Mike Mignola, Richard
Corben, Kevin Nowlan & Scott Hampton
Netrvalo to ani rok a už
tady máme další hororový špalíček s naším oblíbeným rudým
pekelníkem. V pořadí jedenáctý Hellboy s podtitulem
Ďáblova nevěsta a další příběhy je posledním ryze
povídkovým svazkem před finální trojicí knih, která učiní
definitivní tečku za příběhovou látkou tkanou původním
autorem Mikem Mignolou. Jak to celé s rohatým sudokopytníkem
nakonec dopadlo je již nyní jisté. Závěrečný sešit série
Hellboy in Hell je už pár dní na pultech a ohlasy napříč
celým fanouškovským i kritickým spektrem o něm hovoří pouze v
superlativech. My si na český překlad ještě nějaký ten pátek
počkáme, do té doby však můžeme naše mlsné jazýčky obdařit
neméně výživným soustem. Pojďme se tedy společně zakousnout.
Nejprve je nutno zmínit,
že aktuální sbírka povídek se opět dá číst zcela samostatně.
Na předchozí dějové zákruty se zde příliš neodkazuje, svižný
rytmus jednotlivých příběhů navíc obstojně drží čtenářovu
pozornost a dílo tak mohou číst i nováčci Hellboyem dosud
nepolíbení. Výběrem témat kniha drnká spíše na odlehčenější
strunu a místy se dokonce nestydí recyklovat již dříve propírané
momenty. Když už se ale zdá, že ostřílené veterány nemůže
ničím překvapit, vytáhne z rukávu eso ilustrované Kevinem
Nowlanem, proti němuž se Blízká setkání třetího druhu
najednou zdají být veskrze nanicovatou báchorkou pro děti. Ale o
tom až později.
„Ty dnešní
děcka... všecky jsou na drogách a poslouchaj tenhle rock and
roll...“
Sborníku vedle Mignoly,
jenž obstaral scénáře ke všem uvedeným příběhům, s náskokem
dominuje jedno jméno. Už jsem to určitě v minulosti zmiňoval
několikrát a budu se jenom opakovat, ovládá-li někdo vizuální
stránku Hellboyova univerza s naprostým přehledem a zároveň
úctou k originálu, pak je to bezesporu král obrázkového hororu
Richard Corben. V jeho uhrančivém výtvarném podání není místo
pro kompromisy, jakmile se kresba dostane pod Corbenovu taktovku,
před očima se rozehraje symfonie děsu, utrpení a trpkých nálad.
A nejinak je tomu i zde. Už z úvodního kusu s názvem Hellboy v
Mexiku tryská pochmurná atmosféra všemi směry. Pekelník
vzpomíná na pětiměsíční chlastací maraton strávený ve
společnosti maskovaných zápasníků, se kterými vyrazil na turné
po mexických putykách. A protože se jim do cesty občas připletla
horda upírů, měli o zábavu postaráno.
„El Diablo.“
Co se zprvu jeví jako
rozpustilá historka o podnapilých luchadorech, se vzápětí kvůli
osudné tragédii mění v hořký příběh o ztrátě bližního a
démonech v lahvích. A díky Corbenovi to má ten správně
mokvající říz od prvního úderu do rozšklebené upíří kušny
až po finální katarzi utopenou v zapomnění. V následujícím
Dvojprogramu zla jsme svědky bizarní filmové projekce v
polorozpadlém biografu, jehož jedinými návštěvníky jsou diváci
v podobném stádiu rozkladu. Hrstka zombie cinefilů si nejprve
smlsne na bezvadném hororu s lovecraftovským odérem (Sullivanova
odměna) a poté se dorazí přídavkem o pomýleném faraonovi a
zástupu mumií řádících v muzeu umění (Chrám Sebekův).
„Zdá se, že jsi
měla pravdu. Nebyl moc dobrej nápad namíchnout boha s aligátoří
hlavou.“
Zde bych obzvlášť
vypíchl Sullivanovu odměnu, jíž osobně považuji za
vrchol téhle sbírky. Děj odehrávající se v Kansasu na počátku
šedesátých let nás zavede do starého domu, jehož majitel požádá
Hellboye o pomoc. Obydlí je údajně posedlé nezkrotným apetitem a
nešťastný nájemník je nucen svou střechu nad hlavou krmit
lidským masem. Z povídačky pomateného šílence se vyklube
prvotřídní horor, ve kterém není nouze o temná zákoutí,
vrzající dveře, zaprášené stíny a démona žijícího pod
podlahou. A že to je pořádné hovado pekelné. Mignola s Corbenem
tady na maličkém prostoru vystavěli úžasný pomník starým
hororům o strašidelných domech a neopomněli mrknout ani na
příznivce H. P. Lovecrafta. Tomu říkám poklona.
