Na tuzemském komiksovém
trhu se opět udál menší svátek. Nakladatelství BB/art tentokrát
čtenářům naservírovalo publikaci vzbuzující rozruch, obdiv a u
některých malověrných i rozpaky. Ty ale v tomto případě
rozhodně nejsou na místě, protože pokud má tahle masivní
antologie za cíl představit Batmanova arcizáporáka novým
čtenářům a zároveň vzdát hold jeho autorům, splňuje téměř
veškerá kritéria na výbornou. Ovšem to hlavní v sobě nezapře.
Největší radost z ní totiž zaručeně budou mít fanoušci,
kteří už mají s Batmanem něco načteno. A z vlastní zkušenosti
mohu říct, že na mnoha místech budou přímo vrnět blahem. O tom
ale až později, nyní si dáme jeden z těch sáhodlouhých úvodů
pro komiksem neosvícené.
„Ha ha ha!“
Dovolte mi nejprve
otevřít malé historické okénko. Určitě je mezi vámi spousta
nováčků, kteří komiksy s Batmanem viděli pouze z rychlíku a
postavu Jokera mají v podvědomí jen díky zmalované kušně
jednoho předčasně zesnulého herce. Jenomže název knihy hlásá
cosi o pětasedmdesátiletém výročí, což znamená, že kořeny
postavy sahají do doby, kdy si lidé v kinech museli barvy na plátně
domýšlet a o vysokorozpočtových spektáklech s oblíbenými
superhrdiny si mohli nechat leda zdát. A proto trávili volný čas
nad činností, která se v moderní společnosti už tolik nenosí.
Ano, četli komiksy. A že to tenkrát bylo nějaké obrázkové
čtení!
Ve třicátých letech
minulého století se v Americe pozvolna začal utvářet komiksový
trh, u jehož zrodu stál nový hráč na vydavatelském poli -
National Allied Publications. Ten čtenářům v roce 1935 představil
dva zbrusu nové komiksové magazíny se zcela původní tvorbou (New
Fun a New Comics), což bylo v éře novinových stripů
něco nevídaného. K žánrově odlehčenějším periodikům, které
měly za cíl bavit především americkou mládež, přibyl v roce
1937 třetí titul, jenž dychtivým čtenářům konečně
naservíroval ten pravý pulpový nářez. A aby už z obálky bylo
patrné, že tohle nebudou žádné "funny papers",
vyfasoval přímočarý a jasný název - Detective Comics.
Milovníci populárních šestákových magazínů jako byli The
Shadow Magazine, Black Mask či Weird Tales
zavětřili žánrově spřízněnou komiksovou návnadu a spořádali
ji i s navijákem.
„Ten chlapec
určitě bere drogy.“
A protože je do železa
nutno třískat, dokud je žhavé, zanedlouho se vydavatelské
portfolio rozšířilo o další kousek. Psal se rok 1938, Jerry
Siegel s Joem Shusterem dostali zelenou a na obálce prvního čísla
Action Comics byl při demolici automobilu zachycen chlápek
obdařený vyrýsovanou muskulaturou v těsném trikotu s rudou
pláštěnkou. Svět už najednou nebyl jako dřív. Začala se psát
éra superhrdinů a fantastických příběhů. A když se v
sedmadvacátém čísle magazínu Detective Comics z obálky
vyloupl záhadný muž v kostýmu netopýra, popularitu obrázkového
čtení to vystřelilo někam na oběžnou dráhu. V National Allied
Publications si řekli, že s tímhle jménem díru do světa nejspíš
neudělají a tak si do názvu vydavatelské centrály dosadili
iniciály jejich vlajkového titulu. A kupodivu se to ujalo, letos v
DC Comics oslaví jednaosmdesáté narozeniny, v produktovém
portfoliu se jim to hemží nepřeberným množstvím slavných
hrdinů a v kinosálech po celém světě si Batman se Supermanem
dávají po čuni před zraky milionů diváků.
