Ed Brubaker & Sean
Phillips
Pro komiksy s jemným
obsahem přísady zvané noir či neo-noir, jak je dnes zvykem
označovat díla odkazující na starou školu "černého"
řemesla, mám nemalou slabost. Nevím, zda mě více přitahují
chapadla organizovaného zločinu, pozadí zkorumpovaného systému,
křehkost nádherných žen v nesnázích, či jenom to, že
protagonista většinou vyprázdní flašku od whisky, aby s ní
vzápětí flákl po hlavě nejbližšího Mirka Dušína a sebral mu
kapesné. Nejspíš za tím bude kombinace uvedeného a když se
navíc barvitého popisu charakterů ujme člověk s kumštem napsat
krimi pecku rovnou od boku, jdou rázem veškeré zábrany stranou.
Ze všeho nejvíce pak zbožňuji hořké detektivní příběhy
odehrávající se v kulisách hříšného města andělů. Nikde
jinde totiž nezakopnete o tolik zničených životů, pomačkaných
osudů a zmařených budoucností. Tohle je místo, kterým se šíří
skutečný strach a hnus. Vítejte v Los Angeles!
„Movie stars were
the world's best aphrodisiac.“
Kdybych měl napříč
médii vypíchnout libovky načichlé Hollywoodem, na prvním místě
by figuroval James Ellroy a jeho románová darda jménem L.A.
Confidential. Čtveřici těžkotonážních krimi novel
odehrávajících se v Los Angeles 40. a 50. let vedle zmíněného
hitu doplňují neméně oslnivé tituly - The Black Dahlia,
White Jazz a The Big Nowhere, v českých překladech
všechny aktuálně pohříchu nedostupné. Naštěstí tady ale máme
o něco přístupnější filmové adaptace, pod výtečné L.A. - Přísně tajné se v devadesátých letech podepsal Curtis
Hanson a neměli byste minout ani lehce kašírovanou, ale stále
koukatelnou Černou Dahlii veterána Briana De Palmy. A když už jsme u toho
noirem líznutého Hollywoodu, tak za žánrovou klasiku již samo
sebou dlouhá léta platí Čínská čtvrť Romana Polanského, nějaký pátek k ní má
našlápnuto také Bugsy
Barryho Levinsona a svého času mě docela bavil i nenápadný Boss
Lee Tamahoriho.
„Wake up... there
are no good guys in real life, Charlie.“
V posledních letech se
podobně mohla blýsknout třeba Fleischerova Gangster Squad, ta ale po siláckých trailerech nabídla jen líbivé
pozlátko s vykastrovaným obsahem. Na což vzápětí zareagovaly
chytré hlavy z televizní stanice TNT, kde v čele s Frankem
Darabontem ukuchtili špinavou a noirem nasáklou sérii na
pokračování - Mob City s Jonem Bernthalem v hlavní roli. Že nakonec zůstalo
pouze u minisérie mě pálí dodnes. Nu a na poli videoher již z
dálky neónovým nápisem jasně září jméno jediného titulu -
L.A. Noire z produkční stáje předčasně zesnulého studia
Team Bondi, jež na všeobecné poměry stvořilo takový malý
zázrak. A jak už to tak u zázraků bývá, často se, i přes
pozitivní kritický ohlas, střetávají s nepochopením. Ten
zážitek mi už ale z hlavy nikdo nevezme. Na tomto místě bych se
mohl rozepsat o mnoha dalších hollywoodských láskách, zejména
černobílého ražení, ale to bychom zase přetekli někam do
basketbalu, takže zpět k jádru dnešního článku.
„And for the
second time since he found Valeria Sommers lying dead on her living
room floor Charlie feels the ground drop out from under his feet.
What the hell has he stumbled into?“
The Fade Out
neboli Zatmívačka je nový film z produkce Eda Brubakera a
Seana Phillipse. A když píšu film, mám tím na mysli natolik
prvotřídní komiks, že k němu stačí pustit libovolný dobový
soundtrack (vřele doporučuji Kind of Blue Milese Davise) a
mohl by z fleku sbírat Oscary. Tohle je přesně ten titul, který
si představíte pod pojmem komiks pro dospělé. Tedy příběh s
jasnou a silnou narativní strukturou, obsazený výraznými
postavami s uvěřitelným charakterem, obalený střídmě
dávkovaným napětím a převázaný nadmíru působivou atmosférou.
Nejnovější počin z dílny mistrů krimi žánru nabízí to
nejlepší z jejich předchozích společných projektů (Fatale,
Criminal,
Scene of the Crime, Incognito, Sleeper) a navrch
přináší v komiksu tolik nevídaný pohled do zákulisí produkční
filmové mašinérie v období tzv. Zlatého věku Hollywoodu. Tedy v
době, kdy stříbrnému plátnu vládli Orson Welles, Howard Hughes,
Frank Sinatra či Ava Gardnerová, zatímco v podsvětí úřadovali
sígři jako Mickey Cohen, Jack Dragna nebo Bugsy Siegel. A že to
byla náramně sehraná partička.
