Ed Brubaker & Sean
Phillips
Brubaker a Phillips.
Přesně tak, máme tady další lekci z komiksového podhoubí
nejvyšší jakosti. Fandové zmíněných autorů už jistě tuší,
že tentokrát opět půjde o nevšední zážitek plný ostře
řezaných bublin a temných zákoutí. Pokud se o sekvenční umění
zajímáte trochu blíže a přesto tato jména vidíte prvně,
nejspíš jste ve věku, kdy obrázkovému čtivu teprve přicházíte
na chuť a skutečně dobrý komiks jste v ruce zatím nedrželi.
Nevadí, váš čas přijde. Až si přelouskáte všechny ty
Čtyřlístky, ninja želvy, kačery Donaldy a úžasné Spider-Many,
utřete si mlíko z brady, oholíte první strniště a po těch
nekonečných letech studií si vyděláte svou první korunu,
půjdete do krámu a koupíte si Criminal.
Nejenže to změní váš dosavadní pohled na "veselé
obrázkové čtení", ale umožní vám to i blíže porozumět
obsahu tohoto článku.
„I'll protect you,
Josephine.“
Jsou komiksy a komiksy.
Na jedné straně barikády máte zábavné barevné příběhy, u
kterých vypnete mozek po těžkém dni ve škole nebo v práci a na
té opačné narazíte na díla, u nichž už po pár přečtených
stranách poznáte, že autor během jejich psaní přemýšlel.
Přemýšlel nad komplexní strukturou děje, vymýšlel uvěřitelné
postavy i zápletky, pracoval s napětím a narativní gradací dle
pečlivě připraveného plánu, s důmyslem do dějství
zakomponoval několik záměrně znepokojivých vrstev a celé to
navíc seštrikoval tak, aby se čtenář u komiksu bavil
přinejmenším stejně dobře jako on při jeho tvorbě a zároveň
nad obsahem knihy hloubal i dlouho poté, co ji odloží z ruky. V
zahraničí jsou takových autorů spousty, ale jen některým se
poštěstí své dílo protlačit do našich končin v úhledně
přeloženém vydání. Alan Moore, Mike Mignola, Neil Gaiman nebo
Bill Willingham to štěstí měli. Jejich komiksy se zde dlouhodobě
těší dobré pověsti a dalo by se říct, že u českých
nakladatelů mají na růžích ustláno.
„It started at
Dominic Raines' funeral and of course the weather was as bad as most
of the old man's novels.“
K vybrané společnosti
těchto komiksových velikánů bezesporu patří i Brian K. Vaughan,
Jason Aaron a v neposlední řadě i Ed Brubaker. Zatímco prvně
jmenovaný u nás po Ypsilonce a výtečné Smečce z
Bagdádu úvodním svazkem načíná ve světě již velmi
oblíbenou Ságu,
jejíž kouzlo naši čtenáři teprve pomalu odhalují, Aaron je se
svými Skalpy na tuzemském trhu prakticky nováčkem a jeho
zdejší úspěšnost prověří až čas. Brubaker je tady však
stále tak trochu za outsidera. Pokud jej širší čtenářská obec
vůbec reflektuje, tak převážně kvůli jeho zářezům u Marvelu
(Captain America) a DC Comics (Batman: Muž, který se
smál). Tedy komiksům sice kvalitním, ale zdaleka ne zásadním.
Je-li totiž Brubaker něčím mimořádně proslulý, pak je to
dovednost napsat hutnou a netuctovou kriminálku plnou výborně
nastíněných charakterů. Ve spojení s jeho dvorním kreslířem
Seanem Phillipsem se pak vyloženě jedná o vražednou kombinaci.
Těžko říct, zda se jejich dvoudílný Criminal u nás
neprodává proto, že má cílová čtenářská množina hluboko do
kapsy a nebo jen prostě oplývá bídným vkusem.
„But he can't
control his mind and he's never felt anything like this before. Just
thinking her name was like a punch in the guts.“
Zkroťme už ale vášně
a vraťme se k jádru dnešního příspěvku do internetových
análů. Fatale. No jen si to řekněte nahlas. To slůvko se
na jazyku převaluje jako líná kurva, která si po nejmizernější
píchačce vašeho života ještě drze řekne o tuzér. Fatale.
Mrcha, co vás vyždíme jako citron a pak vám podpatkem vypálí
díru do čela. Fatale. Hladová vlčice v rouše beránčím
s tváří nádherné bohyně. Takhle nějak by to ten Eda napsal.
Tedy Ed Brubaker, abychom si rozuměli. Chlápek, co má na triku
pecky jako Criminal, Incognito, The Fade Out,
Gotham Noir, Gotham Central, Scene of the Crime
nebo Velvet. A ne náhodou za řadou z nich společně s ním
stojí jeho nerozlučný kumpán Sean Phillips.
