Jason Aaron & Jason
Latour
Vítejte na americkém
jihovýchodě! V pustině, kde zdegenerovaní alkoholici bezostyšně
močí psům do němých tváří, kde slabomyslní věří, že v
televizi žije ďábel, kde se lidská sebranka rozmnožuje v
karavanech plných kohoutů a slepic a kde jediným smyslem života
zdejších chasníků je titul mistra v okresním fotbalovém
přeboru. Odpustím si teď jízlivé narážky na adresu tuzemských
maloměst a vesnic, protože by to bylo laciné (a taky proto, že by
mi zhůvěřilá pražská kavárna hned vmetla do tváře můj původ
z metropole od polských hranic) a přesunu se rovnou k jádru
kudrnatého výstavního plemene. Proč byste si tedy měli tyhle
Bastardy z jihu přečíst? Protože jak říká můj
vulgární kolega ve zbrani Ondra Král: „Jason Kurva Aaron!“
- „All I know
about Alabama is firehoses and football.“
- „That's about
all there is to know, sir.“
Jason Aaron (PunisherMAX,
Scalped, Wolverine, Men of Wrath, The Other Side) je rodák z rázovité Alabamy, což je místo, kde lišky
dávají dobrou noc, ale předtím vás ty svině zrzavé ještě pro
jistotu okradou, znásilní a podříznou. A právě zde se odehrává
i děj jeho čerstvé komiksové série Southern Bastards.
Aaron s lidským odpadem koketoval už v sérii Scalped
(vychází česky pod názvem Skalpy), v níž se hlavní
hrdina proháněl indiánskou rezervací v zaplivané Jižní Dakotě
a odhaloval temná zákoutí jejích obyvatel. V Bastardech se
tedy vrací k tomu, co mu jde nejlépe - vykreslení lidských osudů
v nepřívětivých kulturních podmínkách s příměsí
mafiánských praktik.
„I just come for
the ribs.“
Do rodného Craw County
se po dlouhých čtyřiceti letech vrací Earl Tubb, aby vyklidil dům
po svém nemocném strýci. Zároveň zjišťujeme, že šlo také o
dům jeho otce, lokálního strážce pořádku, kterému se kdysi
stala "nehoda" a zbyl po něm jen smutný náhrobek. Earl
vzezřením připomíná sedmdesátiletého Clinta Eastwooda z Gran Torina. Nabušený dědek s vrásčitou tváří, několikanásobný
fotbalový šampion a veterán z Vietnamu, který chce mít pouze
klid na svou práci, aby z téhle díry mohl zase co nejdříve
vypadnout. Jakmile však trochu přičichne k životu místních
starousedlíků, vzpomínky se vyderou na povrch a okolnosti mu pod
nohy začnou házet klacky ze sekvoje. Earl tvrdohlavě odmítá jít
ve šlépějích svého otce a nechce se míchat do vnitřních
záležitostí uzavřené komunity, když však ve městě dojde k
brutální vraždě starého známého a šerif nad tím pouze pokrčí
rameny, je nucen vzít pořádek do svých rukou. Geny zkrátka
přelstít nelze.
„The longer I'm
here, the more I remember why I left this place and never came back.“
Celý okres žije
fotbalem. A teď nemyslím tu naši elegantní čutanou s kulatým
míčem, nýbrž americkou verzi, ve které hráči vypadají jako
terminátoři, co chtějí zabít jeden druhého a mezitím si u toho
hážou šiškou. Craw County je domovem týmu Runnin' Rebs,
pětinásobných státních šampionů, jejichž největší hvězdou
byl svého času nepřemožitelný obránce Earl Tubb. Nyní týmu
šéfuje trenér Euless Boss a protože v tomhle zapadákově není
nic důležitějšího než titul mistra, je zde jeho jméno vzýváno
s téměř náboženskou úctou. A aby dostál svému příjmení,
patří mu nejen zdejší hřiště, ale i restaurace, bar a policie.
Kouč Boss je totiž tak trochu hlava vidlácké mafie, která své
problémy pohřbívá pod tribunami místního fotbalového
svatostánku. A Earl Tubb se právě stal tou největší osinou v
prdeli.
„Now get the fuck
outta Craw County. Fast as you damn well can.“
Když Aaron ve svém
komiksu označuje Alabamu za končiny „drsnější než
Afghánistán“, nejspíš ví, o čem mluví. Animální
prostoduchost vedlejších postav je alarmující. Korupci,
lichvářství a bestiálnímu násilí se zde meze nekladou,
tolerance zločinu ze strany přihlížejících řadových obyvatel
hraničí s inteligencí tupého stáda alpak a ostrými vulgarismy
by se v Craw County mohly dláždit ulice. Při četbě mi několikrát
vytanul na mysl výborný snímek Killer Joe (Zabiják Joe)
Williama Friedkina, v němž také sledujeme etudy pochybných
jižanských existencí a náramně se u toho bavíme, případně
znechuceně kroutíme hlavou. Autor se nechal slyšet, že Bastardi
budou především panoptikem různých individuí, kterým jižanský
původ, konzervativní výchova a všudypřítomná chudoba
znemožnily zdravé zakořenění do společnosti.
„I hated my daddy
so much... so much I grew up to be just like him. Made his same damn
mistakes.“
Což se mu zatím zdárně
plní. Zatímco v první knize s názvem Here Was a Man
přihlížíme tomu, jak buranská nátura dokáže pozřít veskrze
dobrého člověka, v té druhé s podtitulem Gridiron se více
dozvídáme o původu kouče Bosse a jeho prvních krůčcích na
druhé straně zákona. Gridiron se chvílemi tváří jako
klišovité sportovní drámo o klukovi, který to navzdory
předpokladům a nepřízni osudu chce dotáhnout do první ligy.
Tam, kde by však onen kluk mířil vstříc vítězství, slávě a
bleskům fotografů, Aaron ošklivě zamíchá kartami a vytvoří
pomstychtivé monstrum. Boss se zde prakticky stává ústředním
protagonistou a vzhledem k aktuálně rozehrané partii jsem velmi
zvědav, s čím autor přijde v budoucnu. Každopádně se máme nač
těšit.
„This here mess
you made... this is a distraction. Make it go away.“
Ilustrátor Jason Latour
(Wolverine, Django Unchained, B.P.R.D.,
Sledgehammer 44) Aaronovu "poctu" jižanskému
buranství okořenil patřičně působivou kresbou s živelným
koloringem. Nádech Bastardů je laděn do rudých, hnědých
či zažloutlých ploch, každý prašivý čokl nebo nemytý vidlák
vypadá dostatečně odpudivě, nadržení hromotluci soupeřící o
šišatou merunu mají uvěřitelnou dynamiku a sporadicky dávkované
explicitní scény vám pokaždé zvednou kufr. Spolupráce
scenáristy a kreslíře je v tomto případě excelentní, jakoby
Aaron své myšlenky diktoval do éteru a Latour je rovnou sumíroval
na papír. Špinavý, drsný, zapáchající, ohavný. I takový může
být komiks. Tak navlečte gumové rukavice a s chutí do něj.
Vypadá super a chci! Nalákal jsi mě. :)
OdpovědětVymazat