Ed Brubaker & Sean
Phillips
Mým nejoblíbenějším
komiksem v dětství byly příběhy Anči
a Pepíka, kterými tenkrát do Čtyřlístku
přispívala Lucie Lomová. Těsně v závěsu byl Sherlock Holmes
Rudolfa Čechury s ilustracemi Marcela Steckera a je dost možné, že
právě tehdy se začínala formovat moje láska k detektivnímu a
kriminálnímu žánru. O pár let později jsem totálně propadl
černobílému Sin City Franka Millera a ze zálohy na mě
zaútočil David Fincher se svou Sedmičkou.
Nakonec přišel Mario Puzo, kopl mě do koulí a když jsem se
probral z agónie, ležel vedle mě výtisk Kmotra.
Bylo vymalováno. Fell,
100 nábojů,
Blacksad, Torpedo,
Batman: Rok jedna,
Cesta do pekel,
Skalpy... už víte
která bije?
„Něco v ní bylo.
Něco křehkého a opravdového. Něco, co jste mohli spatřit, když
si myslela, že se nikdo nedívá.“
Ed
Brubaker je něco jako bůh. Ano, hádáte správně, tohle opět
bude článek z kategorie "Kalužovy komiksové masturbace".
Holt, nedá se svítit... nemůžu za to, že se mi do pařátků
dostává pouze vysoce kvalitní čtivo. Respektive můžu, protože
si ho vybírám sám a mám tak trochu vytříbený vkus, kterým se
tu a tam snažím nakazit i vás. Já vím, zní to samožersky, ale
někdo to dělat musí. Dejte teď proto na chvíli vale superhrdinům
nasoukaným do spandexu a vydejte se spolu se mnou do kriminálního
podsvětí Eda Brubakera a Seana Phillipse.
„Jako kdyby ve mně
byla hlouběji, než jsem tušil. Nezajímalo mě to. Nezajímalo mě
nic než to, co jsem cítil pod sebou. Její rty a zuby na mé
pokožce, její oči planoucí něžným šílenstvím...“
Criminal
představuje sérii uzavřených a samostatně fungujících příběhů,
ve kterých se prolíná osud několika generací kriminálních
živlů působících v jednom městě. Podobnost se Sin
City není čistě náhodná,
tam kde se však Miller pevně drží romantizující šablony a
často spoléhá na ryze komiksovou nadsázku, Brubaker přitahuje
uzdu a přichází s chladnou realitou všedního života různých
podvodníčků, zlodějů, feťáků či nájemných vrahů. Criminal
je především o lidských slabostech a temných zákoutích
ukrývajících se hluboko v nás, obyčejných smrtelnících. A aby
bylo žánrovému klišé učiněno za dost, skoro vždycky v tom
podstatnou roli hraje ženská.
„Pan Hyde měl
pravdu. Z Tracyho Lawlesse se stal nejhorší zabiják na světě...
a největší osina v prdeli.“
Druhý svazek s
podtitulem Poslední z nevinných
přináší tři ucelené povídky, ve kterých mimo starých známých
narazíme i na zcela nové tváře. Hned úvodní Zlá noc
nám blíže představuje Jacoba Kurtze (objevil se již v minisérii
Lawless), bývalého
padělatele, nyní úspěšného autora novinového stripu, jehož
hrdinou je soukromé očko Frank Kafka. Jacob trpí insomnií a snaží
se uniknout ze spárů minulosti, jež je mu neustále v patách.
Stejně jako detektiv, který jej kdysi obvinil z úkladné vraždy
vlastní ženy. Když Jacob pozná nádhernou Iris, život se mu v
mžiku převrací vzhůru nohama a střemhlav pádí vstříc
nevyhnutelnému zúčtování. Výborným nápadem je začlenění
fiktivní postavy ze stripu do reálného dění, čímž komiks
nabývá lehce abstraktního dojmu. /SPOILER/
Docela brzy ale čtenáři docvakne, že Frank Kafka je vlastně
Brubakerův Tyler Durden. /KONEC
SPOILERU/ Zlá
noc je nefalšovaným noirem
líznutá hříčka plná okatých náhod. Černým humorem nasáklá
jednohubka bez hlubšího motivu nijak neurazí, ale v porovnání se
zbytkem se drží na samém hvozdu Brubakerova kriminálního
pelotonu.