Ti dva jsou jako Vincent
a Jules, jako Alex a Chad, jako Asterix a Obelix... zkrátka prima
dvojka slídilů, co řeší problém tvůj. Bez Eda Brubakera a
Seana Phillipse by komiksové krimi nebylo tím, čím je dnes. Tedy
fantastickou jízdou bez zbytečných mantinelů a bezpečnostních
pásů. Ti dva neustále dokazují, že komiks, jakožto druhé
nejmladší médium (benjamínkem i nadále zůstávají nedoceněné
videohry), je svou narativní formou schopen zcela překročit stín
vržený sdělovacími veterány jako jsou film, divadlo či
literatura. A to je třeba pro mě kritérium nejvyšší. Jakmile dá
obrázkové čtivo na prdel Scorsesemu, Kubrickovi nebo Molièrovi,
jde už opravdu do tuhého. A jejich Fatale není výjimkou,
tahle dáma si nebere servítky a mediálním staříkům zasazuje
exemplárně tvrdý direkt na poklopec.
„Fuckin' Claudia,
he thought. Some girls liked to rub salt in your wounds, she
preferred broken glass.“
Děj komiksu se točí
okolo tzv. femme fatale, osudové ženy kouzelně svůdných
proporcí, jejíž šarm sráží muže na kolena a dělá z nich
bezhlavé loutky jednající v její prospěch. Ženy, jež s grácií
bájné Heleny Trojské či egyptské Kleopatry drží v šachu každé
oko mužovo, najde-li odvahu na ni pohlédnout. A zároveň ženy,
která je ve skutečnosti nebohou obětí vyšší moci snažící se
vymanit ze spárů tragického osudu. Taková Dáma ze Šanghaje by mohla vyprávět. Brubakerova žena v
nesnázích se jmenuje Josephine, je obdařena křivkami Avy
Gardnerové v nejlepších letech a její úsměv by štěstím
rozzářil i oko Sauronovo. Háček je v tom, že téhle nádherné
brunetě jde neustále někdo po krku. A ten někdo nosí tvář
monstra nápadně připomínajícího démonickou entitu z románů
H. P. Lovecrafta.
„That's a big part
of what they do... sellin' sick shit to rich fucks.“
Kroutíte-li teď
nevěřícně hlavou a říkáte si, jak tohle může fungovat, tak
jste nějakým nedopatřením nejspíše přehlédli ta často
omílaná jména autorů. Fatale je dokonale vyvážený mix
mysteriózního hororu a noirové krimi, jenž nemá v současnosti
kvalitativní obdoby. V úvodním svazku s názvem Death Chases Me
se na pohřbu zesnulého spisovatele setkáváme s ústředním
mužským hrdinou Nicolasem Lashem. Nick zrovna pohřbívá svého
strýce, náhrobek tiše napovídá, že se píše rok 2011, kapky
deště neutěšitelně zkrápějí víko rakve a ze stínů několika
pozůstalých vystupuje krásná Jo. Omráčený Nick s ní zapřede
řeč a z dialogu i následujících událostí vyplyne, že
pochovaný nebožtík uchovával ve skříni pár kostlivců a jednu
ženskou navrch. Poté, co Nick v kmotrově pozůstalosti nalezne
nepublikovaný rukopis z padesátých let, začne pomalu odkrývat
dlouho zaprášenou pravdu. A rázem se přesouváme do zaplivaného
baru v San Franciscu roku 1956.
„It tore pieces
out of her to see him like that... aging... fragile... scared. She
couldn't ruin his life again...“
Investigativní novinář
Hank Raines (onen nebožtík z úvodu) se zde poprvé střetává s
tajemnou Josephine a čtenáři ihned bleskne hlavou, že tady není
něco v pořádku. Ano, Josephine se až příliš nápadně podobá
o půl století starší Jo, což vypovídá buď o obdivuhodné
zručnosti plastických chirurgů nebo o paranormálních kejklech.
Tahle ženská si zkrátka s nějakými vráskami vrásky nedělá,
ta má úplně jiné starosti. V okresu tou dobou řádí stoupenci
krvavého kultu, kteří za sebou nechávají řadu zmasakrovaných a
zohavených těl údajně sloužících jako rituální oběť, jež
má na Zemi přivolat jakési prastaré zlo. A protože má tenhle
ďábelský parchant shodou okolností vytříbený vkus na ženský,
v hledáčku mu utkvěla jedna konkrétní osoba.
„...we have to
find that fucking girl.“
Josephine je tedy stále
na útěku a každou chvíli se musí ohlížet přes rameno.
