Joe Kubert
Když se na sklonku
osmdesátých let minulého století evropským komunistům začala
drolit politická moc pod rukama, měla to už Jugoslávie za pár.
Postupně se zhoršující hospodářská situace zvedla tsunami
zaslepeného nacionalismu a do ulic vyrazila militantní havěť
schovávající se pod záštitu oficiálních armádních praporů
jednotlivých znepřátelených frakcí. Jednu z nich na počátku
devadesátých let vedl tehdejší jugoslávský prezident Slobodan
Milošević, hlava socialistů, typický dařbuján z východního
bloku, který svou protietnickou rétorikou dokázal nadchnout armádu
nadržených samců se středověkými pudy. A tak se všichni ti
nespokojení rolníci, traktoristé, pasáci a veksláci nechali
naverbovat do řad srbské armády, plivli si do dlaní a střihli si
jednu malou genocidu.
„Udržování
kontaktů s vnějším světem je naše jediné pojítko se zdravým
rozumem.“
Na jaře roku 1992
Miloševićovy milice vtrhly na území Bosny a rozpoutaly peklo v
ulicích jugoslávské metropole Sarajevo. Obléhání trvalo téměř
čtyři roky, přineslo tisíce obětí z řad civilistů a značnou
část dnešního hlavního města Bosny a Hercegoviny proměnilo v
trosky. Zrůdnost útoků srbských separatistů na civilní
obyvatelstvo asi dosud nejlépe vystihl britský televizní film
Válečníci (Warriors,
1999), bez příkras nahlížející na vojenskou operaci mírových
jednotek OSN, jejichž členové byli nuceni přihlížet etnickým
masakrům bez možnosti jakéhokoliv zásahu. Z mnoha scén zde
doslova běhá mráz po zádech. Vyvražďování, znásilňování,
rabování, totální likvidace životů. A to vše téměř za
našimi humny, v předvečer nového tisíciletí.
„Teď přišel
čas, abychom se osvobodili! Ukončili léta - ne, staletí
útlaku...“
Fax ze Sarajeva
dokumentuje tehdejší události se syrovou důkladností očitého
svědka. Román je ilustrovaným přepisem faxové korespondence mezi
jeho protagonistou Ervinem Rustemagićem, toho času uvězněným se
svou rodinou v bombardovaném Sarajevu a jeho přáteli v Evropě a
zámoří. Autorem knihy je Joe Kubert (*1926 - †2012), legenda
amerického komiksu, učitel a zakladatel první výtvarné školy se
zaměřením na sekvenční umění a komerční ilustraci (Joe
Kubert School of Cartoon and Graphic Art). Za svůj plodný život
vytvořil velkou spoustu děl, vypíchnu alespoň jeho podíl na
válečné sérii Sergeant Rock, v sedmdesátých letech pak
sklidil obrovský úspěch s Tarzanem a těsně před svou
smrtí se zapojil i do projektu Před Strážci, pro který
společně se svým synem Andym nakreslil minisérii se Sůvou
(Before Watchmen: Nite Owl).
„Zastavují
auta... vylupují je... bijí a zabíjejí rodiny.“
A právě Kubert je
jedním z těch přátel, který bedlivě sledoval vyhrocený
bosenský konflikt a skrze chatrné faxové spojení udržoval
kontakt s nebohou rodinou Ervina Rustemagiće. Rustemagić, rodák ze
Sarajeva, je bosenský vydavatel a distributor obrázkových
publikací, jenž pod hlavičkou vlastního nakladatelství Strip Art
Features (SAF) již přes čtyřicet let reprezentuje mnohé nejen
evropské kapacity komiksového průmyslu (z poslední doby třeba i
našeho Michala Suchánka, jemuž nyní v překladu vycházejí
Děsivé radosti pod názvem Horrifying Delights). Když
mu v roce 1992 srbské ozbrojené síly do základů vypálili
firemní centrálu v Sarajevu, plameny pohltily nejen přes 14000
výtvarných originálů uložených v depozitáři, ale i dvacet let
pečlivě budované kariéry. Ale to je jen střípek z pohnutého
osudu jednoho člověka. Tenhle příběh toho zmaru nakonec skýtá
přece jen mnohem víc.
„20. července
bude mít Maja desáté narozeniny a jediné, co si přeje, je,
abychom všichni zůstali naživu.“
Děj uvozuje první fax z
března roku 1992, Rustemagić míří za rodinou do Sarajeva, ve
kterém propukly útoky vedené ze strany srbských armádních
jednotek. Ve dne i v noci na město dopadají bomby, odstřelovači
čistí ulice a dělají si terče z dětí, zatímco v televizi své
počínání před zraky reportérů celého světa obhajuje vlk v
rouše beránčím Slobodan Milošević. To, že tou dobou za ručičku
vede i lídra bosenských Srbů Radovana Karadziće vstříc etnickým
čistkám už ale svět bohužel nevidí. Ne nadarmo si pak jeho
loutka po válce vysloužila mediální přezdívku balkánský
řezník. Ale teď už zpět do Sarajeva. Komiks čtenářům
nevybíravým způsobem zprostředkovává zážitek z obléhaného
předměstí metropole, jejíž obyvatelé dennodenně bojují o
přežití. A když jim zrovna nesviští kulky nad hlavami pak také
alespoň o kousek potravy, láhev čisté vody nebo cigaretu.
