Tak jo. Máme tady
jubileum. Desátá kniha v komiksové řadě, to už je pádný důvod
k malé oslavě. Natož u nás, v zemi, kde se knižní obrázkové
série příliš vysokých věků zase tak často nedožívají.
Vzpomeňme na Parchanty, Thorgala či nedávno
zaříznutou DMZ. Vždyť to byly ještě děti! Něco
takového však už Hellboyovi naštěstí nehrozí. Rudý
sudokopytník to u nás dotáhl do puberty, přičemž český
vydavatel úspěšně dohání originální řadu, kde se číslování
prozatím zastavilo na třinácti knihách. A to včetně
nejčerstvějšího přírůstku s názvem Hellboy in Hell, ve
kterém se po delší době za kreslířské prkno vrátil sám otec
série Mike Mignola. A vězte, že peklo v jeho podání nemá
obdoby.
„Anung es. Anung
em-eš. Anung und rama.“
Ale teď už rychle k
aktuálně počeštěnému dílu ve více než obstojném překladu
Jana Kantůrka. Již z názvu je patrné, že jde o další almanach
kratších povídek, víceméně mapujících rudochovy toulky
světem, případně nějaké ty melouchy bokem. Osobně nedám na
Mignolovy kraťasy dopustit, jeho Mrtvolu, Makomu či
Vlky ze svatého Augusta považuji za to nejlepší, co z jeho
hlavy dosud vylezlo. Oproti macatějším celkům často působí
kompaktnějším dojmem a dávají tak jeho ryze šestákovým
příběhům více vyniknout. Sémě zkázy, Probuzení
ďábla nebo Divoký hon samozřejmě mají své místo a
patří k absolutním vrcholům Mignolova universa, kratší kousky
zde ovšem zastávají roli pomyslných třešniček.
„Jo. Příjde den
a proti tý věci, co si neseš, budou ty mý patálie vypadat jak
piksla drobnejch.“
Titulní Paskřivec
(z originálu výborně přeložený Crooked Man) je něco, co
mi při prvním setkání vyrazilo dech. Richard Corben je vedle
Mignoly tou nejpovolanější osobou na pozici ilustrátora komiksů
s Hellboyem. Tečka. Nikdo jiný nedokáže obrazovou formou
vystihnout tíseň, strach, bezmoc a hrůzu lépe, než tenhle
zasloužilý sedmdesátník z amerického Missouri. Každý strom,
každá větev, křoví, polorozpadlá barabizna či zatuchlý kostel
jsou nasáklé atmosférou, která by se dala porcovat jateční
cirkulárkou. Ať už se ve tvářích postav zračí čirá beznaděj
nebo skutečný hněv, vždy je to podáváno v poctivých detailech.
A to máme "jen" kresbu, teď si představte ten Mignolův
scénář!
„Indiáni říkaj,
že to tady vždycky bylo špatný. Říká se, že sou tady duchové
a stvoření, který tady žili už před potopou světa.“
Děj nás zavede do
Appalačských hor ve Virginii, kde se to roku 1958 čarodějnicemi
jen hemží. Hellboy se zde vyskytuje v roli spíše nezúčastněného
pozorovatele, tiše vyčkává a v danou chvíli neváhá tasit
kamennou pravačku. Hlavním tahounem příběhu je válečný
veterán Tom Ferrell, jenž se po dlouhých letech vrací do své
rodné kotliny, aby splatil dávný dluh. Mladická nerozvážnost a
láska k dívce jej kdysi namočily do černé magie a okultních
praktik, v důsledku čehož byl zpět na svět přivolán dávno
zesnulý šejdíř Jeremiáš Witkins, který nyní pod děsivou
přezdívkou Paskřivec terorizuje celý kraj. A to jste neviděli tu
držku! Vynechám podrobnosti, Tom za doprovodu Hellboye putuje
divokým územím, navštíví zdánlivě opuštěné uhelné doly,
hodí pokec se slepým knězem v Bohem zapomenutém svatostánku
uprostřed ničeho a nakonec si oba lajsnou neuvěřitelnou řezanici
s hordou nemrtvých.
„Vidíte tohle? To
je stříbrný knoflík z pláště, který měl na sobě biskup
Zrinyi, když bojoval s karpatským kozlem.“
Dámy a pánové, tohle
je Hellboy v té nejlepší formě a zároveň nejvypečenější
kousek, který kdy vzešel z kolaborace těchto dvou komiksových
šéfkuchařů. The Bride of Hell, Being Human, Hellboy
in Mexico, Double Feature of Evil, ba i téměř
nedostižná Makoma se krčí ve stínu odpudivého Paskřivce.
O to markantnější je potom fakt, že zbylé tři povídky ve
srovnání s takovou náloží působí jako chudí příbuzní.
Zatímco Paskřivec, líznutý tradičním folklórem Manly
Wade Wellmana, jenž s postavami neohrožených okultních detektivů
koketoval v pulpových magazínech dávno před Mignolou (v závěru
knihy je o něm a jeho díle výživné pojednání), do Hellboyova
universa přináší zcela neotřelou zápletku a nové nápady,
následující tři jednohubky staví na již mnohokrát viděném
klišé a nepřispívají ničím, co by nám rozčíslo palice.
„Děvky a
soudcové, mějte se na pozoru! Vrátil jsem se, abych si dal vaše
vnitřnosti k snídani!“
Povídka Ti, kteří
se vydávají v lodích na moře byla vytvořena na zakázku jako
promo ke sračkózní videohře Hellboy: The Science of Evil.
Na motivy Mignolova námětu se scénáře ujal Josh Dysart a jediné,
čím tato báchorka o ztracené hlavě legendárního piráta
Černovouse vybočuje z hlubin průměru je Alexanderova sympatická
kresba. Následující kus s názvem V kapli Molochově
vypráví o smutném osudu nadaného "padělatele" Goyových
obrazů, jehož mysl ovládl démon z díry v podlaze. Rychlé,
krátké, úderné. Potud fajn. JENŽE po letité pauze si zde kresbu
střihnul sám Mignola a je znát, že to vzal docela hopem.
Ilustrace jsou na hony vzdáleny tomu, na co jsme u něj zvyklí,
vyprázdněné plochy postrádají napětí, kompozice panelů je
vyloženě bezkrevná a nezachrání to ani ten Goya. Nějak tomuhle
portugalskému příběhu nemůžu přijít na chuť a to se mi u
Mignoly většinou nestává.
Závěrečné Mateřské
znaménko je kratičká hříčka na téma démoni a jejich noční
můry. A je to lahůdka, protože hlavní roli tady obsadila hravá
kresba Duncana Fegreda, který má po letech suplování Hellboye v
malíku. Celou knihu koloroval již tradiční Dave Stewart a kdybych
vám tvrdil, že ty barvy stojí za hovno, budu v pekle hořet věčným
plamenem až do skonání věků. Dave je bůh. Ale to už dávno
víte. Desátý Hellboy není čistokrevná libovka a
nedosahuje věhlasu předchozích hellboyovských sbírek. To ovšem
neznamená, že si pro něj nepůjdete, protože Paskřivec vás
vidí, plantážníci. A sežere vám vnitřnosti, pokud jej necháte
ležet ladem!
Máte-li pro strach
uděláno, tak si pro Paskřivce zajděte třeba sem.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.