Daniel
Way & Steve Dillon
Když
se použije anglický výraz "bullseye", znamená to "trefu
do černého". A přesně tak by se dal charakterizovat i komiks
nahlížející do pohnuté historie stejnojmenného záporáka s
dokonalou muškou a terčem na čele. Bullseye se poprvé objevil v
roce 1976 na stránkách komiksové série Daredevil a nad
kolébkou s novorozeným padouchem tenkrát stáli Marv Wolfman a
John Romita. Autoři mu vedle psychopatických sklonů dali do vínku
schopnost perfektně zacílit a fatálně zlikvidovat jakýkoliv
objekt libovolným předmětem. Nechte před ním ležet pětník,
kancelářskou sponku nebo párátko a vězte, že v mžiku oka máte
díru v hlavě. Bullseye zkátka dokáže jediným přesně mířeným
hodem udělat z čehokoliv smrtící zbraň a umí toho setsakra
dobře využít. Ke kariéře nájemného zabijáka to potom už byl
jenom krůček.
Podobně
jako u duševně porouchaného Jokera z Gothamu je Bullseyovo
skutečné jméno neznámé a rouška opředená tajemnem zastírá i
jeho původ. S postavou si tak scenáristé mohou hrát dle svých
pravidel, čehož také hojně využívají. Příkladem budiž
pomatený šílenec (PunisherMAX) ze zvrácené mysli Jasona
Aarona nebo záludný šprýmař z tohodle "originu"
Daniela Waye. Lester, Sheldon, Benjamin či Leonard, různá jména,
ale pořád jeden ksicht. A protože bez Batmana by byl Joker
poloviční, neobejde se bez superosiny v zadku ani tenhle asasín.
Bullseye tedy v průběhu let povýšil na Daredevilovu ultimátní
nemesis. Zabil mu jednu holku, pak druhou a když už s Daredevilem
žádná nechtěla randit, slepému právníkovi přetekl pohár
trpělivosti a zákeřného ostrostřelce chladnokrevně odpravil.
Ovšem jak už to tak u obrázkových příběhů plných zázračných
zmrtvýchvstání bývá, pod drnem nevydržel příliš dlouho a
zase si vesele hopká po světě. Teď už ale šmahem k jeho
Největším hitům.
„Wanna hear a
joke?“
Greatest
Hits je pětidílná minisérie odehrávající se v tajném
zařízení národní obrany kdesi na neznámém místě. Dvojice
vládních agentů, rázný vyjednavač ze CIA a rachitický úředník
z NSA, vstupuje do budovy, prochází přísnou bezpečností
prověrkou a ocitá se tváří v tvář nejnebezpečnějšímu
vrahounovi dneška. Přesně tak, Bullseye byl dopaden a nyní sedí
v ostře střeženém teráriu z neprůstřelného skla. Nervózní
vyšetřovatelé pohřešují jaderné hlavice, v jejichž krádeži
má své hbité prsty a dle všeho se tyhle nebezpečné prskavky
chystal udat na černém trhu. Před dopadením je ale někam
důkladně zašil a nyní se bezelstně usmívá na své nové
"přátele". Zatímco na netrpělivém hromotlukovi ze CIA
je vidět, že by z Bullseye nejraději ihned vymlátil výpověď i
s duší, bystřejší kravaťák z NSA na to jde od lesa a snaží
se jej přimět k dialogu skrze starou psychologickou hru na kočku a
myš. Jenomže stejně jako tenkrát v Mlčení jehňátek je
kočka za mřížemi a myš nemá sebemenší šanci.
„Knock-Knock.
Who's there?“
Bullseye
se rozpovídá o svém původu a rodině, ošklivém tatínkovi,
krušných chvílích ve škole i prvních ostrostřeleckých
zkušenostech. V každé kapitole nahlédneme do jiné životní
etapy, na seznamu je explozivní dovolená s Punisherem v Nikaragui,
kočkopsí laškování s Daredevilem a nechybí ani vražedné
koketování s Elektrou. Mezi památnými flashbacky se postupně
odkrývá zápletka s nukleárními zbraněmi a samotná pointa pak
jen potvrzuje již tušenou preciznost zabijákova manipulativního
plánu. Titul "vychcan roku" ho v tomhle případě
bezvadně definuje.
„A burned-out
G-man and an overly ambitious spook with a stick up his butt.“
Nejvíce
mi tahle dialogová rychlopalba evokovala sérii PunisherMAX
od Gartha Ennise. A to nejen zcela totožnou kresbou Steva "Kreslím
furt jednu držku" Dillona, ale i černohumorným tónem ve
Wayově scénáři. Ten si nebere servítky s ničím, Bullseye je
zkrátka hajzl, který je pro vyšší záporácký rating schopen
čehokoliv. A když už to vypadá, že bychom každou chvilku mohli
nahlédnout pod roušku zdroje jeho nenávisti, zvedne paži a s
úsměvem na nás vztyčí prostředník. Scénář se povedl téměř
na výbornou, dějová struktura odpovídá roztříštěné koncepci
Bullseyova vyprávění, akorát v poslední třetině malinko svádí
k brzkému rozlousknutí dopředu očekávaného závěru. Což je
svým způsobem plus, protože se vyloženě těšíme, že s náma
záporák vymete podlahu, jenom do poslední chvíle nevíme jak. S
kresbou je to o něco horší, Dillona mám rád a v Preacherovi
ukázal, že má na rozdíl od Herr Starra koule na správném místě.
Tady však zase jede podle toho svého mustru voskových figurín,
takže během mnoha barvitých dialogů protagonisté nehnou ani
brvou. A to je škoda, protože když se Dillon snaží, tak tu
mimiku vážně umí.
Daniel
Way (Wolverine: Origins, Deadpool, Thunderbolts)
mě už kdysi v povídce Heartbreaker (série Spider-Man's
Tangled Web) přesvědčil o tom, že umí napsat vtipný scénář
s razantní zápletkou. A touhle taškařicí si mě zaháčkoval
naplno, takže jeho další nářez s názvem Punisher Vs.
Bullseye (opět s Dillonem) má u mě dveře dokořán. Steve
Dillon, ostřílený ilustrátor a Ennisova pravá ruka, začínal
jako každý šikovný Anglán v magazínu 2000 AD, kde kreslil sérii
Judge Dredd. Se svým irským kolegou se pak podílel na
titulech Preacher, Hellblazer či Punisher a s
Jasonem Aaronem později odpálil nekompromisní nálož PunisherMAX.
Dillon je jeden z těch autorů, jejichž styl na vás mává už
dálky. Náhodnému kolemjdoucímu jeho linky můžou připadat jako
omalovánky pro děti, ale když se začtete, uvědomíte si, že s
tím chlapem nebude něco v pořádku. A to je ta nejlepší reklama.
Tak šup, koukejte si tuhle parádu sehnat. Riziko, že se u ní
budete bavit, je nebezpečně vysoké.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.