Max Andersson
Tak jo, tohle bude
rychlovka. Vykopávka je čiré zlo. Noční můra v papírové
podobě. Těžkotonážní alternativa pro gurmány se silným
žaludkem a bezbřehou tolerancí k odpudivé kresbě. Ze země tří
korunek k nám doputovala publikace, jež zaujme zejména čtenáře libující si v existenciálních kuriozitách a hrubozrnných
absurdismech. Zkrátka magory jako jsem já nebo vy.
Pracovní verze článku:
„WTF?!“
O Anderssonovi vám toho
moc neřeknu. A ani nechci, bojím se o něm zjišťovat jakékoliv
informace a mám za to, že to tenhle švédský podivín nemá v
hlavě úplně v pořádku. Na počátku tisíciletí u nás vyšel
jeho autorský debut Pixy (Mot, 2001) a v závěsu pak i
sbírka krátkých podivností jménem Kontejner (Mot, 2003).
Obojí mě tenkrát zcela rozložilo a obzvlášť veselé putování
potraceného plodu mi řádně šimrá bránici i po letech.
Bosenského plackopsa jsem pro neúnosnou míru výstřednosti
již vynechal, ale potěšil mě jeho animovaný kraťas One Hundred Years (1984) ozvučený hudbou kapely The Cure.
„Pubické chlupy
nasávají vodu a bobtnají. Můžu je použít jako žínku.“
Což mě přivádí k
Anderssonově aktuální novince, ke které jsem si pustil nové
album jeho krajanů, těžkotonážních hromobijců Meshuggah
(The Violent Sleep of Reason). Zážitek z četby rázem
chytil nádech ďábelského charakteru. Jakoby mě hned od prvních
stran pohltilo samotné infernum a já se zmítal v nekonečném
utrpení. Stránka za stránkou, panel za panelem, procházka
deformovaným podvědomím Maxe Anderssona, znepokojivý kytarový
nářez linoucí se z reprobeden, vřeštící vokál Jense Kidmana v
expresivní kakofonii... dokonalý mix zmaru a duševní destrukce.
Tedy nic pro lidi se sluncem v duši. Takové si totiž tihle
seveřani dávají k večeři.
„Hovno je pořád
teplý. To znamená, že v blízkosti se nachází lidská bytost.“
Zhýralá exkurze začíná
ve chvíli, kdy hlavní hrdina, spolu se svou přítelkyní, jede
navštívit své rodiče a sourozence. Jenže ouha, když dorazí na
místo, zjistí, že na pozemku jeho rodného domu se provádí
jakési podezřelé výkopové práce. Dům zmizel pod povrchem a
stal se součástí půdního podloží. I se svými obyvateli,
samozřejmě. Otec vítá syna s otevřenou náručí a ihned se
dožaduje jeho penisu. Nesmějte se, jde o vážnou věc, táta je
totiž chirurg a zrovinka dává dohromady hrdinova bratra, který je
z nějakého neznámého důvodu rozebrán jako skládačka z Kinder
vajíčka. Chybí už jen to čůro.
„Stromy byly po
bouřích nebezpečné. Putovaly krajinou ve stádech.“
Pokud čekáte, že
maminka na tom bude o něco lépe, tak jste vedle jak švýcarský
pekař opravující ciferník přesýpacích pendlovek. Tam, kde
byste čekali ustaranou mámu objímající svého syna, totiž
najdete akorát znetvořená siamská dvojčata. Která v průběhu
vyprávění postupně dospívají. Neptejte se, prostě to tak je.
Hrdina mezitím zjistí, že jeho penis se dá odšroubovat a že mu
pak z těla vytéká jakási lepivá tekutina. Neptejte se. Po téhle
neobvyklé návštěvě se i s přítelkyní a hlavou plnou vtíravých
myšlenek na to, že vše není tak úplně v pořádku, vrátí
domů, kde by celý příběh mohl klidně skončit. Už jsem vám
říkal, že ta kniha má 380 stran?
„Někdy se to
stává, víš. V určitém bodě se všechno obrátí a pak je to
jakoby na ruby.“
Kdepak, děj pokračuje.
