Vzpomínáte jak jsem se
kdysi rozplýval nad příběhy z DC universa označenými štemplem
Elseworlds?
Tak konečně se mi podařilo sehnat do sbírky kousek nejcennější.
A nebudu chodit okolo horkého rendlíku nastavované kaše, je to
také titul mému srdci nejbližší. Pokud jsem v minulosti do nebes
vynášel futuristickou nálož Batman: Year 100, na oběžnou
dráhu posílal alternativní linii Superman: Red Son nebo až
na samotný Měsíc odpaloval úchvatnou upíří trilogii Batman:
Vampire, tak dnes vypouštím sondu přímo ke Slunci. Protože
Dean Motter a Michael Lark jsou komiksoví astronauti, kteří se s
nějakým poletováním okolo matičky Země jen tak nespokojí. Nine
Lives září jako rozpálená hvězda, jejíž žár nepohlcuje
pouze galaxii Elseworlds, ale zároveň dosahuje věhlasu těch
nejlepších komiksů s Batmanem vůbec. A takový svátek tady
nemáme každý den.
„All had their
motives. All had the means. All had the chance...“
Elseworlds tituly
přinášejí čtenářům neotřelý pohled na zajeté narativní
struktury, převracejí na hlavu celé mytologie, známé postavy
stavějí do nových rolí a pak lišácky pomrkávají na fanoušky
a znalce původních příběhů. Snadno se do nich vklouzne, dokáže
si je užít i čtenář, který nemá tzv. načteno, ovšem to pravé
ořechové si samosebou vychutnáte hlavně tehdy, máte-li už
alespoň základní povědomí o tom, kdo je kdo a z čeho autoři v
daném díle čerpají. Dalo by se to přirovnat k televiznímu
seriálu Gotham, kde narážíte na profláklé postavy z
Batmanova universa v atypických funkcích. Edward Nygma je zaměstnán
jako forenzní specialista u GCPD, Selina Kyleová je mladičký
spratek z ulice a slizoun Cobblepot je uťápnutý mamánek, který
se teprve dere k mocenskému korytu. Nu a teď si představte, že se
celý ten gothamský cirkus přesune v čase do čtyřicátých let
20. století.
Batman byl vždy
označován za "největšího detektiva na světě". Že na
něj časem navlékli pancéřová brnění, prošpikovali jej
moderními technologiemi a udělali z něj chodící tank ověšený
arzenálem, za který by se nemusela stydět armáda menší
republiky, teď ponecháme stranou. V prvé řadě vždy šlo o to
slovo "detektiv". Když v roce 1939 začaly vycházet první
příběhy v magazínu Detective Comics, Batman v nich pobíhal
v elastických podvlíkačkách a řešil zapeklité případy.
Podobně jako je tehdy řešili detektivní velikáni Phil Marlowe či
Sam Spade, kteří měli s Brucem Waynem řadu styčných vlastností.
Tedy až na ty miliony v bance a podvlíkačky samozřejmě. Zadání
tehdejší redakce znělo jasně: vytvořte nám hrdinu, který bude
ve dne nápadně hýřit trefnými bonmoty a pátrat po stopách
nezákonných činností, zatímco v noci bude potírat zločin v
dobře padnoucím kostýmu.
„Thing is, he
liked to live dangerously at night. It's as if he came alive in the
darkness. He became another person.“
Později sice přišly
komplikace ve formě různých Robinů, duhových monster, zebřích
kostýmů, mumií a podobných volovin (Bat-Baby!),
ale podstata vždy zůstala zachována. Batman je detektiv. Byť je
při svých pátracích avantýrách občas nucen sáhnout po
žraločím repelentu. Efektivního užití moderních detektivních
postupů jsme se po delší pauze dočkali až v příbězích ze 70.
let, jež dostal na starost legendární Denny O'Neil. Ten celého
Batmana úspěšně revitalizoval a představil jej novému publiku.
