Frank Miller & Bill Sienkiewicz
O Elektře Natchiosové vám nic neřeknu. Vím o ní celkem prd a
jsem líný se teď zabývat rešerší, takže pokud vás tahle
nemilosrdná kráska v karmínovém outfitu nějak víc zajímá,
odkážu vás třeba sem.
Prozradím vám jen, že ji v roce 1981 na stránky komiksu Daredevil
porodil Frank Miller, aby ji pak o pár let později v téže sérii
zase pochoval. Jenže to by nebyl Marvel, aby si své zajeté značky
nehýčkal, takže je tady zase. Živá, zdravá a krapet zmatená. V
případě téhle knihy nepotřebujete znát okolnosti vzniku postavy
nebo jejího úmrtí, nemusíte mít načteny tuny nezáživných
eventů nebo vedlejších příprcků. Atentát vezmete do
ruky a jste tam. Tahle malovaná nádhera vás jednoduše ihned
pohltí. Je tam ovšem nejedno "ale".
„Tajemná žena
přežila vyplavení z moře, zabila dva lidi“
Způsob vyprávění se na první pohled může zdát roztříštěný
a nesoudržný, což jistě odradí nejednoho požírače strojeného
mainstreamu, ve kterém o náznak nějaké hlubší tvůrčí invence
zakopnete jednou za uherský rok. Ve svém jádru ale Elektra
oplývá poctivě budovanou narací a drnká na strunu hned několika
ošemetných témat. Atentát se v prvé řadě ohání
nabroušenou politickou satirou, jež své ostří neotupila ani po
třiceti letech od svého prvního vydání. Nechybí však ani
vražední nindžové, ještě vražednější kyborgové, hrozba
celosvětového nukleárního holocaustu či halucinogenní výlety
do samého nitra lidské duše. Miller se Sienkiewiczem na sebe
zkrátka pečlivě roubují jednu fantasmagorii za druhou a setsakra
jim to vychází.
„Použila krátký
japonský meč, máchala s ním svižněji, než by naše kamery
dokázaly zachytit.“
Když Atentát v roce 1986 vyšel poprvé, kritická i
čtenářská obec si mohla urvat čůro. Takhle excentrický
umělecký maglajz hlavní proud do té doby nezažil. Ne nadarmo šla
tahle pecka rovnou do speciálek, kde na ni zvědavé dětské očko
nedohlédlo. Editoři v Marvelu povolili uzdu a Miller se s tím
tenkrát prostě nemazal. A Sienkiewicz jakbysmet. Jeho Elektra
stála u zrodu neo-expresionistické vlny, jejíž vrchol na sklonku
80. let okupoval Dave McKean (Batman: Arkham Asylum), smetla
ze židle nejednoho komiksového fandu a rozproudila debaty napříč
celým popkulturním spektrem. A to vše v dobách temna, kdy byl
internet teprve v plenkách a přijímal pouze tekutou stravu.
Představte si ten poprask dneska.
„Elektra, ta zmagořelá nindža kráva, co mi odpálila
prdel ke všem čertům a nechala mě naživu jen tak ze srandy.“
Aktuálně se k jejich odkazu hlásí např. Alex Maleev, který
současnému čtenáři v sérii Daredevil ukázal, že komiks
se superhrdinou nemusí vždy vypadat jako bezpohlavní omalovánka z
xeroxu. Rukopis většiny tvůrců živořících pod diktátem DC či
Marvelu je převážně umírněný, tu a tam se však naštěstí
vylíhne rebel s vizí a snahou polaskat naše vizuální cítění
po koulích a to je pokaždé takový malý svátek. Ale nyní už
zase zpět k Sienkiewiczovi. Nebudu chodit okolo horkého rendlíku s
rýžovým nákypem, takovou kuřbu jste v českém překladu ještě
nezažili. Už jenom ten legendární (a často parafrázovaný)
cover prvního čísla minisérie, na němž je Elektra zachycena v
ležérní póze s masivním kvérem a dýkou sai, je něco naprosto
úžasného.
