pondělí 8. června 2015

Southern Bastards

Jason Aaron & Jason Latour

Vítejte na americkém jihovýchodě! V pustině, kde zdegenerovaní alkoholici bezostyšně močí psům do němých tváří, kde slabomyslní věří, že v televizi žije ďábel, kde se lidská sebranka rozmnožuje v karavanech plných kohoutů a slepic a kde jediným smyslem života zdejších chasníků je titul mistra v okresním fotbalovém přeboru. Odpustím si teď jízlivé narážky na adresu tuzemských maloměst a vesnic, protože by to bylo laciné (a taky proto, že by mi zhůvěřilá pražská kavárna hned vmetla do tváře můj původ z metropole od polských hranic) a přesunu se rovnou k jádru kudrnatého výstavního plemene. Proč byste si tedy měli tyhle Bastardy z jihu přečíst? Protože jak říká můj vulgární kolega ve zbrani Ondra Král: „Jason Kurva Aaron!“



- „All I know about Alabama is firehoses and football.“
- „That's about all there is to know, sir.“

Jason Aaron (PunisherMAX, Scalped, Wolverine, Men of Wrath, The Other Side) je rodák z rázovité Alabamy, což je místo, kde lišky dávají dobrou noc, ale předtím vás ty svině zrzavé ještě pro jistotu okradou, znásilní a podříznou. A právě zde se odehrává i děj jeho čerstvé komiksové série Southern Bastards. Aaron s lidským odpadem koketoval už v sérii Scalped (vychází česky pod názvem Skalpy), v níž se hlavní hrdina proháněl indiánskou rezervací v zaplivané Jižní Dakotě a odhaloval temná zákoutí jejích obyvatel. V Bastardech se tedy vrací k tomu, co mu jde nejlépe - vykreslení lidských osudů v nepřívětivých kulturních podmínkách s příměsí mafiánských praktik.



I just come for the ribs.“

Do rodného Craw County se po dlouhých čtyřiceti letech vrací Earl Tubb, aby vyklidil dům po svém nemocném strýci. Zároveň zjišťujeme, že šlo také o dům jeho otce, lokálního strážce pořádku, kterému se kdysi stala "nehoda" a zbyl po něm jen smutný náhrobek. Earl vzezřením připomíná sedmdesátiletého Clinta Eastwooda z Gran Torina. Nabušený dědek s vrásčitou tváří, několikanásobný fotbalový šampion a veterán z Vietnamu, který chce mít pouze klid na svou práci, aby z téhle díry mohl zase co nejdříve vypadnout. Jakmile však trochu přičichne k životu místních starousedlíků, vzpomínky se vyderou na povrch a okolnosti mu pod nohy začnou házet klacky ze sekvoje. Earl tvrdohlavě odmítá jít ve šlépějích svého otce a nechce se míchat do vnitřních záležitostí uzavřené komunity, když však ve městě dojde k brutální vraždě starého známého a šerif nad tím pouze pokrčí rameny, je nucen vzít pořádek do svých rukou. Geny zkrátka přelstít nelze.



The longer I'm here, the more I remember why I left this place and never came back.“

Celý okres žije fotbalem. A teď nemyslím tu naši elegantní čutanou s kulatým míčem, nýbrž americkou verzi, ve které hráči vypadají jako terminátoři, co chtějí zabít jeden druhého a mezitím si u toho hážou šiškou. Craw County je domovem týmu Runnin' Rebs, pětinásobných státních šampionů, jejichž největší hvězdou byl svého času nepřemožitelný obránce Earl Tubb. Nyní týmu šéfuje trenér Euless Boss a protože v tomhle zapadákově není nic důležitějšího než titul mistra, je zde jeho jméno vzýváno s téměř náboženskou úctou. A aby dostál svému příjmení, patří mu nejen zdejší hřiště, ale i restaurace, bar a policie. Kouč Boss je totiž tak trochu hlava vidlácké mafie, která své problémy pohřbívá pod tribunami místního fotbalového svatostánku. A Earl Tubb se právě stal tou největší osinou v prdeli.



Now get the fuck outta Craw County. Fast as you damn well can.“

Když Aaron ve svém komiksu označuje Alabamu za končiny „drsnější než Afghánistán“, nejspíš ví, o čem mluví. Animální prostoduchost vedlejších postav je alarmující. Korupci, lichvářství a bestiálnímu násilí se zde meze nekladou, tolerance zločinu ze strany přihlížejících řadových obyvatel hraničí s inteligencí tupého stáda alpak a ostrými vulgarismy by se v Craw County mohly dláždit ulice. Při četbě mi několikrát vytanul na mysl výborný snímek Killer Joe (Zabiják Joe) Williama Friedkina, v němž také sledujeme etudy pochybných jižanských existencí a náramně se u toho bavíme, případně znechuceně kroutíme hlavou. Autor se nechal slyšet, že Bastardi budou především panoptikem různých individuí, kterým jižanský původ, konzervativní výchova a všudypřítomná chudoba znemožnily zdravé zakořenění do společnosti.



I hated my daddy so much... so much I grew up to be just like him. Made his same damn mistakes.“

Což se mu zatím zdárně plní. Zatímco v první knize s názvem Here Was a Man přihlížíme tomu, jak buranská nátura dokáže pozřít veskrze dobrého člověka, v té druhé s podtitulem Gridiron se více dozvídáme o původu kouče Bosse a jeho prvních krůčcích na druhé straně zákona. Gridiron se chvílemi tváří jako klišovité sportovní drámo o klukovi, který to navzdory předpokladům a nepřízni osudu chce dotáhnout do první ligy. Tam, kde by však onen kluk mířil vstříc vítězství, slávě a bleskům fotografů, Aaron ošklivě zamíchá kartami a vytvoří pomstychtivé monstrum. Boss se zde prakticky stává ústředním protagonistou a vzhledem k aktuálně rozehrané partii jsem velmi zvědav, s čím autor přijde v budoucnu. Každopádně se máme nač těšit.



This here mess you made... this is a distraction. Make it go away.“

Ilustrátor Jason Latour (Wolverine, Django Unchained, B.P.R.D., Sledgehammer 44) Aaronovu "poctu" jižanskému buranství okořenil patřičně působivou kresbou s živelným koloringem. Nádech Bastardů je laděn do rudých, hnědých či zažloutlých ploch, každý prašivý čokl nebo nemytý vidlák vypadá dostatečně odpudivě, nadržení hromotluci soupeřící o šišatou merunu mají uvěřitelnou dynamiku a sporadicky dávkované explicitní scény vám pokaždé zvednou kufr. Spolupráce scenáristy a kreslíře je v tomto případě excelentní, jakoby Aaron své myšlenky diktoval do éteru a Latour je rovnou sumíroval na papír. Špinavý, drsný, zapáchající, ohavný. I takový může být komiks. Tak navlečte gumové rukavice a s chutí do něj.


1 komentář: