Jeff Lemire & Dustin
Nguyen
A máme ho tady zase.
Jeff Lemire, komiksový scenárista a výtvarník první třídy
(Sweet Tooth, Animal Man, Trillium, Essex County),
tentokrát nechal tužky i barvičky ležet ladem, ke spolupráci
přizval ilustrátora podobné váhové kategorie a společně se
vydali na nebezpečnou pouť do vzdálených končin neprobádaného
vesmíru. Kdyby to byla rutinní výprava, tak tady o ní nejspíš
nenapíšu ani čárku. Jenomže z Descendera se během pár
sešitů vyklubala komiksová hardcore sci-fi sága pro dospělé
publikum, která svou jakostí nabourává příčky nejvyšší.
Počkat, říkal někdo Sága?
„...we're fucked.“
Děj nás v úvodu zavádí
na planetu Niyrata, kulturní a technologické centrum zdejšího
planetárního systému, který dohromady tvoří uskupení devíti
planet, mezi nimiž panuje letité příměří a rovnováha. Celé
společenství je souhrnně označováno jako Rada sjednoceného
vesmíru (United Galactic Council,
zkráceně UGC), Niyrata je jeho základnou a zároveň
domovem devíti velvyslaneckých měst osídlených původními
obyvateli kmenových planet, jenž zde reprezentují své domoviny.
Převážně díky rozsáhlým výzkumům v robotice jde o
technologicky pokročilou společnost, která do každodenního
života začlenila vyspělé pracovní roboty a dokonce i androidy
plnící role rodinných příslušníků. Současnou populaci
planety tvoří 5,53 miliard obyvatel.
Za geniálního vědeckého
průkopníka a otce moderní robotiky je obecně považován doktor
Jin Quon, obrýlený čtyřicátník s umaštěnými vlasy a nepříliš
oslnivým charakterem. Jednoho rána jej z hlubokého spánku po
další probdělé noci strávené v laboratoři vytrhne rámusící
vyzvánění komunikátoru, na jehož druhém konci se ozve rozlícený
hlas vrchního generála armády UGC. Ten se dožaduje jeho okamžité
přítomnosti ve velícím centru vesmírných letů a doktoru
Quonovi stačí jediný pohled k nebesům, aby měl jasno. Nad
Niyratou se tyčí děsivý obří kolos neznámého původu a dle
dostupných indicií se jedná o jakousi spící umělou inteligenci.
Když se doktor s vojenskou posádkou blíží vstříc onomu
gigantovi za účelem průzkumu, robot najednou procitne a sežehne
planetu oslnivým paprskem. V tu chvíli na Niyratě zhasne téměř
pět miliard životů. A jediný android nemá ani škrábnutí.
„But if it wasn't
dream... then... where was I?“
Následuje střih o deset
let později. Křehké spojenectví UGC je v troskách, v galaxii
vládne napětí a chaos. Zjišťujeme, že k podobným útokům na
civilizaci došlo i na ostatních planetách v systému. Obří
robotické bytosti si vysloužily přezdívku Sběrači (Harvesters)
a nikdo netuší odkud se vzaly, ani kam bezprostředně po útoku
zmizely. Přeživší zachvátil strach z možné spojitosti se
všudypřítomnými robotickými dělníky. A protože strach z
neznámého je svině, co se šíří rychleji než mor, během
bouřlivého protirobotického povstání bylo vyhlazeno 90% všech
nositelů umělé inteligence. Pro jistotu. Galaxii nyní obrážejí
jednotky po zuby ozbrojených žoldáků, tzv. šroťáků
(scrappers), kteří vyzobávají poslední zbytky "myslících"
elektrických obvodů.
A do toho všeho se na
vzdálené měsíční težařské kolonii z dlouholetého spánku
probouzí protagonista našeho příběhu, android s vzezřením
lidského chlapce, TIM-21. TIM je nejpokročilejším typem androida,
v kolonii měl za úkol dělat společnost malému Andymu, jehož
rodiče byli zaměstnáni težbou zdejších surovin. Během důlní
katastrofy však došlo k masivnímu úniku smrtelného plynu a celá
kolonie byla vyhubena. Poté co se TIM připojí na vnější síť,
aby zjistil v jakých sračkách se nyní vesmír nachází, na
druhém konci galaxie to tiše cinkne a věci se pomalu dávají do
pohybu. Každý robot má v sobě tzv. strojový kodex, což je něco
jako lidská DNA, tedy jakýsi jedinečný otisk, který jednotlivé
umělé bytosti specifikuje. A pár chytrých hlav v čele s doktorem
Quonem právě zjistilo, že TIMův kodex se plně shoduje s kodexem
jednoho Sběrače. Tou dobou už ale k opuštěné těžařské
kolonii míří rozzuření lovci droidů, kteří zachytili slabý
signál.