„Přišli četnici.
Zvěř! Prasata špinavý!“
Kniha ve dvanácti
kapitolách mapuje Rustemagićovu nepolevující snahu dostat sebe a
svou rodinu ze Sarajeva. Nejprve se přemístí do zdánlivě
bezpečnější čtvrti, poté následuje řada zoufalých
vyjednávání s politickými představiteli evropských zemí či
státní administrativou a když už se konečně zdá, že někdo
nabízí pomocnou ruku, spása se v poslední chvíli rozplyne ve
štiplavém oblaku hustého dýmu. Kubertovy ilustrace doplňují
přetisky původních faxů, kterými Ervin v době obléhání
komunikoval s vnějším světem a spolu s věcným popisem reálných
událostí přinášejí intenzivní výpověď válkou zjizvené
duše obyčejného otce rodiny. Otce jako jste vy nebo já. Upřímně,
nedokážu si ani představit sílu psychického vypětí, které
celá rodina každý den ve válečné zóně absolvuje. Přežijí?
Uvidí ještě své blízké? Nebo zahynou pod sutinami bombou
strženého domu?
„Nedokážou
pochopit, proč musejí trpět... proč jim nikdo nepřijde na
pomoc.“
Jediné, v čem se
Kubertova kniha časem zají, je neustálé omílání faktu, že
celý svět konfliktu pouze přihlíží, aniž by se do něj aktivně
zapojil. Byla to chyba, mnoha incidentům, jako kupříkladu tomu,
jenž se odehrál ve Srebrenici,
se dalo včasnou intervencí nejspíš předejít. Těžko se dá
však po bitvě soudit, obzvlášť když si uvědomíme, kolik ztrát
na civilních životech později přineslo spojenecké bombardování
Kosova. Rustemagić může být vlastně rád, že jej nakonec
neroztrhl šrapnel z bomby svržené Severoatlantickou aliancí.
Válka je zkrátka svinstvo a je fuk, na které straně barikády
stojíte. Vždycky vás to semele. Co se azylu pro uprchlíky týče,
je nutné si uvědomit, že Rustemagićova rodina byla jednou z
několika desítek tisíc podobně postižených a evakuace takového
množství lidí z válkou zasaženého místa je proces vyžadující
přinejmenším magické schopnosti. Nebo teleportační zařízení.
Čímž většina světových mocností zatím nedisponuje.
„Proč to dělají,
tati? Letadla hrozně rámusí... proč?“
Naštěstí má příběh
dobrý konec (což není spoiler, Rustemagić nadále žije, vstal z
popela a komiksy vesele vydává dál) a rodina se po několika
vyhrocených peripetiích dostane ze země. Nakolik se s válkou
vyrovnají je už pouze na nich, pro nás je důležitý onen záznam
událostí, jako připomínka toho, že osud chodí po ostří nože
a co se nyní může zdát jako blbá nálada, může velmi jednoduše
přejít v otevřenou xenofobii a společenské nepokoje. Už jsme to
v minulosti zažili několikrát a přece stále opakujeme stejné
chyby. Tamten je moc snědej, tamta věří v létající velrybu a
támhleten se divně mračí. A výplata v nedohlednu, pojďme něco
zapálit! Takhle nadsazeně to může působit úsměvně, ale víte
jak to myslím. Nejprve dvakrát měř, pak si to raději přeměř
ještě jednou a teprve potom ber do ruky pilu.
„Sarajevo... 25.
září 1993. Souvislý příkrov dýmu zahaluje kdysi krásné město
jako ve scéně z Dantova pekla...“
Kubertova kresba může v
dnešní době budit lehce archaický dojem, svůj účel však
splňuje zcela na výbornou. Fázování panelů, svižný "střih"
či dynamika jednotlivých scén vtahuje čtenáře do centra dění
a v některých momentech vyvolává husí kůži. Třeba když Ervin
jede z předměstí do centra Sarajeva podomácku opancéřovaným
osobním automobilem za doprovodu krupobití kulometné palby dravých
ostřelovačů. A tuhle cestu navíc absolvuje několikrát. Ve mně
by se nejspíš krve nedořezal. Neurazí ani době vzniku poplatná
barevná stylizace, jež míchá standardní paletu odstínů a nijak
zvlášť nenarušuje koncept válečného románu. Komiksu díky
tomu ve výsledku odpustíte i tu méně nosnou konstrukci příběhu,
kdy jen sledujete jemným patosem nasáklou dramatizaci faxové
komunikace a držíte palec, ať vše dobře dopadne.
Fax ze Sarajeva v
době svého vzniku sklidil nebývale pozitivní ohlas. Deník The
Washington Times jej vyhlásil nejlepším komiksovým albem roku a
vedle několika dalších ocenění obdržel i prestižní Ceny Willa
Eisnera a Harveyho Kurtzmana. Na českém trhu se tak opět jedná o
velkou událost a rozhodně byste si tenhle milník světového
komiksu neměli nechat ujít. Publikaci pořídíte u svých
oblíbených knižních distributorů nebo přímo v e-shopu nakladatele.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.