V 80. letech potom zazářil Jim Starlin v Ten Nights of The Beast
(česky Deset nocí KGBeasta) nebo Death in the Family,
drsnější podtón načrtnul Frank Miller v památném Roce jedna
a Dlouhý Halloween s Temným vítězstvím Jepha Loeba
se už jenom vezli. Gotham Central Eda Brubakera a Eda Rucky se sice bez Batmana téměř
obešel, ale zase naservíroval tu nejhutnější krimi atmosféru
posledních let. A nesmíme opomenout, že k odkazu detektivní školy
se do jisté míry hrdě hlásí i Soví tribunál či
autorsky dosud nepřekonaný Black Mirror scenáristy Scotta
Snydera.
Možná tušíte, kam tím
směřuji. Vůbec nejraději bych byl, kdyby Batman zahodil všechny
ty svoje exoskelety, batarangy, skenovací systémy i obrněná
vozidla a vykročil do ulic jen v "pršiplášti a klobouku".
Tedy v hadrech, ve kterých kdysi začínal a které Frank Miller s
mírnou inovací oprášil v kultovním Návratu Temného Rytíře.
Protože když na mě ze stránek komiksu s oblíbeným hrdinou opět
dýchne kouzlo omšelých pulpových historek s odérem hardboiled
detektivek, je to pocit k nezaplacení. Do moderních komiksů vtrhla
dravost a bezohlednost, hrdinům se vše servíruje na zlatém
podnose a nejsmutnější na tom je, že se to všechno dost často
bere příliš vážně. Jedna krize sem, druhá tam a najednou jsou
v krizi všichni až po uši. V lepším případě někteří zemřou
a v tom horším zemřou ještě jednou, protože co by to bylo za
superhrdinu, který by svou smrt párkrát nerozchodil, že jo. Bez
masivního supernáhrobku a vydatného přívalu falešných slziček
to dnes zkrátka nejde.
„Gordon was also
right about Selina's other boyfriends. She had been on more laps than
a French napkin.“
Největší detektiv
všech dob to v posledních letech holt nemá jednoduché, byly ovšem
chvíle, kdy se v ústředí DC Comics tolik nehledělo na okamžitý
zisk a tak se tu a tam popustila uzda autorské fantazii o něco
více. A teď se konečně dostáváme k jádru dnešního článku
(ale že to tentokrát trvalo, co?). V roce 2001 přišel scenárista,
výtvarník a designér Dean Motter do DC s nápadem zasadit Batmanův
příběh zpět do čtyřicátých let a zároveň tím vzdát poctu
filmovému průmyslu tehdejší doby. Obzvlášť tedy černobílým
detektivkám zahalených kouřem žánrové odnože zvané noir.
Motter nebyl na poli komiksu žádným nováčkem, podílel se na
projektu s názvem Mister X, napsal scénář k úspěšné
minisérii Terminal City (Vertigo) a ilustroval série
Hellblazer, Batman či Grendel. Takže když
přišel za editorem a bouchl do stolu s tím, že by to zase chtělo
nějakého toho Batmana pro starší a pokročilé, šel mu okamžitě
na ruku.
A když na ruku, tak se
vším všudy. Motter měl totiž vizi, že hold stříbrnému plátnu
nejlépe vzdá publikací ve formátu, jež bude připomínat
širokoúhlý film. Takže vzal klasickou komiksovou stránku a
překlopil ji na délku. Což už nedomyslel do důsledku, protože
kdyby se domluvil s výtvarníkem i na širokoúhlých panelech
(dejme tomu dva na každou stránku), drželi bychom teď v rukou
vyloženou relikvii. Takhle prakticky listujeme komiksem s naprosto
běžným rozložením panelů, jenž ze zvoleného formátu nic
netěží. Nezavadíme tu ani o působivé celostránkové
monstrpanely, na které jsme mohli narazit kupříkladu v Millerově
Třístovce. A že si o to noční Gotham přímo koleduje,
škoda. Vše ostatní bylo zcela podřízeno filmovému vzhledu -
obálka evokuje dobový plakát lákající do kina na spektakulární
noirovou pecku (náhledy některých originálů najdete okolo textu),
následuje název přes "celé plátno", autory komiksu
představují "úvodní titulky" v ikonickém fontu a do
děje nás vtahuje voiceover (vnitřní hlas) ústředního hrdiny.
