Neil Gaiman, Fábio Moon
& Gabriel Bá
Neila Gaimana všichni
znáte. Britská literární superhvězda s neposlušnými vlasy a
rošťáckým kukučem, která naši fantazii již léta hýčká
svou kouzelně podmanivou tvorbou, za niž sklízí jednu prestižní
trofej za druhou a v mezičase ještě stíhá koketovat s Amandou
Palmerovou (pokud neznáte ji, hanba vám!). Sandman, Černá
orchidej, Nikdykde, Američtí bohové, Hvězdný
prach, Kniha hřbitova, Oceán na konci uličky...
co titul, to perla. Vedle knižních novel a scénářů ke komiksům
má však na triku i řadu krátkých povídek. A obrázkovou
adaptaci jedné z nich si nyní rozebereme v tomto článku.
„Girls! Girls!
Girls!“
Gaiman v roce 2006 ve své
autorské sbírce Fragile Things (česky Křehké věci
- Polaris, 2007) publikoval humorně laděnou povídku s názvem Jak si na večírku povídat s děvčaty a rovnou za ni vyfasoval
nominaci na cenu Hugo, tedy prestižní ocenění každoročně
udělované těm největším peckám v žánrech sci-fi a fantasy.
Nakonec mu vítězství těsně před nosem vyfoukl Tim Pratt se
svými Neuskutečnitelnými sny, ovšem tam, kde sláva
Prattovy povídky končí (ten jeden filmový kraťas v hebrejštině
snad ani nestojí za řeč), Gaimanova teprve začíná. O dekádu
později se totiž jeho kratičké sci-fi jednohubky ujalo jedno
slavné sourozenecké duo z Brazílie a přetavilo ji v úžasnou
komiksovou adaptaci. Od loňského podzimu je navíc v přípravě
celovečerní filmové zpracování vznikající pod režisérskou
taktovkou Johna Camerona Mitchella (Shortbus, Králičí
nora, Hedwig a Angry Inch) a pyšnící se hvězdným
obsazením v čele s Elle Fanningovou či Nicole Kidmanovou.
„Come on. It'll be
great.“
Oním slavným brazilským
duem jsou dvojčata Fábio Moon a Gabriel Bá, světově proslulí
scenáristé a výtvarníci, kteří se vedle spoluprací na sériích
Casanova, The Umbrella Academy či B.P.R.D.
blýskli především autorským existenciálním románem
Daytripper,
za nějž v roce 2011 obdrželi Cenu Willa Eisnera. A vítězné
tažení na Eisnerech se jim podařilo zopakovat i letos s komiksovou
verzí novely svého krajana Miltona Hatouma s názvem Two
Brothers, za niž shrábli cenu v kategorii nejlepší adaptovaný
počin. Když se tihle dva sejdou nad společným projektem, můžete
si být jisti, že to vždycky bude stát za to. A nejinak je tomu u
jejich nejčerstvějšího kousku.
„You just have to
talk to them.“
How to Talk to Girls
at Parties je především nádherná podívaná. Pokud vás na
téhle útlé knize něco uhrane hned napoprvé, pak je to zejména
veselá hra barev, světel i stínů v rozdováděné a zároveň
velmi hřejivé kompozici. Začátek příběhu nás zavede do ulic
jižního Londýna 70. let, tedy éry ostrého punku a volnějších
mravů, kdy nervy rodičů tehdejší mládeže rezonovaly pod
ničivou silou nahrávek od Stranglers, Clash či Sex Pistols. Dva
patnáctiletí studenti z chlapecké školy si to natěšeně
štrádují na párty pořádanou místním spolkem děvčat. Nesmělý
sympaťák Enn a modrooký hezoun Vic spolu dohromady tvoří čistou
esenci klukovského přátelství. Jeden mírně zakřiknutý a plný
obav, druhý naopak kypící sebevědomím, oba se společně
rozhodnou čelit záludným nástrahám opačného pohlaví. Na
tenhle večer už ale jen tak nezapomenou.
„They're just girls.