Tedy děj... on je to spíše sled bizarních situací inspirovaných
autorovými sny, jichž se za těch osmnáct let, během kterých na
projektu pracoval, nastřádala slušná řádka. A že to tenhle
Švéd nemá v hlavě jednoduché jsem už zmiňoval, takže
nečekejte žádné jednorožce nebo nevinné výlety do oblak. Ne, v
tomhle komiksu se jde rovnou pod zem. A to doslova. Vzápětí oba
rodičové nečekaně vtrhnou do hrdinova života, aby mu z něj
udělali peklo. Pod kuchyňským stolem se objevuje lidská mrtvola
bez tváře, která je možná půlkou psa, zavítá i slavný
režisér s mrtvou kočkou na hlavě a v tom nejhorším začnou
sousedi odnaproti točit porno.
„Když je jasno,
můžeš zahlédnout staré továrny, jak se vznáší.“
Vykopávka je
perverzní trip do neskutečna, zhmotnělá noční můra, co nedává
žádný smysl. Je úplně fuk, zda knihu čtete pozpátku nebo
porůznu přeskakujete stránky, zážitek bude vždy stejně
roztříštěný. Stejně jako sen, co se vám v noci zdál a ráno z
něj zachytíte jen malý střípek koutkem svého vědomí, jenž se
nakonec rozplyne v oparu nad první kávou. Jakožto záznam
nevyzpytatelných zákrut lidského podvědomí funguje kniha náramně
a určitě pobaví nejednoho milovníka absurdna a surrealismu. Coby
sevřený příběh s nosnou dějovou linkou však zcela selhává.
Hledáte-li polopaticky vystavěný děj s jasnou premisou a již z
dálky mávající pointou, ruce pryč. Tenhle komiks není pro
mladý.
„Podle mě to není
žádný scénář, spíš náhodná změť kreseb s erotickým
podtextem.“
Na širší popularitě
knize nepřidá ani kresba. Nebudu chodit okolo horké kaše,
Andersson kreslí jako prase. Bez urážky. Jeho divokým šrafám by
mohlo konkurovat leckteré dítě z mateřské školy (osobně tuto
specifickou uměleckou sféru bedlivě sleduji), kdybyste jej
nalévali alkoholem a dopovali valiem. Což nedoporučuji, příbalový
leták o kontraindikacích hovoří jasně. Na druhou stranu jeho
styl podtrhuje tu dusnou atmosféru plnou zmaru a sám jsem měl v
mnoha momentech dojem skutečné fyzické nevolnosti. Abyste mě
nechápali špatně, tohle beru jako poklonu. Málokterý autor vám
obrátí žaludek naruby tak, jako Max Andersson.
„Nemůžeš čekat,
že všechno zůstane navždycky stejný.“
Komiks je tedy především
směsí různých děsů, představ a nálad a jako takový na
čtenáře tyto nálady a pocity přenáší. Geniální mi přišla
scéna na opuštěném mostě, který náhle končí a náš hrdina
zůstane viset na jeho kraji, přičemž most se plní zástupem
turistů. Tolik úzkosti na pár stranách se jen tak nevidí. Nebo
místnost plná švadlen. V tu chvíli by se ve mně krve nedořezal.
Zdaleka nejzábavnější mi potom přišlo finále na výstavě, jež
je směsicí čirého šílenství a toho nejčernějšího humoru. A
teď si představte, že každý panel v tomhle ztřeštěném
panoptiku hrůzy zabírá celou (!) stranu. Creepy as fuck, jak by
poznamenal klasik.
„Teď už neusnu.“
Nebo „My kind of fun,“ jak o tomhle díle prohlásil
matador nezávislého komiksu Charles Burns. Při čtení mi na mysli
vytanuly krátkometrážní snímky Davida Lynche z období jeho
studií na filmové škole, zejména pak Amputace, Babička,
či Abeceda, ve kterých se to experimentální poetikou
anderssonovského střihu jenom hemží. Myslím, že teď už máte
dostatek indicií k tomu, abyste určili, zda je vám tato publikace
šitá na míru. Předpokládám, že pravidelní odběratelé
Ultimátního komiksového kompletu to až sem nedočetli,
takže mi nezbývá než doufat, že se tenhle ultimátní
komiksový bizár trefí do vkusu alespoň vám.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.