„Propána! Robina
to vsálo rovnou do vysavače.“
Když Bill Finger
společně s Bobem Kanem v roce 1939 představili čtenářům
postavu důvtipného továrníka Bruce Waynea a jeho netopýří
alter ego Batmana, chyběl protagonistovi úhlavní nepřítel. Měli
ho všichni známí detektivové, Sherlock Holmes stíhal proradného
profesora Moriartyho, Shadow opakovaně proklínal zlotřilého
Shiwan Khana a i ten James Bond se o pár let později řádně
zapotil, když mu pod kotlem přiložil podlý génius Blofeld.
Zatímco Batman živořil o bezejmenných zlodějíčcích okresního
formátu, fanoušci tiše vyčkávali na příchod pravého apoštola
šílenství. Finger a Kane dali hlavy dohromady s ilustrátorem
Jerrym Robinsonem, který přišel s ďábelským konceptem zbrusu
nového padoucha. Inspirací mu byla němá filmová adaptace románu
Victora Huga Muž,
který se směje, v níž zazářil herec Conrad Veidt v roli
osudem zkroušeného muže s hrozivým úšklebkem ve tváři. Kane
novou postavu pojal jako děsivou karikaturu a Finger jí do úst
vložil věty plné opovržení nad jakýmkoliv řádem. Princ chaosu
vstoupil do Gothamu, zrodil se Joker.
Ve stejnou dobu se na
stránkách magazínu Action Comics mimochodem vylíhla
postava Supermanova arcipadoucha Lexe Luthora. Takže až se zase
jednou budete dohadovat o to, který komiksový darebák má největší
péro, mějte na paměti, že dávno před Lokim, Magnetem,
Galactusem, Darkseidem či Doctorem Doomem už tady čůrali právě
tihle dva smrtelníci z masa a kostí. Joker se jako jedna z
nejznámějších postav popkulturní sféry pravidelně zařazuje do
žebříčků nejikoničtějších postav napříč komiksovým
médiem a s přehledem zabírá přední místo na stupnici
největších záporáků všech dob. Většinou ho najdete někde
mezi Drákulou a Adolfem Eichmannem a některé prameny dokonce
uvádí, že chodil na kafe s Pol Potem. Ve společnosti lidských
vyvrhelů je tenhle ničemný šprýmař zkrátka jako doma. Pokud
jeho tvář nosíte na tričku, je to jako byste si na sebe vzali
podobiznu doktora Mengeleho. Nebo Che Guevary.
„Je nemocný, ne
zlý.“
Joker je zběhlý v
chemii, smrtonosných toxinech, manipulaci s těkavými látkami a
vůbec ve všem, co má za následek rozpuštění lidských útrob a
pomalou smrt v mučivých křečích. Je to ztělesněné zlo bez
sebemenšího morálního kodexu. Je schopen zabít muže, ženu i
dítě, aniž by hnul brvou. Joker je usvědčený masový i sériový
vrah v jedné osobě. Ale protože má papíry na hlavu, prochází
mu to všechno už nějakých pětasedmdesát let téměř bez ztráty
kytičky. A BB/art nám k té příležitosti vydal knížku na jeho
počest. Jo, žijeme ve zvráceném světě, ale nemějte z toho
mrzení, naštěstí byl tenhle vražedný čtverák vždy pouze
fiktivní. Na rozdíl od těch zamindrákovaných šášulů tam
venku, kteří s podobným zápalem rozsévají smrt v ulicích
světových aglomerací. Až si jeden říká, že by se nám tady
ten Batman nebo Superman také občas hodil.
Joker: Oslava 75.
výročí je honosná publikace, jež českému čtenáři mimo
jiné vůbec poprvé představuje kořeny amerického komiksu z tzv.
Zlaté éry. Editoři z vydavatelství DC Comics do souboru zahrnuli
rovnou dvacítku příběhů původně otištěných v komiksových
magazínech Batman, Detective Comics, Superman,
World's Finest Comics či Legends of The Dark Knight.