„Chci, abyste
pochopil, že ten dům mě k tomu nutí.“
Corbenovu obrázkovou
krasojízdu pak uzavírá titulní Ďáblova nevěsta, což je
trošku rozvleklá povídka o únosu americké turistky, jež ve
Francii padla do spárů zvrhlého řádu okultistů. Mignola nás
zavede do období křížových výprav, do cesty se připlete
bezhlavý rytíř a Hellboy si dá dostaveníčko s ďábelským
bigamistou, jemuž svou pravačkou důrazně vysvětlí, že těch
nevěst už bylo dost. Nakreslené je to opět bravurně, ale děj
mírně klopýtá, protože těch motivů je najednou nějak moc a
čtenář lehce ztrácí nit. Nevěsta postrádá ono mignolovské
pevné sevření, kde nás autor nahlodá a s poslední stránkou
zardousí, nicméně se stále jedná o vysoce nadprůměrný zářez
do pekelníkova cestopisu ze starého kontinentu.
„Jasně, byli to
upíři, ale mučení je mučení a my udělali spoustu věcí, na
který nerad vzpomínám...“
Což už se bohužel nedá
říct o Spících mrtvých, tuctové upírské báchorce s
recitující holčičkou a nevýraznou kresbou Scotta Hamptona. V
anglickém Suffolku se to v šedesátých letech zubatýma potvorama
jenom hemžilo, takže bylo pouze otázkou času, kdy Úřad
paranormálního výzkumu a obrany vyšle svého nejschopnějšího
agenta, aby se s krvelačnou verbeží vypořádal. Ale není to ono.
Zase tomu chybí ten šmrnc nebo tah na branku, chcete-li. Hellboy
přijede, chvilku se seznamuje s okolnostmi, pak naráz bum, efektní
zvrat jen tak na oko a následuje finální kydlení. Jasně, tahle
synopse by se dala připíchnout prakticky ke každé druhé povídce
s rudochem, jenže tady je to zase roztaženo na dva sešity a vy u
toho máte čas přemýšlet a hledat díry. A ten Hampton tomu taky
moc nepřidává. On je to výborný výtvarník (Batman: Gotham
County Line, Batman: Night Cries, Sandman Presents:
Lucifer, Pigeons from Hell) s citem pro oslňující
dramatické výjevy, ovšem zde je jeho kresba podivně vyprázdněná,
bezkrevná, zkrátka nemá ten tolik potřebný ráz. A je to velká
škoda, protože hostovačka u Hellboye si o krutou atmosféru přímo
říká. Skoro jakoby to ani nebyl Hampton, ale spíš jen lehce
přifouklý John Cassaday. A to je málo.
„Zmiz z mého
domu!“
Kratičká jednohubka s
názvem Whittierův odkaz je už ale zase pevně v rukou
mistra Mignoly, který se ujal výtvarného náčiní a vysekl si
parádu jako za starých časů. Koukáte na první stránku, na
čtvrtém panelu Hellboy s cigárem v koutku, na pátém rozpadající
se barabizna a vám je vmžiku jasné, že to bude pecka. Pak to
dočtete a uvnitř vás se rozleje ten známý hřejivý pocit. A
přesně kvůli tomu toho pekelného chlapíka tolik milujete. Nu a
nakonec tu máme bonbónek z tužky Kevina Nowlana. Busteru
Oakleyovi se splní přání je historka jako vystřižená z
publikace Hellboy Weird Tales, kde se různí autoři podíleli
na těch nejpodivnějších příhodách rohatého vyšetřovatele.
Tohle je bezesporu ten nejujetější kousek z hlavního vrhu a
potěší zejména fandy Erica Powella a jeho Goona. Proč?
Protože tady z Mignoly a Nowlana ten povědomě rozverný přístup
doslova prýští, posuďte sami.
„Kakakak kak kaaa
kakak kak kak kak aaaaa kak kakuk...“
Hellboy si to přikvačí
do americké Nebrasky, jelikož místní farmáři si stěžují, že
jim cosi krade dobytek. Nalezená rozpůlená kráva nasvědčuje
jakýmsi okultním pletichám, vzápětí však na scénu vtrhnou
zelení mužíčkové v létajícím talíři a vy víte, že to bude
prdel. A taky řádná mela. Asi takhle, kdyby ve Dni nezávislosti
měli k dispozici Hellboyovu pravačku, prezident by se ke kniplu
stíhacího letounu ani nepřiblížil. Jednoduchá, úderná a
hlavně vtipná vsuvka do toho věčně temného a zachmuřeného
světa nenasytných démonů, podlých čarodějnic a zlotřilých
nacistů. A zároveň krásná tečka za touhle vesměs příjemnou
povídkovou knihou. Od teď už nás čeká jen samý zmar, smutek a
loučení. Bouře přichází.
„Přesně z
takovýhodle svinstva mají lidi noční můry.“
Se mi to zase natáhlo o
něco víc, než jsem měl původně v plánu, nebudu to tedy dál
okecávat a rovnou vás odkážu na pulty knihkupců, případně na
krámek Comics Centra, kde si jedenáctého Hellboye můžete
pořídit se sympatickou slevou. Takže neotálejte a skočte si pro
něj, i přes těch pár jemných výhrad je to po čertech dobrý
čtení.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.