They don't come from another planet.“
Když dorazí na místo a
dveře jim otevře nádherná dívka, zjistí, že si nejspíše
spletli dům. Ocitli se totiž na mejdanu plném cizokrajných
děvčat, jež jsou v Anglii v rámci výměnného studijního
pobytu. Což ale Vicovi samo sebou nebrání v tom vrhnout se do víru
radovánek a prakticky okamžitě sezobnout nejkrásnější
roštěnku. Zatímco si tedy Vic užívá jako ryba ve vodě, Enn se
nesměle pokouší navázat konverzaci s ostatními. Během večera
postupně osloví tři dívky oplývající svůdnými křivkami a
jemně exotickým vzhledem. Jakmile však děvčata promluví, čtenář
i Enn mají jasno. Tohle nebude běžná večírková konverzace na
téma "co tě baví, miluju tvůj přízvuk a kdy se vypaříme
nahoru do ložnice". [SPOILER] Kdepak, tohle bude seance
ryze extraterestriálního charakteru. Tenhle výměnný pobyt totiž
nezahrnuje nadržené Němky, rozverné Češky či přiopilé
Američanky. Tady si daly dostaveníčko studentky z cizích dimenzí,
světů a vesmírů. [KONEC SPOILERU].
„I am a poem... or I
am a pattern... or a race of people whose world was swallowed by the
sea.“
Zkrátka Gaiman jako
vyšitý. Přirozený dialog mezi dvěma kluky se náhle zvrhne v
koncepčně neuchopitelný proud dívčích monologů, což vtipně
navazuje na Ennovu radu z úvodu: „Musíš s nimi jen mluvit.
Jsou to holky... nepřišly z jiné planety.“ Čtenář má
najednou pocit, že to děvčata trochu přepískla s halucinogenními
bonbónky, vzápětí ale odhalíme autorův záměr a než se
stačíme vzpamatovat, už je tady finále. Stejně uspěchané a
lehce nemotorné jako v původním textu, díky úchvatnému
grafickému ztvárnění však přeci jen o něco působivější.
„But where does
contagion end and art begin?“
Povídka je takovou malou
oslavou dialogu mezi mužem a ženou. Věnuje se těm prvním
nemotorným krůčkům vedoucím k navázání kontaktu s opačným
pohlavím a rozebírá dílčí aspekty úspěšné konverzace. Obavy
mladého Enna se zkušenějšímu čtenáři mohou jevit jako
úsměvné, s rostoucím věkem si člověk přeci jen mírně
obrousí hrany a najednou je to seznamování krapet snadnější.
Přesto někdy zažívám pocit, že jsem ani po letech pečlivého
výzkumu zatím nenašel ten správný klíč ke kloudné konverzaci
a před každým oslovením opakovaně zažívám ten vtíravě známý
pocit nervozity a sucha v krku. How to Talk to Girls at Parties
je ódou na ostýchavost. A také krásnou vzpomínkou na dětství.
„You wouldn't want to
make a universe angry.“
Jak už jsem uvedl výše,
celá povídka stojí na obzvlášť povedeném výtvarném
provedení. Už samotná obálka by si zasloužila metál za
uhrančivost a podobně hypnotická kresba se line celým příběhem.
Úvodní scéna vás téměř fyzicky přenese do ulic podvečerního
Londýna, a jakmile spolu s dvojicí mládežníků vkročíte do
domu plného lačných sirén, něco se uvnitř vás sevře. Dunivě
pulzující hudba linoucí se z reproduktorů, čarokrásné dívky
ve víru náruživého tance, potem zkropená těla v tlumeném
světle, ve vzduchu čpící animální přitažlivost a uprostřed
toho všeho dva chlapci na prahu dospělosti. Obrázky brazilských
autorů jsou prosyceny pohlcující vášní. Dívky jsou obdařeny
velkýma a doširoka otevřenýma očima, což příznačně
podtrhává jejich cizokrajný původ, aniž by kresba sklouzla k
ošklivé karikatuře. To vše je navíc vyvedeno v tak plných a
elegantních barvách, že z toho nejednomu estétovi praskne cévka
nadšením.
Gaimanovi fanoušci budou
bezesporu u vytržení, stejně tak příznivci neotřelé a zároveň
oku lahodící kresby. Pokud se vám zamlouvala sbírka komiksových
povídek Vražedná tajemství a další příběhy (Crew, 2016), tuhle knihu
musíte mít. Už jen pro to, že vedle Faktů v případu zmizení slečny Finchové je to asi dosud
nejlépe provedená adaptace Gaimanovy tvorby. Tak s chutí do toho!
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.