Všechny příspěvky, vyjma těch z posledních dvou dekád, si
prošly novým kolorováním, přičemž u nich byl do jisté míry
zachován punc originálu, takže výsledek pamětníkům nezpůsobuje
vředy a modernímu oku vesměs lahodí. Hned zkraje na nás číhá
nefalšovaná detektivka, v níž se vůbec poprvé vyskytla postava
titulního antagonisty. Psal se rok 1940 a v prodejnách tiskovin po
celých Státech se objevilo první číslo čtvrtletníku Batman.
Z obálky se na dychtivé čtenáře populárního magazínu
Detective Comics usmívalo již známé Dynamické duo a
uvnitř bylo otištěno pět nových příběhů rozšiřujících
Batmanovo universum o zcela nové postavy. V jednom z nich figurovala
jistá číča, ve dvou dalších pak náš zelenovlasý kriminálník.
„Dnes přesně o
půlnoci zabiji Henryho Claridge a uloupím Claridgeův diamant!
Nepokoušejte se mě zastavit! Joker promluvil!“
Zhruba první třetinu
knihy zabírají krátké příběhy ze Zlaté a Stříbrné éry
amerického komiksu. Z dnešního pohledu to není žádné terno,
hoří-li však ve vás ta pravá vášeň pro obrázkové čtení s
příměsí brakového odéru, budete se bavit přímo královsky.
Čekají vás různé sofistikované plány a důmyslně provedené
zločiny, Joker za sebou nechává špalír mrtvých těl, není zde
nouze o zběsilé automobilové honičky či pěstní souboje a Bruce
Wayne si občas vychutná cigaretku, přičemž nikdy neopomene
bystře glosovat okolní dění. Absurdní naivita z těch příběhů
tryská všemi směry a často se přistihnete, jak v sobě
zadržujete dusivý smích. Joker zde vypadá jako ošklivá loutka s
permanentně nepříjemným úšklebkem ve tváři, nosí sako barvy
levandule, kalhoty s jemným proužkem a neustále spřádá jednu
ďábelskou lest za druhou. Jeho charakter evokuje zlotřilého
strýčka Skrblíka, který hromadí bohatství a šperky jen tak pro
radost. Je doslova posedlý diamanty, rubíny, smaragdy a když po
jednom zločineckém fiasku spíchne bizarní plán, aby zaplatil
dědickou daň a zároveň nebyl celému podsvětí pro smích,
koutky úst vám zvolna poputují směrem nahoru. A jakmile dojde ke
konfrontaci v osudové scéně před obří lupou na střeše
továrny, válíte se už u knihy s bránicí v křečích.
„Tohle tě bude
bolet mnohem víc, než to bolí mě.“
Místy jsem si vzpomněl
na příběhy s belgickým reportérem Tintinem, s nimiž Batmanovy
případy sdílí detektivní poetiku a užuž jsem čekal, že
nenasytný Joker natáhne ruku po špercích madam Castafiore. Ovšem,
co se výtvarné stránky týče, Bob Kane, Sheldon Moldoff ani Dick
Sprang vykreslenému Hergému nesahají ani po palec u nohy. Zatímco
jejich evropský současník válcuje frankofonní trh vyparáděnou
čistou kresbou, pánové v zámoří znásilňují vkus čtenářů
prapodivnou kompozicí figur, do očí bijící strnulostí, obzvlášť
v akčních scénách postrádající tolik potřebnou dynamiku a bez
uzardění zahlcují panely tunami textu. Což už byl takový nešvar
tehdejší doby. K popisu scény nestačila pouhá ilustrace,
většinou bylo nutné ji doprovodit, z dnešního pohledu úsměvným,
komentářem: „Teď se podíváme, jak se vede Batmanovi v
zajetí“ nebo „Batman si z vlněné ponožky vypáral
vlákno, z vidličky ohnul háček...“ Nebyly výjimkou ani
situace, kdy text v bublinách málem zastínil celý panel a z
postav zbyly jen mluvící hlavy na okraji rámečku.