„He said it all
started in the Gotham Reservoir.“
Vše to začalo v
gothamských odpadních stokách, hlásá v úvodu zatím neznámý
vypravěč a my sledujeme povědomou postavu maskovaného strážce
Gothamu, kterak se plíží páchnoucím tunelem, když náhle
odněkud zazní strašlivý výkřik. V tu chvíli Batman spatří
obřího aligátora útočícího na jakousi nebohou oběť, bez
váhání se vrhá vstříc zubaté hrůze a když už to vypadá, že
by mohl mít navrch, souboj náhle přesně mířeným úderem do
hlavy ukončuje ve stínech ukrytý pozorovatel s ocelovou trubkou.
Když se Batman konečně probere z bezvědomí, zjistí, že leží
ve stokách vedle bezvládného těla mrtvé ženy. Kontrola
legitimace v tomto případě není nutná, v zesnulé totiž
okamžitě poznává Selinu Kyleovou, afroamerickou majitelku
místního a nechvalně proslulého nočního klubu.
Okamžitě se začíná
roztáčet kolotoč nezodpovězených otázek a falešných obvinění.
Selina byla v povědomí společnosti zaškatulkována jako žena
nižších mravů, která udržuje styky nejen s většinou
gothamského podsvětí, ale i s politickými představiteli z vedení
města nebo ambiciózním pracháčem Brucem Waynem. Ten zde má
pověst lehce zkorumpovaného továrníka, který si na špinavou
práci najímá tajemného muže v kostýmu netopýra. Selina se léta
těšila přízni mnoha ctitelů, do jejího podniku proudily davy
spokojených návštěvníků a byznys prosperoval. Nebezpečná hra
kočky s harémem myší se jí však po čase začala vymykat z
rukou, renomé nočního klub zvolna klesalo ke dnu, na přetřes
přišly výhrůžky a když se začalo proslýchat, že Selina má v
bance bezpečnostní schránku plnou pečlivě nasbírané špíny a
usvědčujících důkazů na každého ze svých kunčaftů, s
tichým cvaknutím byl kdesi na pozadí spuštěn likvidační
proces.
„A dame in her
position is bound to come across a few bad eggs. She ran a nightclub,
for God's sake.“
Pátrání po pachateli
ohavného zločinu se ujímá ostřílený člen gothamské policie
komisař Gordon, kterému na stole přistane rovnou celá plejáda
podezřelých. Do užšího výběru se pak dostává hrstka mužů,
kteří se Selinou udržovali poměr přátelského, obchodního či
intimního rázu. Jde o kombinaci známých postav z Batmanova
universa načrtnutých v noirových odstínech, na listině se tak
ocitá např. multimilionář Bruce Wayne, privátní advokát Harvey
Dent, který to však hraje na více stran (odtud přezdívka
Two-Face), mafián ve fraku Oswald Cobblepot, nenápadný účetní
Eddie Nygma, chladnokrevný zabiják Freeze, zjizvený boss podsvětí
Hagen alias Clayface, úspěšný podvodník a gambler Jack, jemuž
nikdo neřekne jinak než Joker a v neposlední řadě také bývalý
policista, toho času vyhořelé soukromé očko, Dick Grayson. A
právě Dick je naší ústřední postavou i vypravěčem příběhu.
Zdá se, že jediný, kdo
chce případ skutečně rozlousknout, je Gordon, zatímco všem
ostatním je Selinina smrt docela šumák a raději se pídí po
ztraceném klíči k bezpečnostní schránce s tajemným obsahem.
