Darwyn Cooke
Když na počátku
šedesátých let minulého století americký spisovatel Donald
Westlake chystal k vydání svou zbrusu novou kriminální novelu,
jeho editor se ho zeptal, zda by nechtěl pozměnit její závěr a
nenechal hlavního hrdinu uprchnout. Autor chvíli otálel, protože
kniha byla původně koncipována jako uzavřený román, ovšem když
mu editor přislíbil publikování série na pokračování s
periodicitou tří knih ročně, nadšený Westlake na nabídku
kývnul. A tak v roce 1962 vyšla první kniha ze série s podtitulem
Lovec, která dychtivým čtenářům představila zarputilého
zločince na cestě za tvrdou odplatou.
„Dlužíš mi
čtyřicet pět tisíc dolarů.“
Oním kriminálním
živlem byl profesionální lupič jménem Parker a Donald Westlake,
toho času publikující pod pseudonymem Richard Stark, svému
protagonistovi v nadcházejícím půlstoletí věnoval dalších
třiadvacet titulů. Jeho dílo se setkalo s kladným ohlasem
kritické veřejnosti i s obrovským zájmem čtenářů a řada
novel byla adaptována do celovečerních filmů s hvězdným
obsazením. Ta první z nich, tedy Lovec, se dokonce dočkala
adaptací dvou. Snímek Bez okolků (Point Blank, 1967) režiséra Johna Boormana s Lee Marvinem v
ústřední roli si zachoval drsný ráz původní předlohy a
okořenil ji šikovným závěrečným zvratem. Výborná Odplata
(Payback,
1999) Briana Helgelanda pak zasadila příběh do současnějších
reálií a pustila z řetězu Mela Gibsona, jenž se postavy
nešťastným osudem zmítaného zločince ujal s urputností
zuřícího pitbula. Osobně mám však raději Helgelandův pozdější
režisérský sestřih (Payback: Straight Up), který se mnohem výrazněji přibližuje ději
Westlakeovy novely.
Perličkou je, že v
žádné filmové verzi se postava nejmenuje Parker. Westlake za
svého života, mimo jedinou výjimku, nikdy neschválil užití
původního jména v jakékoli adaptační podobě a tak se ve
filmech střídali hrdinové jako Porter, Walker, Macklin či Stone.
A právě ona výjimka je předmětem dnešního článku. Někdy v
roce 2007 spisovatele oslovil jeden z jeho největších fanoušků,
jenž přišel s návrhem adaptovat Parkera do komiksové
podoby. Shodou okolností to byl výtečný scenárista a šikovný
výtvarník Darwyn Cooke (Batman/The Spirit, Catwoman, Batman: Ego, DC: The New
Frontier, Solo). Když se posléze Westlakeovi dostala do
rukou jeho práce, posadil se z toho na zadek a jako prvnímu
adaptujícímu autorovi mu dal požehnání k oficiálnímu užití
jména Parker. Obrázkové úpravy se už ale Westlake nedožil.
Zemřel pár měsíců před jejím vydáním v úctyhodném věku
pětasedmdesáti let.
Donald Westlake za svou
dlouhou kariéru vystřídal celou řadu pseudonymů a napsal více
než stovku novel. Jeho série s Parkerem uhranula především fandy
drsných kriminálek a je považována za jednu z nejlepších
literárních prací v rámci tzv. heist podžánru, tedy krimi
románů s lupičskou tematikou. Westlake psal tvrdě a s jistou
dávkou drzosti, ale zároveň s takovou lehkostí a nadhledem, že
se ty knihy čtou téměř samy. Měl obrovský cit pro výstavbu
dramatických situací a vyhrocených scén, stejně tak i pro
zdánlivě fádní popis prostředí či toho, co má hrdina zrovna
na sobě. Postavy i jejich jednání jsou načichlé hardboiled
odérem, Parker je profík každým coulem, chladnokrevný zmrd,
bezohledný hromotluk a neodolatelný elegán v jedné osobě. Ten
člověk je mechanický buldozer s přesně vykalkulovaným
odhodláním dravce ženoucího se za svou kořistí. Vždy, když se
k nějaké knížce s Parkerem dostanu, je to čtení na jedno,
maximálně dvě posezení. A pokaždé chci nášup.