Ve druhé třetině knihy
se přesouváme do sedmdesátých let, scenáristické otěže
přebírá žijící legenda Denny O'Neil a v komiksové branži se
začíná blýskat na lepší časy. Po letech zamlžených vynucenou
cenzurou ze strany vládních činitelů, kdy se v mainstreamových
komiksech nesmělo nejen zabíjet, ale bylo striktně zakázáno
užívání jakýchkoliv děsivých motivů, hrubé mluvy, sebemenší
nahoty či náznaků užití návykových látek, se konečně
povytáhly stavidla a do Gothamu opět zavítalo zlo: „Ze tmy na
venkovské silnici kdesi severně od Gothamu... a z ještě větší
tmy minulosti plné zla se noří děsivě povědomý obličej! Hromy
otřásají zemí, blesky roztínají oblohu a déšť se valí z
mraků jako slzy truchlícího! Jako kdyby plakala celá příroda! A
měla by důvod, protože tuhle noc se po světě potuluje smrt!“
Takhle květnatě uvádí velkolepý návrat prince zločinu zpět na
scénu Denny O'Neil v Jokerově pětinásobné pomstě. Tohle
je komiks, který postavu šíleného kriminálníka revitalizoval od
podlahy. Serval mu z ksichtu masku pitvořícího se podivína
propagovanou populárním televizním seriálem z šedesátých let a
vrátil jej tam, kde před lety začal, tedy na vrchol potravního
řetězce.
- „Jokere, dochází
ti, že jsi naprosto a nenapravitelně šílený?“
- „Je to moje
nejroztomilejší vlastnost!“
Joker se tady s ničím
nepáře, zabíjí bez zbytečných okolků a jedná naprosto
chladnokrevně. I zde ještě občas na povrch vyplave ta lety
nastřádaná naivita a chvíle, kdy Batman někomu skočí na špek
jako pětileté děcko, přejdete s povytaženým obočím. Jinak je
to ale výtečná historka, jež s přehledem obstojí i ve srovnání
s moderními zářezy, aniž by ztratila tvář (jestli mi rozumíte).
Obrázky dostal na starost Neal Adams a jakoby se ve srovnání s
předchozími stránkami jednalo o autora z jiného vesmíru. Ta tam
je strnulost a hrubá karikatura, nyní hraje prim vražedná
dynamika a úchvatná figurální kresba s ohledem na anatomické
proporce. Kupříkladu celostránkový panel s Batmanem stíhajícího
Jokera za měsíčního úplňku (str. 162) mluví za vše. Tohle
chcete mít doma na zdi. Nebo kombinace reálné fotografie katedrály
s dokresleným protagonistou v jejím popředí. To jsou detaily,
které z téhle výživné pecky dělají zlatý hřeb celé knihy.
Smějící se ryby!
Přesně tak se jmenuje následující příběh a pokud se nenecháte
odradit úchylnou obálkou (jejíž povedená parafráze zdobí
přebal knihy), čeká vás plnotučný noir v podání Stevea
Engelharta a Marshalla Rogerse. Tihle pánové věděli, jak má
vypadat takový "detektivní komiks", ne náhodou je jejich
počin považován za nehynoucí klasiku. Už úvodní popis
prostředí, v němž se buduje první scéna, vyvolává lehké
mrazení v zátylku. A pak ten Joker v baloňáku... libovka. Na skok
zavítáme i do sousedního Metropolisu za starým známým (kreslí
a píše další legenda John Byrne) a okoštujeme i jeden dílek z
famózní skládačky jménem Smrt v rodině (Jim Starlin &
Jim Aparo), ve které Joker Robinovi naložil, co se do něj vešlo.
