Mike Mignola, Christopher
Golden & Ben Stenbeck
To si takhle v klídečku
bojujete na francouzské frontě, kryjete se v zákopech, koutkem
jednoho oka sledujete krvavou řež a v ní umírající kolegy ve
zbrani, koutkem toho druhého zase vřískající důstojníky, kteří
vás ženou vstříc lačnému masomlýnku a skrz filtr plynové
masky stěží lapáte po dechu, protože adrenalin a všudypřítomné
peklo z vašeho mozku začínají dělat fašírku. A kdyby se vašim
rozteklým nervům náhodou zdálo, že už toho bylo dost a že je
nejvyšší čas vzít si trvalou dovolenou v neoznačeném hrobě,
na Zemi sestoupí pradávné zlo. Píše se rok 1916, v Evropě zuří
světová válka a nad lidstvem se stahují mračna.
„There were no
stars that night... no moon. We thought the dark would hide us. We
were fools.“
Válečný běs a
nekonečné utrpení na do ruda zbarvené bitevní lány přilákalo
podivná okřídlená monstra prahnoucí po čerstvé krvi.
Podíváme-li se na jejich tělesnou konstrukci zblízka, rozpoznáme
jisté znaky notně přerostlých netopýrů s velkými špičáky a
ostrými drápy. Ano, tušíte správně, přátelé, upíři. A
řádně hladoví. Jednomu takovému se s hrůzou v očích postaví
ústřední postava příběhu, kapitán Henry Baltimore. V
nevyrovnaném souboji se s vypětím posledních sil hladové bestii
ubrání a upíra vážně zraní, přičemž sám přijde o nohu.
Nevědomky však tímto činem nad sebou i celým lidským pokolením
vynese ortel nevyhnutelné pomsty. Válka je předčasně ukončena,
jelikož Evropu zachvátí mor. Populace vymírá na neznámou
chorobu a nezlikvidovaná těla se po smrti probouzí v podobě
nenasytných schránek bez duše. Nad kontinentem se rozpoutá
genocida, ve které se člověk stává lovnou zvěří. Baltimorem
poraněný jedinec totiž nebyl jen tak někdo. Jeho jméno je Haigus
a dle náznaků jde o jakousi upíří verzi Reinharda Heydricha.
„His quest will
cost the lives and souls of everyone he loves.“
Ono rozházet si to s
upířím kápem není zrovna dvakrát nejchytřejší nápad. A
Haigus má pamatováka, takže když Baltimore po letech klopýtá z
války domů, nyní již s masivní dřevěnou protézou opatřenou
kloubem, čeká jej žena se smutnou novinou. Celá jeho rodina byla
vyhubena zhoubnou nemocí a jejich nemrtvá těla nyní vesele
pobíhají někde po okolí. A protože je Haigus supersvině, přijde
jednoho dne do domu Baltimorů osobně a při té příležitosti
prokousne Henryho manželce hrdlo. Henry s patřičnou úctou pohřbí svou ženu
a poté, co s drásající bolestí v srdci definitivně zabije i
její posmrtnou verzi, vyráží konečně za odplatou. Tak začíná
Baltimorova chladnokrevná pouť po stopách upířího
arciparchanta.
„I am in hell.“
V úvodním příběhu s
názvem The Plague Ships, půl
roku po ukončení války, sledujeme Baltimora, kterak vymetá
upíří svinstvo navlečené v německých uniformách ze zapadlé
díry kdesi na francouzském pobřeží. Hololavý, válkou ošlehaný
muž s věčně zachmuřenou tváří, hlubokou jizvou na duši a
spoustou dalších na těle. Nelítostný a pevně oddaný svému
úkolu. Dokonalý stroj na zabíjení, vyzbrojen dlouhým kopím,
šavlí, sekerou, příruční pistolí, puškou a nezměrnou touhou
po pomstě se valí kupředu jako rozzuřený tank. Upíří skvadra
před ním zoufale prchá do přistaveného zepelínu a zbytek už
nechám na vaší fantazii. A vězte, že ta autorská v tomto
případě nabírá neskutečných obrátek. Vesnice plné
nakažených, hnijící mrtvoly na každém rohu, mobilní krematoria
požírající poslední zbytky lidské důstojnosti, obří medúzy pustošící námořní
loďstvo a když ze dna oceánu začali vylézat nemrtví v robustních
skafandrech po boku kráčejících batyskafů, mé vnitřní já
doslova řvalo nadšením. Ve druhém sebraném příběhu (The
Curse Bells) se pak podíváme do švýcarského Lucernu. Krajem
se šíří zvěsti o monstru ukrývajícím se v místním klášteře,
do toho se připletou zombie jeptišky, okultní spolek, jedna dávno
zesnulá zakladatelka teosofie a nelítostný inkvizitor, který má
v hledáčku samotného Baltimora. Henrymu zde pomocnou ruku
podává bývalý novinář Simon Hodge a společnými silami pokračují v
úporném honu na Haiguse.
