu s názvem Ghost Stories brouzdáme ve vzpomínkách
starého muže a společně s ním mapujeme životní osudy dvou
hokejově nadaných sourozenců (jsme holt v Kanadě, tady se lidé
rodí s hokejkou v ruce) a v závěrečné The Country Nurse
pak sdílíme všední pracovní rutinu s ovdovělou zdravotní
pečovatelkou a zároveň skládáme dramatickou mozaiku ze střípků
vzpomínek její babičky. Nebudu vám tu prozrazovat, v jakém
rodinném vztahu k výše zmíněným postavám tito protagonisté
jsou, už jenom proto, že postupné odkrývání těchto nitek patří
k nejzábavnějším aspektům knihy. Prozradím jen, že postupně
nás Lemire zavede až na počátek 20. století, tedy do dřevních dob osady Essex County a jejích původních obyvatel. A je to
neuvěřitelná jízda.
Lemire mezi odlišnými časovými etapami proplouvá s naprostou
elegancí. Děj je prosycen jeho dnes už pověstným citem pro
výtvarnou poetiku, což ruku v ruce se silným narativem a velmi
ladným tempem vyprávění tuto publikaci již nyní, pár let po
jejím prvním vydání, staví do pozice komiksové klasiky. Autor z
jednotlivých dramatických vláken splétá robustní provaz, kterým
pak spolehlivě láme vaz všem, kdož mají komiksové médium
zaškatulkováno jakožto úpadkovou nebo brakovou odnož skutečného
"vysokého" umění. Kdepak, tenhle zápas je už od
úvodního vhazování rozehrán ve prospěch diváka. Nejprve hra
probíhá v klidném tempu, pak párkrát dojde na střídání,
začnou padat góly a v poslední třetině to s hlasitým *KLAP*
zapadne do sebe. To klapnutí mi málem utrhlo hlavu.
„KAW!“
Na serveru Goodreads
jsem četl názor jedné čtenářky, která knihu pochválila
výstižným komentářem, vytkla ji však příliš smutnou a
depresivní atmosféru v důsledku čehož ji pak udělila pouhé dvě
hvězdičky z pěti. A to je právě ono, ten Lemire vážně není
pro každého. Jste-li přespříliš sluníčkový člověk
odmítající byť jen špetku negativního smýšlení nebo náruživá
citlivka, co se rozpláče, když vidí poblitého bezdomovce v
tramvaji, budete u Essex County trpět. Naopak ti, co si
libují v bahně melancholických depresí a nezavírají oči před
stinnou stránkou lidského bytí se vším, co k tomu patří (slzy
jsou v tomto případě nezbytnou rekvizitou), si knihu užijí ve
všech jejích detailech. A právě v těch detailech je Lemire
nejsilnější.
Rysy ve tváři načrtnuté jen pár tahy vydají v Lemireově podání
za více než tisíc slov. I proto si zde kanadský autor vystačí s
minimem dialogů. Zkroušené pohledy, nepatrné úsměvy, bezradnost
v očích, které vypadají jako černé šmouhy na papíře a přece
se v nich zračí tolik smutku, že by to porazilo statného vola
naládovaného kokainem. V autorově na pohled roztěkané, ale v
komplexní implikaci naprosto přesné perokresbě se skrývá
nepřeberné množství emocí. Respektive padesát odstínů splínu
a pár radostí, které mezi tou vší hmatatelnou depresí září
jako majáky naděje a světlých zítřků. Nejjasnějším z nich
je zde černá vrána, která celý příběh rámuje a s jistou
mírou symbolismu často vstupuje do vyprávění, aby svým němým
komentářem popohnala kola bezútěšných lidských osudů zase o
kus dál.
„Sometimes it
takes a little tough love, eh. After all, that's what family is for.“
John Steinbeck, J. D. Salinger, Bob Dylan, Michael Chabon, Jeff
Lemire... až takhle vysoko ho mám, kluka ušatýho. Zkuste mu dát
taky šanci. Fiktivních superhrdinů je všude spousta a svět se
bez nich vlastně obejde, těch skutečných supervypravěčů je ale
jen hrstka. A ty v našich životech potřebujeme jako sůl. Tak až
nám tuhle nádheru příští rok vydají u Paseky,
stoupněte si na ni do fronty. Nebudete litovat.
Pozn.:
Kniha navíc obsahuje i dva kratičké příběhy The Essex County
Boxing Club a The Sad and Lonely Life of Eddie Elephant-Ears.
Jsou to "vystřižené" osudy dalších členů rodiny,
které se do finální podoby románu z různých důvodů nehodily.
Ale jsou bezvadné a za přečtení rozhodně stojí. Sebrané vydání
vyšlo s předmluvou Darwyna Cookea v pevné i brožované vazbě, v
limitovaném počtu (500 kusů) pak i v autorem signované verzi se
slipcasem potaženým látkou s parciálním lakem.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.