„Odpal.“
A to vše se s naprostou
precizností podařilo převést do komiksové adaptace. Darwyn Cooke
Parkera přetavil v korunovační klenot obrázkové krimi a
ne náhodou za něj v roce 2010 obdržel Cenu Willa Eisnera za
nejlepší adaptovaný počin. Úvodní scéna Lovce nás
zavádí do New Yorku šedesátých let. Ulice lemují silné vozy,
ženy pomalu vyhrnují sukně a pánové definitivně zahodili
klobouky. Do města si to zrovna štráduje jakýsi drban. Na mostě
George Washingtona si zapálí poslední cigaretu a zmuchlanou
krabičku odhodí do pod nohama proplouvající řeky Hudson.
Nevidíme mu do tváře, ale rysy a řeč těla hovoří jasně.
Tohle je určitě on, Parker. A je nasranej.
„Ve čtyři hodiny
ráno se zničehonic probudil. Vodka mu stále vřela v žilách.“
Úvodní sekvence čítá
nějakých dvacet stran, celá se odehrává za absence textových
bublin a je to čirá fantazie. Od automobilovým provozem
přeplněného mostu, přes nástupiště metra, kafe v bistru a
ulomený filtr nabídnuté cígy, zaplivanou toaletu místní putyky,
zfalšování řidičáku, změnu osobnosti, založení účtu v
bance, výběr hotovosti, nákup obleku na míru až po zavšivený
pokoj v hotelu a jednu vypitou láhev vodky. Beze slov. Pouze
pohlcující juxtapoziční montáž ve fascinujícím tempu. Do
města přijela nula s děravou botou, ale díky metodicky
naplánovanému postupu se z ní během okamžiku stal načesaný
štramák s naditou prkenicí. Jde se servírovat pomsta.
„Byl velkej.
Vypadal jako opravdu zlej hajzl.“
Parker je profesionální
zločinec, kovaný bankovní lupič, expert na klenotnictví i
obrněné vozy. A taky samotář, co si jen tak někoho k tělu
nepustí, protože jedině tak je schopen eliminovat riziko dopadení
na nejnižší možnou mez. Takže když do něj jednoho dne vlastní
manželka vysype zásobník kvéru, trochu ho to sebere. A taky
kurevsky namíchne. Zrada nejbližších je ústředním motivem
nekompromisní odvety, která nyní, po pár měsících sžíravé
nenávisti strávených v nápravném středisku na opačném konci
země, žene Parkera vstříc satisfakci. A taky vstříc ušlému
podílu ze zpackané loupeže. Prozrazovat cokoli navíc, by byla
škoda. Tuhle ďábelskou krasojízdu si musíte vychutnat sami.
„Vždycky jsi byla
hloupá. Nezměnila ses.“
Lovec je násilný,
ponurý a vyloženě surový komiks, což na první pohled maskuje
pod laskavou vizuální fasádou. Rozhodně nesedne každému a
obzvlášť ne těm, kteří by pro samou korektnost ženu ani
květinou neudeřili. Parker si nebere servítky a rozdává rány
nejen o hlavu vyšším čahounům, ale nezdráhá se uzemnit ani
něžnější pohlaví. A že si o to ta svině koledovala. Samotného
mě ale vždy překvapí, s jakou chladností a neústupností
Westlakeův protagonista odstraňuje překážky v cestě za slunným
zítřkem. Kupříkladu moment, kdy brutálně odkrágluje bachaře
na nápravné farmě jen proto, aby pláchnul o dva měsíce dříve
před řádným propuštěním, mi spolehlivě vyrazil dech. S
Parkerem nebudete sympatizovat, budete ho nenávidět a on se vám za
to odvděčí měrou vrchovatou. Je to hajzl a vám se to líbí.