Naneštěstí jí osud z nějakého důvodu přihrál vysokou kartu v
podobě schopnosti ovládnout mysl kteréhokoliv muže a využít
jeho slabostí ve svůj prospěch. Když po vás jde chlápek s
chobotnicí namísto hlavy, taky si dvakrát rozmyslíte, komu budete
důvěřovat. Její šarm nakonec muže svede na scestí, odkud už
většinou není návratu, načež dochází k nebezpečným a často
i tragickým situacím. Jo je veskrze smutnou postavou, která tiše
proplouvá napříč stoletím a jakmile se jí na paty pověsí
obrýlení ranaři s buřinkami, je nucena vzít do zaječích. A
vždy je po ruce někdo, kdo se nechá dobrovolně stáhnout pod
hladinu spolu s ní. Žurnalista Hank je v tomto případě jen
dalším z mnoha.
„And she'd been
alive long enough to know one thing for sure... in her life, there
were no coincidences.“
Brubaker nás neustále
udržuje v napětí a pečlivě si hlídá, kolik nám toho o
Josephinině minulosti prozradí. Osobně se nemůžu dočkat
rozuzlení, co je ta ženská vlastně zač a o co v téhle zapeklité
hře skutečně jde, ovšem zároveň si neskonale užívám každičký
autorův tah. Děj osciluje v několika časových rovinách. V
současnosti sledujeme Jo a její destruktivní vliv na Nicolase,
mezitím se vracíme zpět do San Francisca padesátých let a ve
druhé knize (The Devil's Business) navštívíme Los Angeles
v roce 1978. V dalších svazcích nás údajně čeká výlet do let
devadesátých a na přetřes přijde i druhá světová válka.
Trošku mi to připomíná Amerického upíra a jeho putování
napříč americkou historií. S půvabnou Jo je ale to cestování
přece jen o něco příjemnější než se starým slizounem
Skinnerem.
Fatale si žádá
čtenářovu pozornost. I nepatrná zmínka nebo zdánlivě nenápadný
panel může poodkrýt roušku obestřenou tajemnem a právě v
těchto momentech bývá Brubakerův scénář nejsilnější.
Podobně jako u série Criminal se znovu dostavuje naprostá
fascinace nad ladností, se kterou je autor schopen proplést osudy
několika postav. Zde však jde o mírně komplikovanější látku a
příběh vyloženě svádí k opakovanému čtení. Ve stínech se
totiž skrývá spousta detailů a zamlžených tváří. A
samozřejmě v tom všem podstatnou roli hraje živelným realismem
prosáklá kresba Seana Phillipse. Jeho ilustrace nabíjí vyprávění
obrovským množstvím energie a po celou dobu udržují vysoce
dráždivou náladu.
„I've seen much
worse.“
Stačí jediný pohled na
panel s neony ozářenou ulicí nočního San Francisca a jsme tam.
Nebo honosná hollywoodská vila opentlená květenou v rozpuku.
Podchycení génia loci měl Phillips vždycky v malíku. Také mě
nepřestává udivovat s jakou lehkostí se autorům daří stručně
načrtnout mnohotvárnost charakteru na ploše jediné stránky.
Příkladem budiž herecká hvězdička Claudia Constance a její
divoká cesta za slávou na stříbrném plátně. Mnohdy nám však
postačí i samotná představivost. Zděšené výrazy ve tvářích
protagonistů sledujících cívku s brutální rituální vraždou
mluví za vše. A když Brubaker pouhým párem slov naznačuje, co
tajemný pan Bishop udělal s Hankovou těhotnou manželkou, čtenářům
se hrůzou zastavuje srdce. Fatale je vskutku mrazivá
podívaná a ne vždy vám při jejím čtení bude příjemně. Svůj
podíl na tom nesou i barvy Davea Stewarta, který už má na krutou
atmosféru snad patent.
„Then someone
arrived with pictures from the crime scene and he was forced to look
at what was left of his wife. Which wasn't much.“
Původně mělo jít o
dvanáctidílnou sérii, to by ale nebyl Brubaker, kdyba mu příběh
ve finále nenabobtnal na dvojnásobek. K dnešnímu dni je série
již uzavřena, dohromady čítá pět sebraných svazků v
paperbacku a dvě "deluxe" vydání v pevné vazbě a
zvětšeném formátu. První HC svazek čítá 312 stran a je
dostupný od loňského roku, ten druhý se do prodeje dostane koncem
listopadu a se svými 440 stranami to bude řádný macek. Něco mi
říká, že letošní Vánoce budou opět ve znamení Fatale.
Takže si to shrneme. Brubaker. Phillips. Fatale. Nic víc
vědět nepotřebujete. Odložte rozečtené superhrdiny, vykašlete
se na devadesátkové koniny s divotvornou rukavicí a jděte do
toho. Jo a pokud vám to nebude šmakovat, stavte se pak u mě pro
nakládačku. Letos byla dobrá úroda.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.