„He'd liked her
more than most of the actresses he knew.“
Děj komiksu se odehrává
ve slunné Kalifornii na sklonku čtyřicátých let minulého
století, v kinech se o přízeň diváků přetahují James Stewart,
Ingrid Bergmanová či Cary Grant a v kopcích nad Los Angeles se
stále tyčí nápis HOLLYWOODLAND. Do reálně vykreslených
dobových kulis je zde zasazeno fiktivní filmové studio Victory
Street Pictures, jež má nemalý problém. Už nějakou dobu jej
svou produkcí válcují konkurenti od RKO, MGM nebo Paramountu, na
vrata klepe finanční krize a k tomu všemu zrovna přišli o svůj
nejvyšší trumf. Jejich mladá herecká hvězda Valeria Sommersová
byla nalezena mrtvá. A vzhledem k tomu, že tahle talentovaná
kráska měla být jejich budoucí Veronica Lakeová, je jasné, že
tohle si někdo odskáče.
„So, Gil Mason...
looks like you're a real "wrong place, wrong time" kinda
guy, doesn't it?“
Protagonistou příběhu
je Charlie Parish, dvorní scenárista studia, jenž se v samém
úvodu vyprávění probouzí s děsnou kocovinou ve vaně cizího
apartmánu po jednom z bouřlivých večírků plných celebrit a
zářivých úsměvů. Netuší kde je, ani jak se tam dostal, ale
chladnoucí tělo zardoušené herečky nalezené na podlaze vedlejší
místnosti jej probere spolehlivěji než koňská dávka kofeinu.
Charlie ihned začne v hlavě skládat dohromady střípky alkoholem
prosycené mozaiky předešlé noci, což je věc zhola nemožná
(jak mohu z vlastní zkušenosti doložit) a jelikož začíná být
postupně paralyzován strachem z odhalení, ve vší nenápadnosti
urychleně opouští místo činu.
„It was always
little things that unlocked the blackout doors. Details... the
lipstick makes him remember a smile. The smile leads to a voice...
then a face. And that's how Charlie realized whose house he'd woken
up in...“
Druhý den se Charlie z
oficiálních policejních zdrojů dočítá, že Valeria Sommersová
spáchala sebevraždu. Přiložená fotografie s herečkou oběšenou
na klice u dveří samozřejmě neodpovídá skutečnosti a okolnosti
naznačují, že studio chce stopy po násilném zločinu co
nejrychleji zamést pod kobereček. Charlieho pohltí panika, Valeria
byla mnohem víc, než jen kolegyně od fochu, v zoufalství se proto
obrací na svého nejlepšího přítele Gila Masona. Gil je bývalý
spisovatel, který se jakožto jedna z tehdejších obětí honu na
komunisty ocitl na černé listině FBI, což jeho publikační
činnost permanentně odstavilo mimo provoz a nyní se coby alkoholik
na plný úvazek zpíjí do němoty. A taky za svého parťáka píše
scénáře, protože Charlie momentálně trpí tvůrčím blokem.
Dvojice vyhořelých existencí zahajuje pátrání po minulosti
mladé herečky a my najednou bedlivě sledujeme každou odvíjející
se nitku z klubka nepatrných náznaků, podivných záhad a
rozmazaných tváří. A je to bravurní jízda, vážení.
„Fucking Gil, even
before his life fell apart he was the biggest trouble magnet Charlie
had ever met.“
Brubaker napsal zcela
otevřeně a bez příkras věrohodný příběh z dob, kdy filmová
studia své zaměstnance doslova vlastnila. Z dob, kdy jste se
podpisem kontraktu s velkým hráčem na poli filmového průmyslu
ocitli za pomyslnými mřížemi showbyznysu, vaším osobním
bachařem se stal produkční manažer a obsazení vašich nočních
můr nahradily zákeřné novinové titulky. Když jste měli štěstí,
stala se z vás hvězda, která se upila nebo ufetovala k smrti.
Pokud jste ho neměli, skončili jste stejně, ale nikdo si vás
nepamatoval. Samozřejmě existovaly i světlé výjimky, ale o těch
tenhle komiks není. The Fade Out je o duševním vyhoření,
ztrátě důstojnosti, závislostech, nezkrotných citových pudech a
základních principech lidské morálky. Jak píšu, nic pro
caparty.