A tady se nám to začíná trochu rozpadat, protože osmdesátá
léta během dekády vytlačila krátké uzavřené příběhy na
okraj zájmu a nastolila nový trend. Což bylo, dnes již zcela
běžné, vyprávění formou sérií na pokračování. Takže když
pak dáváte dohromady rozsahem omezenou antologii nejlepších
kousků s vybranou postavou, dříve nebo později se dostanete do
úzkých.
„Gotham je špinavá
díra. Vždycky byl. Vždycky bude.“
Poslední třetinu knihy
tak v podstatě uzavírá směs otevřených útržků vytažených z
delších sérií. Není to úplně na škodu, ráz vybraných ukázek
stále dává jakous takous představu o dalším vývoji Batmanovy
nemesis, aniž bychom měli pocit, že nám jen někdo dráždí
chutě. Na druhou stranu se nemohu zbavit dojmu, že to šlo udělat
ještě o něco lépe, nahradit vybrané kusy něčím uzavřenějším,
případně zcela vypustit nekonzistentní úryvky z poslední doby
(NEW 52). Osobně bych se přimluvil za titul Mad Love
Paula Diniho, který by za celou publikací udělal krásnou tečku.
Nicméně volba padla na střípek z výborné čtyřdílné
minisérie Dostat rozum, ve které si Joker prochází
výraznou krizí identity (doporučuji!)
nebo závěrečný sešit z megafláku No Man's Land, v němž
nenapravitelný zločinec zabije další hřebík do rakve komisaře
Gordona. V obou případech jde spíše o portrét v konturách
načrtnuté osobnosti sériového vraha, uspokojující zážitek z
uzavřeného celku tedy nečekejte.
„Je po všem,
Jokere! Skončil jsi!“
Z této části bych
obzvlášť vypíchl jednohubku ze série Detective Comics od
Paula Diniho a Dona Kramera s názvem Vražedná jízda. V ní
se totiž odráží čirá esence maniakálního psychopata, zde
navíc usazeného za volant automobilu, jenž se pod jeho rukama mění
ve vražednou zbraň. Psychologickou hru na kočku a myš pak
zakončuje úsměvná pointa s odkazem na komedie bří Marxových.
Takhle si představuji dobře udělaný komiks s Jokerem. Mimochodem,
příběhy zpod taktovky Paula Diniho otištěné v sešitech
Detective Comics mezi lety 2006 a 2009 doporučuji všemi
deseti, je to výtečné čtení. Jak jsem již zmínil, finále
patří nováčkům z restartované série NEW 52. V prvním
čísle znovuobnovené řady Detective Comics dal Tony Daniel
úsloví "ztratit tvář" zcela nový rozměr a Scott
Snyder s Gregem Capullem ve Smrti
rodiny Jokera proměnili v hororové monstrum. A opět, je to
bezva čtení, ovšem s plnou parádou si jej nejspíš užijí pouze
ti, co už mají tyhle příběhy nalouskány z kompletních vydání.
Případné začátečníky by však zvolené úryvky mohly navnadit
prvotřídní kresbou. Daniel i Capullo jsou bezesporu aktuálními
jedničkami ve svých oborech a oba tituly jsou dostupné v českých
překladech.
„Ale byl Joker
opravdu poražen? Anebo žije a v rukávu mu něco zbylo? Na to znají
odpověď jen rozbouřené mořské vlny!“
Na moderních kusech je
také nejlépe vidět, jak obrovský krok za těch pětasedmdesát
let učinil výtvarný, potažmo narativní styl sekvenčního umění.