Otřeme teď ale na
chvíli krev z límečku a vraťme se na úplný začátek. Dávno
před komiksem se nápad o vytrvalém upírobijci s dřevěnou nohou
zrodil v hlavách Christophera Goldena a Mikea Mignoly. Ten první se
prosadil zejména v literatuře, kde žongluje převážně s
hororovým a fantasy žánrem (v češtině jste si od něj mohli
přečíst novelu Hellboy: Ztracená armáda nebo videoherní
jednohubku Uncharted: Čtvrtý labyrint) a toho druhého
nejspíš nemusím představovat. Pokud vám jméno Mignola nic
neříká, pak patříte mezi šťastlivce, které seznámení s jeho
tvorbou teprve čeká nebo ignoranty, kteří až sem nejspíš ani
nedočetli. Golden s Mignolou společně napsali a v roce 2007 vydali
povídkový román s názvem Baltimore, or The Steadfast Tin
Soldier and the Vampire (vyšlo česky jako Baltimore aneb Statečný cínový vojáček a vampýr, vřele
doporučuji!). Mignola jej navíc ozdobil svými minimalisticky
efektními ilustracemi, takže je i na co koukat. Zde se čtenáři
poprvé seznamují s postavou lorda Baltimora a jeho pohnutým
osudem.
Později si autoři ke
spolupráci přizvali nadaného kreslíře Bena Stenbecka (tenhle
rodák z Nového Zélandu s Mignolou rozjel výtečnou sérii
Witchfinder,
na letošní březen pak oba připravují pecku Frankenstein
Underground) a od roku 2010 pokračují pod hlavičkou Dark Horse
Comics ve vyprávění komiksovou formou. A změna média povídkovému
rozvržení jednoznačně prospěla. Příběhy ze zákulisí lovu na
upíry díky Stenbeckovým obrázkům získávají na působivosti,
deprimující atmosférou prosycená kresba je ve srovnání s tou od
Mignoly o něco laskvější, autor užívá jemnějších linek i
šrafur. Akční řezanice jsou svižné a přehledné, v klidnějších
pasážích ale postrádám ten mignolovský grif, jenž by ilustrace
více oživil. Občasnou bezkrevnost však v mnohém vyvažují
barvy. Silný kontrast světlé a tmavé palety přidává na
intenzitě zlověstné náladě a už od prvního panelu se čtenářům
před očima rozehrává prvotřídní hororové představení. Aby
taky ne, když to komplet koloruje ostřílený Dave Stewart (The
Goon, Hellboy, Daytripper).
Ze scény, ve které inkvizitor brutálně umučí pár nevinných
dětí, vám bude fyzicky nevolno. To vám garantuju.
Baltimore se tímto
úspěšně zařazuje do stále se rozšiřujícího portfolia
Mignolova univerza. V oblíbenosti ji osobně řadím hned za příběhy
s Hellboyem, Henryho děsivé putování Evropou má s rudým
pekelníkem hned několik styčných ploch - zatvrzelý geroj mydlící
nadpřirozenou havěť hlava nehlava, alternativní dějiny se
spoustou zábavných detailů (hesiánské uniformy ve fantasy
střihu, válečná technika s prvky steampunku), okultní kejkle...
zkrátka je vidět, odkud vítr vane. Pokud jste nalazeni na
mignolovskou vlnu nebo si libujete v hororech, ve kterých se to
krvesaji jenom hemží, s touhle sérií nešlápnete vedle.
Venku je nyní pětadvacet
sešitů a letos na jaře vyjde v pořadí již
pátá kniha s názvem The Apostle and the Witch of Harju. Aktuální seznam dosud vydaných svazků vypadá takto:
Baltimore Vol. 1: The
Plague Ships (2011)
Baltimore Vol. 2: The
Curse Bells (2012)
Baltimore Vol. 3: A
Passing Stranger and Other Stories (2013)
Baltimore Vol. 4:
Chapel of Bones (2014)
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.