„Okay... to hell
with it, then. We're gonna solve this thing even if it gets us both
killed.“
Moc se mi líbilo přímé
zasazení do reálné minulosti, kde na nás každou chvilku ze
stránek mrkne nějaké to cameo. Zahlédneme třeba Humphreyho
Bogarta na červeném koberci při premiéře nového filmu, Clark
Gable se příběhem mihne, jen aby pozdravil Charlieho jako starého
přítele a Gil si jde pro radu k legendě drsné školy Dashielli
Hammetovi, který měl tou dobou také nařízen tvůrčí ban pro
podezření ze sympatizanství s komunistickou pakáží. Jo, nebyla
to tenkrát vlídná doba. Nahlédneme pod pokličku tehdejších PR
praktik marketingového oddělení (špína), rozčísneme mafiánské
kořeny studiové ochranky (velešpína) a vycestujeme na farmu v
lesích kdesi na severu (monstršpína). Osobně se mi nejvíce
zamlouval devátý sešit, v němž se rozebírá minulost
dlouholetého přátelství mezi Gilem a Charliem. V těch pár
stránkách je tolik lidství a oddanosti, že by to porazilo i
zástup volů.
„Fuckin'
actresses, right? Whole fuckin' world on a silver platter and she
can't hack the pressure.“
Dokonale efektní jsou
Phillipsovy záběry na Los Angeles, ulice plné dobových aut a
pozvolna padající šero nebo čilý cvrkot na place během
filmového natáčení. Často v panelech střídá hrubě vykreslené
pasáže s jemnější linkou, fascinuje černobílou vsuvkou z
testovací projekce pro studiové hlavouny, erotické scény mají
ten správně lascivní náboj, aniž by působily lacině. Realismus
v jeho podání je zkrátka potěchou pro oko. Barvy si vzala na
mušku Elizabeth Breitweiserová (Outcast) a obzvlášť díky
ní by se mnohé panely mohly rovnou zakládat do rámů. Pro mě je
tahle autorka ženským ekvivalentem Davea Stewarta, což je asi ta
největší poklona, kterou můžete koloristovi vyseknout (pokud vám
teď na mysl přišel ten rozčepýřený šášula z Eurythmics,
máte co dohánět). A jak už je u komiksů dua Brubaker/Phillips
dobrým zvykem, jednotlivé sešity opět doplňují tematicky
spřízněné statě různých publicistů.
„Charlie's just a
moth who figured out how to get closer to the flame. But Maya, and
people like her, they did him one better... they figured out how to
be the flame, instead.“
Tentokrát si v
doprovodných textech přečteme o pohnutých osudech hollywoodských
hvězd. Na přetřes přijde vznětlivý přítel Lany Turnerové a
mlátička Mickeyho Cohena v jedné osobě - Johnny Stompanato,
dozvíme se něco o záhadném zmizení Jean Spanglerové či nikdy
nevyřešené vraždě Elizabeth Shortové, proletíme se válečnou
minulostí Jimmyho Stewarta, připomeneme si proražení rasových
bariér v krátkých groteskách z dvacátých let, okusíme něco
málo z úsvitu lechtivých filmů s Joan Crawfordovou a ve výborné
sérii článků na téma Hollywood na drogách nám jejich
autor připomeneme nepěkné fragmenty z kariéry Judy Garlandové,
která byla údajně závislá na speedu ještě před dovršením
puberty, nebo Caryho Granta, jenž mimo slavného úprku před
práškovacím letadlem proslul také svými výlety do bezvědomí
na vlnách LSD. Vskutku výživná pojednání o tom, kterak
Hollywood vysával životy ze svých oveček. Chcete-li mít tedy
prožitek z komiksu kompletní, budete se muset obrátit na původní
sešitová vydání. V knižních svazcích se totiž těchto
přídavků nejspíš nedočkáte.
„Cut! Fucking
cut!“
Ed Brubaker a Sean
Phillips v roce 2014 u vydavatelství Image Comics podepsali
bezprecedentní pětiletou smlouvu s podmínkou, že budou mít
naprosto volnou autorskou ruku nejen při výběru svých témat, ale
i během celého tvůrčího procesu. A zatím to vypadá, že se
oběma stranám tato dohoda nadmíru vyplácí. The Fade Out
sklízí velmi kladné ohlasy napříč celým kritickým spektrem a
dokonce ani prodeje nezůstávají pozadu. Tomu se říká win-win
situace. Když si k tomu přičteme spokojené vrnění fanoušků
(tenhle text je jenom dalším v dlouhé řadě) a pár nominací na
Eisnera, vychází nám z té rovnice něco opravdu mimořádného.
Brubakerovi s Phillipsem letos u Image Comics vyjde další
jednohubka ze série Criminal a zároveň mají v plánu
oznámení zbrusu nového titulu. A počítám, že si z toho opět
budeme sedat na zadek, protože pokud bych měl za některé autory
podstoupit kremaci, budou to právě tito dva pánové.
Děkuji vám za
pozornost, dobrou noc a hodně štěstí.
„Gil and Charlie
had a running argument about liquor and what it was good for...
Charlie's theory was that it shut down the part of your brain that
could tell the difference between a good idea and a bad one. It made
geniuses into idiots. Charlie only really valued liquor for its worst
aspect. That it could wipe your memory clean... for a time at least.
But Gil, he thinks liquor just makes you more bold. That when you're
plastered, you say and do the things you really want to all the time.
Because just like with a good joke... there's always more truth than
lies inside a drunk.“
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.