- „Vypadáš
dobře.“
- „Nezávazná
konverzace ti nikdy moc nešla.“
Třešinkou na celé té
kráse jsou břitké a úsečné dialogy. Parker toho nikdy moc
nenamluví a spíše za sebe nechává hovořit činy, případně
vypravěče. V komiksu často narazíme na delší text doprovázený
ilustracemi, který děj posouvá o něco dál a blíže než k
sekvenční naraci má ke klasickému literárnímu úseku. Když už
ale Parker promluví, stojí to většinou za to. Je vidět, že jak
Westlake, tak Cooke, měli výtečný cit pro cynický humor a
dočkáme se spousty bezvadných hlášek, syrových a ostrých jako
ta nejpálivější mexická dobrota. Velkým kladem je fakt, že
Cooke nesklouzl k nějaké citlivější nebo umírněnější
interpretaci Westlakeovy předlohy a až na maličkou změnu v závěru
si střihl přesnou a téměř doslovnou adaptaci. A teď vám
nastíním, proč je to komiks roku.
„Nenáviděl ji.
Nenáviděl ji a miloval ji a ani jednu z těch emocí předtím
nikdy k nikomu necítil.“
Darwyn Cooke byl mistrem
svého řemesla. Jeho výtvarný styl podtrhovala neskrývaná vášeň
k animovaným filmům a není proto divu, že jsou jeho obrázky
tolik načichlé cartoonem, tedy zkratkovitou kresbou zdůrazňující
mimiku postav či dynamiku jejich pohybu. Cooke se postupně
vypracoval mezi elitní kreslíře současného komiksu a zanechal za
sebou obrovské množství nezapomenutelných prací, za něž sbíral
jedno prestižní ocenění za druhým. Se smutkem v srdci o něm už
teď bohužel píšu v minulém čase, protože letos v květnu
tenhle talentovaný ilustrátor podlehl zákeřné chorobě ve věku
nedožitých 54 let. Jeho komiksový Parker je muž ostře řezaných
kontur s výraznou bradou a věčně zachmuřeným pohledem. Zkrátka
fešák každým coulem.
„Nikdy jsem nebyla
kurva, Parkere. To přece víš.“
Ovšem jakmile dojde na
ženské postavy, oko čtenářovo se už jen rozplývá a je fuk,
zda je zrovna na scéně zrádná Lynn, sympatická Wanda či svůdná
Linda. Cooke ty šťabajzny vždycky uměl ze všech nejlíp.
Bonbónkem pro noirové fajnšmekry je pak i finální podoba knihy,
jež si kvůli originálnímu výtvarnému pojetí prošla neobvyklým
způsobem tisku, kdy se na žlutý podkladový papír v samostatných
vrstvách nanášela pouze černá a pár odstínů modré barvy.
Výsledný dojem je vskutku úžasný a jen umocňuje zážitek z už
tak hutného příběhu. Od úvodní dvoustrany s leteckým náhledem
na Manhattan až po finální záběr s Parkerem uhánějícím do
ranního rozbřesku to jsou vizuální orgie.
„Chci blondýnu...
něco opravdu kvalitního. Musí být blond a mladá a vyvinutá. Na
celou noc.“
Cooke za svůj život
stihl zadaptovat celkem pět Westlakeových novel do čtyř
komiksových svazků. Vedle Lovce pod hlavičkou IDW Comics dále vyšly tituly The Outfit, The Score a
Slayground. Sám Cooke dokonce přišel s nápadem na
retrospektivní vydání původních novel v důstojné pevné vazbě,
které by doplnil vlastními ilustracemi. Publikace se nakonec
dočkala pouze první kniha (The Hunter), ta druhá s
podtitulem The Man With the Getaway Face nejspíš leží
nedokončená někde v archivech a její osud nám internety úspěšně
tají. Nezbývá tedy, než se zatím spokojit s tradičními
paperbacky. Patříte-li mezi čtenáře, kteří se při listování
knihou neštítí ušpinit, pak je Parker přímo pro vás. Je
to po všech stránkách kvalitní a nevybíravé čtení. Zkuste se
nad tím zamyslet, než zase půjdete do trafiky pro komiksový
komplet nebo budete klikat na příhoz dalšího infantilního
omnibusu do nákupního košíku Amazonu. Parker je totiž
komiks, který svému médiu dělá skutečnou čest. Knihu pořídíte
u všech dobrých knihkupců nebo přímo v e-shopu nakladatele. Tak si pro ni mazejte.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.