Zpočátku spíše zdrženlivý Grayson se do případu vrhá s
vlažným zápalem, nejspíš hlavně proto, aby smazal své jméno
ze seznamu podezřelých. Rozplétá klubko lží a polopravd a
postupně nám odhaluje pestré panoptikum nebezpečných figurek z
gothamského podsvětí. Navíc hned ze startu dostane nakládačku a
potom celou dobu chodí s rozbitým ksichtem, podobně jako Jake
Gittes v Čínské čtvrti (1974) a to včetně památného
flastru na nosní přepážce. Fanoušci filmu se zajíkají radostí.
„Time to fold,
Joker.“
Není to žádná velká
věda, scénář simuluje vcelku jednoduchý a genericky vystavěný
detektivní vzorec s řadou neznámých. Závěrečné rozuzlení
trošku klopýtne, což může předchozí dějovou strukturu snadno
položit na lopatky. Protože pokud skutečnou příčinu Selinina
úmrtí neodhalila pitva, pak je v gothamském soudním lékařství
cosi opravdu shnilého. Buď samotné finále vezmete jako žánrový
vtip a úlitbu dobovým klišé šestákových detektivek nebo
zlomyslně fouknete a celá ta pečlivě budovaná narace se rozpadne
jako domeček z karet. Já se připojím k těm, co si tenhle
vizuální nářez užili od začátku do konce, už dlouho jsem
totiž u komiksu nepociťoval ten tolik povznášející a neodbytný
pocit, že se vlastně neustále bavím.
Nine Lives
nenuceně propojuje mé oblíbené světy - svět komiksových hrdinů
se světem lehce naivních noirovek z první poloviny 20. století.
Je to jako kdyby Batman pobíhal po střechách San Francisca v
Maltézském sokolovi (1941). Na tomto místě je nutno
podotknout, že s podobným námětem už o rok dříve uspěli Ed
Brubaker a Sean Phillips ve vynikající jednohubce Gotham Noir,
kde se do popředí dostal Jim Gordon v roli soukromého detektiva,
jenž je obviněn ze smrti mladé dívky. Děj komiksu se odehrává
na sklonku 40. let a více se o něm můžete dočíst třeba tady.
„He had rescued me
from hellfire on the towers of the divine city and shown me
redemption in its pit. I just pray I never have to come that close to
him again.“
Komiks nešetří řadou
skrytých odkazů, v zaplivaném kanclu Dicka Graysona si můžeme
všimnout na zdi pověšeného plakátu s nápisem "Flying
Graysons", v místnosti plné výherních automatů narazíme na
poutač s výjevem Jokerova rozšklebeného obličeje a když v
naprosto kulervoucí scéně během akční honičky sledujeme
transformaci sportovního roadsteru na dobový Batmobil vycházející
z návrhu Jerryho Robinsona, fandové Batmana jdou pomalu do mdlob.
Auta, ošacení, účesy, vše je zcela podřízeno dobovému trendu.
Architektura a atmosféra nočního Gothamu bere doslova dech. Svůj
obrovský podíl na tom má fotorealistická kresba Michaela Larka
(Terminal City, Gotham Central, Scene of the Crime),
která z komiksu dělá opravdové mistrovské dílo. A za ty barvy
by Matt Hollingsworth zasloužil minimálně hubana.
Kniha v roce 2003
obdržela Cenu Willa Eisnera za nejlepší design a v roce 2014 ji
populární server IGN zahrnul do žebříčku pětadvaceti nejzásadnějších příběhů s Batmanem hned po bok takových
perel jako Thrillkiller,
Dlouhý Halloween či Návrat Temného rytíře. Tato
rovnice má tedy jednoduché řešení. Ihned po přečtení tohoto
sáhodlouhého textu se zvednete a půjdete si Nine Lives
sehnat. Protože život je příliš krátký na to, abyste jím
mrhali nad průměrným obrázkovým čtivem o intergalaktických
hrozbách a vysvalených superhrdinech s vymytými mozky.
- „Care for a
drink?“
- „I'm on duty.“
Pozn.:
Během rešerší jsem
natrefil na výtečné stránky jednoho fandy do Batmana, jež
nabízejí bohatý obsah plný šťavnatých tipů a zajímavých
odkazů. Okoštujte: Gotham Calling.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.