Pavel Čech
Pavel Čech je v
současnosti jedním z našich nejtalentovanějších autorů knih
pro děti. Jeho dílo zahrnuje řadu bohatě ilustrovaných
pohádkových publikací, včetně nádherně zpracovaných komiksů
či vizuálních hříček balancujících na hranici mezi
literaturou a sekvenčním uměním. Sám o sobě tvrdí, že má rád
„zarostlé zahrady, pohled na hvězdné nebe, motýly a brouky,
lidi s dobrým srdcem, vůni lesních jablek a borového lesa,
toulání, oprýskané zdi, indiány, Rychlé šípy, písničku
Andělská, pouštění draka, knihy Michala Ajvaze, zrezavělé
klíče, stará kina, čistou vodu, tajemství...“ a to vše se
pokouší otisknout do své tvorby.
Vedle kratičkých
komiksových příspěvků pro sborník Aargh! (Hvězda,
Kamarádi, Adamova dobrodružství, Přání)
svými ilustracemi obohatil tvorbu Jeana Giona (Muž, který sázel
stromy), Jana Skácela (Uspávanka s plavčíkem a velrybou),
Michala Ajvaze (Druhé město) nebo Radka Malého (Listonoš
vítr). U svého domovského nakladatele
pak publikoval celou sérii ryze autorských knih - O mráčkovi,
O klíči, O čertovi, O zahradě či výpravnou
trilogii Dobrodružství pavouka Čendy, na kterou doma nedáme
dopustit a máme ji už očtenou snad ze všech stran.
Jako jeden z mála
českých výtvarníků se dlouhodobě věnuje také komiksu. Pro
naše nejmenší píše a kreslí sérii Dobrodružství Rychlé
Veverky, pro ty odrostlejší jsou tady pak Dědečkové,
Tajemství ostrova za prkennou ohradou, či jeho opus magnum
Velké dobrodružství Pepíka Střechy ověnčené cenami
Muriel a Magnesia Litera. Nyní do jeho autorského portfolia přibylo
dílo, jež rozvíří fantazii nejen dětského čtenáře, ale i
jeho rodiče nebo prarodiče. Áčko totiž přináší
surovou dystopickou vizi nešťastné společnosti přežívající v
okovech striktně totalitního systému. Vizi, za kterou by se
nestyděl ani George Orwell.
„A!“
Děj
dvaapadesátistránkového komiksu by se dal obsáhnout jediným
kratičkým odstavcem. Sledujeme příběh mladíka označeného
číslem 21868, který den za dnem přežívá v kulisách
železobetonového města ponořeného do chladné šedi tvrdé
diktatury. Ráno do roboty, odbýt si svou směnu v továrně,
vyzvednout potraviny na příděl, ve stanovenou dobu vzdát hold
vůdci, nikde se nezdržovat, s nikým se moc nebavit a večer rovnou
domů. Přísná uniformita zaštítěná věčně bdící policií a
s ní ruku v ruce neustálý psychický teror. A takhle to jde den za
dnem až do chvíle, kdy se našemu hrdinovi do rukou dostane zpráva
naznačující alternativu.
Náhle se do duše
mladíka vkrádá vyhlídka na lepší zítřek. Začíná to
myšlenkou, ta vyklíčí v představu a najednou se má státní
policie co ohánět. Následuje zatýkání, řada výslechů,
nelítostné mučení a smrt v louži krve? Ale kdepak, to by nebyl
Pavel Čech, aby z té šlamastyky nevybruslil s laskavou poetikou
sobě vlastní. Vše samozřejmě dobře dopadne, důležité však
není rozuzlení, ale právě ona myšlenka, která se celým dílem
táhne jako napnutá struna. Jen na ni drnknout a vyloudit ten
správný tón, jenž naznačí cestu ke svobodě. Cestu k lepšímu
zítřku.
Ve své podstatě se
jedná o čistou protitotalitní agitku, jakých jsme tady v různých
formách měli už spousty. Nejhlasitějším autorem byl v tomto
směru dozajista Alan Moore se svým majstrštykem V jako Vendeta,
ovšem Pavel Čech zde nyní přichází s něčím, co s
podobnou intenzitou osloví i čtenáře předškolního věku. S
úžasně vykresleným příběhem, jenž si vystačí zcela beze
slov, respektive se dvěma hláskami. A funguje to na výbornou, protože pokud se Čechova
tvorba něčím skutečně vymyká, pak zejména citem pro práci s
panely, jejich fázováním a naprosto plynulým tempem vyprávění. Toto jsou aspekty, na které mnoho tuzemských
komiksových ilustrátorů, s prominutím, hází bobek.
V Čechově podání
chybí vskutku málo k tomu, aby před námi řada sekvencí ožila v
divoké projekci, komiks tak nemá daleko k animovanému filmu. Co se
samotných obrázků týče, jde o klasickou kresbu a malbu tuší v
kombinaci s akvarelem, přičemž autor opět hezky za pochodu střídá
technické pojetí jednotlivých scén. V malých "akčních"
panelech často vidíme jednoduchou linku využívající zkratku, ve
větších celostránkových náhledech pak vypiplanou malbu. Obojí
je dohromady spojeno v okouzlující celek.
Tíhu represí a života
v totalitě podtrhuje i užití monochromatického zbarvení, kterou na
pár stran v kontrastním závěru vystřídá pestrá paleta živých
barev. Listovat si touhle knihou je zkrátka radost i přes vážnost
jejího tématu. Jsem velmi rád, že na našem trhu vyšla publikace
takového charakteru a už se moc těším, až se do ní znovu
ponořím... tentokrát i spolu se svým synem. Jeden nikdy neví.
Třeba mi ze špunta jednou vyroste hrdina s kuráží toho čínského
mladíka vzdorujícího tankům na náměstí Nebeského klidu.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.