„Kriste...
ty jsi někdy opravdu stejný jako tvůj otec. Ty koule z nerez oceli
se ve vaší rodině asi dědí...“
Následující
Hříšníci vás
ovšem knokautují už v prvním kole. Na scénu se vrací Tracy
Lawless, modrooký hromotluk se zjizvenou tváří, který toho času
splácí hříchy svého bratra u hlavy místního podsvětí.
Nedávné vraždy vlivných partnerů vzbudily v jeho zaměstnavateli
obavy z konkurenční války o nadvládu nad městem a tak Tracyho
posílá do terénu, aby záhadná úmrtí co nejdříve prošetřil
a viníky zlikvidoval. Do města zároveň přijíždí armádní
detektiv, který je pověřen dopadením dezertujícího seržanta
Lawlesse a jakmile se do děje vmísí zástupci triády, začíná
jít opravdu do tuhého. A samozřejmě, kam čert nemůže, tam
nastrčí ženskou. Nebo rovnou dvě. Formou vyprávění se Hříšníci
hlásí k žánru procedurální krimi. Na rozdíl od Tracyho od
jistého momentu tušíme, kdo za vraždami stojí a společně s ním
pak postupně rozplétáme hustou síť nitek vedoucích k
velkolepému finále.
„Vidím všechna
ta líná nedělní odpoledne. A mám divný pocit... jako bych se
mohl vrátit a napravit všechny chyby, co jsem udělal.“
Závěrečná
historka s názvem Poslední z nevinných
je dějově zasazena do raných osmdesátých let a vypráví
neuvěřitelný příběh Rileyho Richardse. Riley je chlápek, který
má vše, co si vždycky přál. Za ženu si vzal výstavní kost ze
zámožné rodiny, jeho tchán mu zajistil doživotní práci snů v
prosperující korporaci i náležitý respekt okolí, po nocích si
může dovolit vysedávat s přáteli na baru a nemalou část svých
výdělků věnuje hazardu. Když se Riley po letech vrátí do
rodného městečka, aby se naposled rozloučil s umírajícím
otcem, zaskočí jej neúprosná vlna nostalgie. Setkává se s
přáteli z dětství, vzpomíná na divoké experimenty z období
dospívání a vzápětí si začne uvědomovat, že celý svůj
dosavadní život strávil pod diktátem pokryteckého alibismu. Což
jej přivede k rozhodnutí chladnokrevně zavraždit vlastní ženu.
„Jako bych to
všechno mohl prožít znovu. A vrátit se do hřejivých paprsků
těch nekonečných prázdnin... a pak se probudím a cítím, jak
ten sen odplouvá.“
Poslední z nevinných
je po všech stránkách poctivá těžká váha a vůbec nejlepší
obrázkové krimi, které jsem kdy četl. A to nejen díky bravurně
napsanému scénáři, ale i svěžímu pojetí kresby. Phillips
totiž v pasážích věnovaných Rileyho minulosti zcela mění
výtvarný styl, čímž humorně odkazuje na dobrodružství
teenagerů z legendárních Archie
komiksů. Pro mládežnickou naivitu zde však není místo a čtenář
skrze tyto zdánlivě ležérní flashbacky postupně zjišťuje, co
všechno Rileyho formovalo k tomu, aby se ve skrytu duše stal
dokonalou bezpáteřní sviní.
„A v té chvíli
to vím. Vím, jak to všechno dostanu zpátky... jak uniknu. Musím
zabít svou ženu.“
Ed Brubaker je obdařen
schopností psát prvotřídní postavy s přesvědčivým
charakterem, jež navíc dokáže zasadit do plně funkčních
prostředí s působivou atmosférou. K jeho nejsilnějším zářezům
patří komiksy určené pro dospělé publikum. Pokud je vaší
drogou kriminální žánr, sem tam šňupete noir a thrillery si
nastřelujete rovnou do žíly, můžete Brubakera považovat za
svého dvorního dealera. Tituly jako Criminal, Fatale,
Incognito, Sleeper, The Fall či Scene of the
Crime jsou čirou esencí toho, co mám na komiksech nejraději -
silný příběh, jehož poutavost je znásobena efektivní kresbou.