„Je mi dvacet
čtyři let. Jsem v Jižní Americe... cigaretový kouř, špinavý
pokoj... hotelový pokoj, hlas jako štěrk, zakašlání. O dřevěnou
podlahu se rozcákne hnědá slina.“
O čem to je? Tak jo, ve zkratce o tom, jak jedna supervražedkyně
trpící amnézií plánuje atentát na pár ústavních činitelů.
Po krku jí jdou agenti SHIELDu (špionážní agentura Spojených
národů) Garrett a Perry. Po prvním střetu s Elektrou je Garrett
rozmetán na kusy a Perry vyfasuje bajonet do kebule. Rychlovka, 1:0
pro Elektru. To by ale nebyli fištróni ze SHIELDu, kdyby po ruce
neměli speciální divizi ExTechOp, která dá oba agenty zase
dohromady. A tak zatímco Garrettovi nahradili 80% těla včetně
končetin a životně důležitých orgánů protézami opletenými
hydraulickými svaly a plastickou kůží, z Perryho vytvořili
psychopatickou kyberzrůdu. Hon pokračuje.
„Jo, mlel něco o
kurvě za dva dolary z Bolívie.“
Elektra za pomoci své schopnosti psychologické manipulace ovlivňuje
Garrettovo myšlení, a aniž by si to on sám plně uvědomoval,
stává se tak jejím komplicem proti své vůli. A tady bych to
utnul. V průběhu vyprávění se vyloupne ještě pár zajímavých
postav, zahostuje si zde plukovník Fury, jenž v Sienkiewiczově
podání vypadá jako ultimátní G.I. Joe überhovado a sem tam se
mihne i dosluhující prezident Nixon, respektive jeho fascinující
karikatura, která ustavičně povykuje jako čertík z krabičky,
protože se mu z duše příčí vidina liberála v Bílém domě.
Venku za okny zuří Studená válka mezi mocnostmi a prst na
červeném tlačítku je obzvlášť citlivý. Jak to všechno
nakonec dopadne si už ale musíte přečíst sami.
„Prezidenti
nebrečí. Já nebrečím. Proto jsem prezident.“
A tady bych zdůraznil to slůvko MUSÍTE, jelikož tohle je jeden z
těch vzácných komiksů s velkým K. Komiks, ve kterém se snoubí
ten nejjadrnější béčkový scénář s úchvatnou výtvarnou
stylizací. Výbušná energie prýštící z každé stránky, ať
už po okraj naplněné textem či zběsilými tahy štětcem, se
jako tsunami valí celou knihou a na každičkém panelu je vidět,
že se Miller se Sienkiewiczem tenkrát oddávali skutečně divokým
tvůrčím orgiím. Trefně to v úvodním slově vystihla editorka
Jo Duffyová - jejich dílu vdechla život kombinace geniality,
šílenství a magie. Úvodní montáž od Elektřina porodu přes
její dospívání až po bojový výcvik, to celé protkané
vzpomínkami na otce, rozkošně absurdní setkání s plukovníkem
Furym sedícím v obřím kvéru, kandidát na prezidenta, jehož
pravou tvář konstantně zakrývá znepokojivá mediální maska,
Garrettova mohutná čupřina, debrífing na základně SHIELDu,
fascinující bojové helikoptéry, jež evokují obrněné nedobytné
věže, akční scéna pod vodou, v níž Elektra porcuje jednoho
agenta za druhým nebo humorná epizoda s nasraným Nixonem a jeho
korpulentní první dámou... to jsou zářezy, které z mozkovny už
jen tak nevymažu.
„...všechno kvůli
haldě kravin o béčkové nindža magii.“
Elektra s podtitulem Atentát to je 260 stran moderního
umění svázaných v rudých deskách a obalených epesním
přebalem. 260 stran nefalšované komiksové delikatesy, po které
vám budou oči přecházet. Máte-li alespoň částečně otevřenou
mysl a nedržíte se jen toho zaprděného hlavního proudu, který
vám do hlav pumpují producenti současných popkulturních molochů,
budete Elektru milovat. Ostatně, disponujete-li alespoň
špetkou zdravého vkusu, nic jiného vám ani nezbývá. České
vydání se povedlo na výbornou včetně barvitého překladu
(„Sakra že jo“), lepší dárek si ke svému třicátému
výročí tahle ženská prostě nemohla přát. A vy také ne, tak
šup s ní pod jedli, plantážníci.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.