Jakmile narazíte na impozantní dvoustranu zachycující nástup
Temného rytíře na scénu v podání Tonyho Daniela, rázem
potlačíte vzpomínku na miniaturní panel Dicka Spranga, ve kterém
si to Batman přikvačil na bicyklu. A o tom je tahle publikace
především. Zprostředkovává současným čtenářům zážitek,
který zpestřoval volné chvíle jejich rodičům a prarodičům. A
je úplně fuk, že v našem kulturním prostředí se desítky let
na komiksy hledělo z patra, na doplnění vzdělání není nikdy
pozdě. Což mě přivádí k jedné podstatné výtce. O doprovodné
slovo se v knize postaral anonymní autor, jehož texty postrádají
širší náhled do historického podhoubí a poskytují pouze strohé
informace. Mrzí mě to hlavně z důvodu, že výběr obsahu měla
pod palcem samotná centrála DC Comics, tedy kapacita bohatá na
zkušené editory se sloní pamětí. Texty ve stylu Paula Levitze či
našeho Tomáše Prokůpka to věru nejsou. A možná i proto se tady
teď snažím jejich práci diletantsky simulovat.
Velice mě potěšil
vitální překlad Richarda Podaného, zejména v komiksech z dob
Zlaté a Stříbrné éry. Díky němu je českému čtenáři
přiblížen komiksový jazyk dávno zaprášených bublin, takže si
i my můžeme plnými doušky vychutnat archaické výrazy jako
„pochmurný žertéř“ či „šprýmovný šarlatán šílenství“
(jeden z nich jsem si vypůjčil i do nadpisu tohoto článku).
Samozřejmě můžete namítat, že zde chybí ty největší
Jokerovy fláky a publikace tak postrádá onu komplexní
fanouškovskou hodnotu. Jenže pak se začtete a ono to na vás
najednou dýchne atmosférou, z níž se vám zatočí hlava. Jakožto
portrét vypovídající o charakteru nejznámějšího zločince
gothamského podsvětí kniha naplňuje očekávání měrou více
než vrchovatou. Velmi rád bych v českém překladu uvítal i další
publikace z řady Oslav 75. výročí. Pro knížky mapující
kariéru Temného rytíře, Supermana nebo jejich kolegy Flashe se v
knihovně místo vždycky najde.
„Je to jenom
člověk, který spadl do nádrže s chemickým odpadem. Je to jenom
člověk jako ty, z kostí, masa a krve.“
Ještě než letos
vyrazíte do kin na novou verzi Jokera v podání Jareda Leta, zkuste
se na chvilku zastavit a dejte šanci ohlédnutí se za minulostí.
Možná vám pak ten pokérovaný zjev zfetovaného negra s letlampou
a fazetama přijde podobně směšný jako mně. Knihu seženete na
stránkách
vydavatele nebo u všech dobrých knihkupců. A nemůžete-li se
Jokera nabažit, pod článkem najdete pár tipů na další čtivo.
Nechte si chutnat!
Doporučená četba:
Batman: The Killing
Joke
Alan Moore, Brian Bolland
(česky Batman:
Kameňák, CREW)
Batman: The Man Who
Laughs
Ed Brubaker, Doug Mahnke
(česky Batman:
Muž, který se směje, CREW)
The Batman
Adventures: Mad Love
Paul Dini, Bruce Timm
(česky Batman:
Šílená láska, CREW)
Joker
Brian Azzarello, Lee
Bermejo (česky Joker,
BB/art)
Arkham Asylum: A
Serious House on Serious Earth
Grant Morrison, Dave
McKean (česky Arkham:
Pochmurný dům v pochmurném světě, CREW)
Batman: The Dark
Knight Returns
Frank Miller (česky
Batman:
Návrat Temného Rytíře, CREW)
Batman: The Joker's
Last Laugh
Chuck Dixon, Scott Beatty
a další
Batman: Secrets
Sam Kieth
Arkham Asylum:
Madness
Sam Kieth
Batman: Harley
Quinn
Paul Dini, Yvel Guichet
Batman: I, Joker
Bob Hall
Batman/Dark Joker:
The Wild
Doug Moench, Kelley Jones
The Joker: Devi'ls
Advocate
Chuck Dixon, Graham Nolan
Superman: Emperor Joker
Jeph Loeb, Joe Kelly, J. M. DeMatteis a další
Batman: Legends of
the Dark Knight #50 (Images)
Denny O'Neil, Bret
Blevins
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.