Za žádného fušera
ovšem neplatí ani na poli superhrdinů, kde doslova na míru ušil
scénář k sérii Captain America (vyšlo komplet u BB/artu),
v Gotham Central přesunul Batmana na vedlejší kolej a vystavěl
pomník hrdinům z policejního sboru, po Bendisovi převzal otěže
nad výtečně zajetým Daredevilem (ty jeho omnibusy by se mi
tuze hodily do sbírky, BB/arte!) a společně s Darwynem Cookem
oživil Catwoman takovým způsobem, že z toho řadu fanoušků
nadšením kleplo. Ruku v ruce s pozitivními ohlasy přišla i
zasloužená ocenění, doma se mu válí nějaký ten Harvey s
Eisnerem a zrovna toho posledního ulovil za minisérii Criminal:
The Last of the Innocent (Poslední z nevinných). V
současnosti píše scénář k vysoce hodnocené špionážní sérii
Velvet a se starým parťákem Seanem Phillipsem peče
čistokrevnou noirovku The Fade Out, kterou osobně považuji
za nejlepší aktuálně vycházející pecku. A ne, tady se ani Sága
nechytá.
Britský výtvarník Sean
Phillips (Marvel Zombies, Batman: Gotham Noir,
Hellblazer) je
neoddělitelnou složkou mnoha Brubakerových prací. Díky němu
mají všechny jejich společné projekty tu správnou šestákovou
patinu, která si vás ihned zaháčkuje a nepustí až do posledního
panelu. Společně s Michaelem Larkem nebo Francescem Francavillou
jej řadím k absolutní špičce mezi ilustrátory moderních krimi
komiksů. Phillipsova kresba nijak zvlášť nevyčnívá z davu a
nesnaží se vlichotit zbytečně rozmáchlými efekty. Jeho styl
cílí spíše na funkčnost příběhu jakožto celku, přičemž
sází na špinavou eleganci a syrovost, s níž dokáže jednoduše
vtáhnout do děje. U Phillipse mívám pocit, že koukám na epizodu
své oblíbené televizní krimi série a často se přistihnu, jak
zkoumám rozložení panelů, jejichž obsah mi nějakým způsobem
učaroval.
Kupříkladu na
dvojstraně 198-199 sledujeme Lawlessův držkopád z okna a zároveň
je nám servírována rekapitulace předchozího dění. Na tohle si
troufnou jen ti nejodvážnější fajnšmekři. Úvodních pět
panelů na straně 252 zase v efektní zkratce definuje zhýralý
charakter Rileyho Richardse. Phillipsovi bych snad jedině vytkl
slabší akční pasáže, obzvlášť v pěstních soubojích jim
chybí tolik potřebná dynamika (viz str. 160), jakmile však
protagonisté tasí zbraně, strhne se krvavá přehlídka
mozkomíšních explozí, což zajisté potěší nejednoho sadistu.
Autor si je mnohem jistější v dialozích, kde mistrně zvládá
emoce, "kameru" i "střih". Schválně si
nalistujte rozhovor z věznice (str. 308-310), to se čte úplně
samo. V bonusových materiálech se pak ukrývají perly v podobě
fešných obálek a doprovodných ilustrací, jež dávají okázale
najevo Phillipsovu technickou zdatnost i všestrannost. Navrch je zde
přiložen úderný kraťas 21st Century
Noir, původně otištěný v žánrové antologii NOIR,
kterou mimochodem vřele doporučuji.
„No tak... nebuď
guma, vojáku. V sázce je život jedný ženy...“
No nic, budem pomalu
končit. Nadšení z knihy znovu zastínilo mou mysl a znásilnilo
klávesnici, takže pokud jste dočetli až sem, máte můj obdiv. Do
koupě Criminalu vás nutit nebudu, protože předpokládám,
že máte všech pět pohromadě a už ten klenot máte dávno doma i
bez mého agitačního chvalozpěvu. Pro nechápavé jen zopakuji -
vezměte útokem nejbližší knihkupectví, protože tohle je komiks
roku!
Knihu můžete ukrást
třeba zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.