„Because they fear
us, TIM-21. Because they were hurt and they wanted to hurt something
back. Because they are human.“
Svou atmosférou mi to
připomnělo Spielbergovu, respektive Kubrickovu, Umělou inteligenci. Téměř dokonalý android se vzhledem malého
chlapce hledá svou rodinu a přemítá o tom, zda dokáže skutečně
snít. K ruce zde sice nemá robotího gigola, ovšem domácí
mazlíček na baterky a důlní pracovní robot s poetickým jménem
Vrták (Driller) také nejsou k zahození. A když jde do
tuhého, vždycky může vystřelit z plazmového kanónu ukrytého v
paži. Což nás přivádí k palčivé otázce, proč má "dětský
společník" v těle zabudovánu smrtící zbraň. Původně
jsem měl za to, že Descender bude šestidílná minisérie,
když jsem však na konci posledního sešitu narazil na ukázkový
cliffhanger a magická slůvka „Konec
první knihy“, index natěšenosti vystřelil do
stratosféry. Lemire zde totiž rozehrál hru plnou vysokých karet.
Už v prvním sešitě je k dispozici stručný popis všech devíti
planet a když si vezmete, že dosud jsme navšívili pouze dvě z
nich (respektive tři, ale to bychom už zabíhali do spoilerů),
čeká nás ještě spousta zábavy v mezihvězdném prostoru.
„Driller a real
killer!“
Oproti komornější
sci-fi sérii Trillium
se před námi nyní rozpíná obrovský příběh o ztrátě,
usmíření a hledání pravdy. Nemůžu se dočkat, až nás Lemire
vezme na Phages, jehož obyvatelé jsou vyloženě plynného
skupenství a svým spektrálním charakterem připomínají duchy
nebo na tichý Silenos, na němž unikátní složení atmosféry
zamezuje šíření zvuku a veškerá komunikace tam probíhá na
bázi telepatického zobrazování hieroglyfů v prostoru. Lemire
dokáže na krátkém úseku vybudovat solidní drama, nezabíhá do
zbytečných podrobností, nechává děj zvolna plynout a když už
to vypadá, že jsou hrdinové z nejhoršího venku, bodne čtenářům
nůž do zad. Nechci to zakřiknout, ale mám tušení, že se nám
zde vskutku rýsuje něco, co by mohlo strčit do kapsy i žánrově
spřízněnou Ságu. A pokud u projektu i nadále zůstane
Dustin Nguyen, máme možná zaděláno na komiks roku.
Protože to, co tady
tenhle talentovaný Vietnamec předvádí, nemá v komiksu podobného
ražení obdoby. Z každého panelu přímo tryská radost z tvorby.
Jeho styl je někde na pomezí disneyovek a cartoonu s jemnými
náběhy do fotorealismu, to nejpodstatnější se však ukrývá v
technice malby. Nguyen kombinuje zdánlivě jednoduché črty tužkou
s vodovými barvami, čímž se vymyká 99% komiksových prefabrikátů
a vyvolává ve čtenáři pocit, že listuje nádherně ilustrovanou
pohádkou pro dospělé (zdravíme Jill Thompsonovou!). Design vesmírných plavidel, moderních
metropolí či samotných androidů je v jeho podání zcela
unikátní. Akční scény mají říz a slabším jedincům dokážou
nahnat hrůzu, opravdovou pastvou pro oko je pak živelně pestrá
paleta namíchaných barev. Nguyen v minulosti pracoval na několika
sériích s Batmanem (Detective Comics, Streets of Gotham,
Li'l Gotham) a pro Scotta Snydera ilustroval výtečnou
minisérii American Vampire: Lord of Nightmares.
„We just hit the
jack-bot, boys!“
Tentokrát vás nebudu
přemlouvat. Vy si teď prostě odeberete pár drobných z hromádky,
kterou máte odloženou na tu protiislamistickou hovadinu od Millera
a objednáte si první svazek Descendera s podtitulem Tin
Stars zcela dobrovolně a bez nátlaku. Protože pořád lepší
Lemire v hrsti než Miller v prdeli.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.