Brian Azzarello & Lee
Bermejo
Člověk je od samého
prvopočátku své existence předurčen k nadvládě. A to nejen nad
veškerým tvorstvem, ale především sám nad sebou. Genetické
propozice nám v téhle partičce pokeru zkrátka zajistily čistou
postupku. Někdo překonává osmitisícové vrcholy nebo kandiduje
na prezidenta, jiný zase loví platinové trofeje ve videohrách
nebo pěstuje nejkrásnější orchideje. Tamta dostala Nobelovu cenu
za mír, tamten živí sedmičlennou rodinu a támhleten prcek o tom
ještě neví, ale jednou daruje svou ledvinu zcela neznámému
člověku a zachrání ho tak před jistou smrtí. Všichni se s tím
vypůjčeným časem pereme po svém a dokud nepřijdeme o vlastní
důstojnost, budeme pány všehomíra do skonání věků. Nevím jak
vy, ale i já denodenně mířím k vyšším metám. Utřít prach,
napsat článek, vzít znovu do ruky kytaru, být ten nejlepší táta
na světě... Nadšení hnout se z místa a začít něco dělat sice
většinou vyprchá po prvním šálku ranní kávy, ale i ta snaha
se počítá, ne? Důležité je neusnout, vyburcovat se a posunout
se dál, dokázat sobě i celému vesmíru, že ty zlaté medaile za
perfekcionismus máme oprávněně. Své by o tom mohl vyprávět
muž, který svůj život zasvětil honbě za lidskou dokonalostí.
Lex Luthor celý život
poctivě dřel. Navzdory bouřlivému dětství a neshodám s otcem
pilně studoval, protože dobré vzdělání je základním kamenem
společnosti. Neustupoval před ničím, vždy si kladl vysoké cíle
a nakonec to v potravním řetězci dotáhl až na post korporátního
zvířete s vlivem přesahujícím hranice země. A když máte vliv,
máte i respekt. A také strach. Protože co když přijde někdo
lepší? Někdo, kdo vám vaše úsilí zmaří svou pouhou
existencí. Někdo, kdo vás i veškerou lidskou havěť rozšlápne
jako švába a ani se u toho nezapotí. Někdo, kdo porušuje většinu
fyzikálních zákonů. Někdo, kdo se už dokonalý narodil. A víte,
co je na tom nejhorší? Ne to, že jej někteří uctívají jako
Boha, ale to, že ho mnozí považují za člověka. Za jednoho z
nás. Toho arogantního jelimana v barevném trikotu, který si
myslel, že navlíknout spoďáry přes kalhoty je známka punku.
„He's made himself
appear so much like us he has almost everyone forgetting he's not one
of us.“
Pár let předtím než
si Brian Azzarello a Lee Bermejo vzali na paškál muže se zeleným
přelivem (Joker,
2008), nahlédli do mozkovny neméně známého antagonisty s pleší.
Autoři v pětidílné minisérii Lex Luthor: Man of Steel
(2005) sestavili bezchybný profil záporákovy mysli a zároveň
vzdali hold jedné z nejstarších komiksových postav. Tam, kde
Jokerův potenciál zapadl kdesi na půli cesty a zůstalo tak spíše
jen u líbivých obrázků a velkohubých gest, jde Luthor ve
svém sdělení mnohem dál a předkládá čtenářům zajímavý
podnět k zamyšlení. Tohle není ta pokřivená karikatura
realitního podvodníčka z Donnerových filmů. Tohle je ambiciózní
muž s jasnou vizí a pevným přesvědčením, že ten Mirek Dušín
z Kryptonu, řadu let bezostyšně okupující naši planetu,
představuje čiré zlo. Může se to zdát jako slepá paranoia
jednoho podezíravého megalomana, legrace jde ovšem stranou, když
Azzarello začne do Luthorových argumentů vkládat ostrou munici.
- „Good thing he's
on our side.“
- „What if he
changes his mind?“
Nejdůraznější je
moment, kdy Lex zavítá do Gothamu, aby poobědval s Brucem Waynem.
Během obchodní schůzky mu nastíní své obavy ze Supermanovy moci
a v přesvědčivé úvaze polemizuje o důsledcích toho, kdyby se
Kryptoňan utrhl z prakticky neexistujícího řetězu. Žádá proto
Bruce, aby zvážil spolupráci Wayne Enterprises s Lexcorpem a
podpořil vývoj "konečného řešení". V jedné pasáži
náborového monologu pak vyloženě flákne hřebíček po hlavě:
„Co když se zítra probudí s tím, že sám ví, co je pro nás
nejlepší? Proč svět pouze ochraňovat, když mu může přímo
vládnout? A jedinou pojistkou, kterou máme, aby k tomu nedošlo, je
jeho slovo.“ Neznat Luthorovy VELMI stinné stránky, jdu mu po
tomhle projevu asi okamžitě na ruku. Stejně jako Bruce, který od
něj přijímá "dar" ve formě zeleného šutříku. Kdyby
náhodou... Když vzápětí Lex dodává, že nechce Supermana
srazit na kolena, ale povýšit lidstvo na jeho úroveň, začíná
opět vystrkovat růžky jeho zhoubná obsese dokonalostí.
„I’m not
interested in bringing him down, but obsessed with bringing us up.“
A
teď přichází lahůdka. Na pozadí celé agitační přednášky
probíhá vyhrocený konflikt Batmana se Supermanem, který se dle
indicií odehrává nějakou dobu poté. O konkrétním motivu, jež
mimozemšťana přiměl k otevřenému útoku na svého dlouholetého
partnera, se komiks nezmiňuje, čtenář má ale jasno. Luthorův
úhel pohledu v Temném rytíři bez bázně a hany očividně
vzbudil obavy. Dynamičnost střetu s naprostou efektivitou ilustruje
proslov o riziku, které společnost
odmítá brát v potaz. Superman zde skutečně vypadá jako
výjev z hororové sci-fi. Nenávist ve tváři, do ruda rozpálené
zorničky, obrovská fyzická převaha, to vše hraje vypravěčům
(a Luthorovi) do karet. Vzpomněl jsem si na hrdiny ze série X-Men a
jejich nekonečný spor s veřejností, jež se léta snaží mutanty
perzekuovat. V Metropolis jsou ale v módě růžové brýle, skrze
které tikající bomba z Kryptonu vypadá jako sympatický pekáč
buchet z reklamy na Old Spice. Mezi slepými se pak i jeden plešatý
manipulátor může stát králem. Strach je přece ta nejmocnější
zbraň.
„I see the end.
The end of our potential. The end of our achievements. The end of our
dreams. You are my nightmare.“
Luthorův boj s větrným
mlýnem se tímto dostává na novou úroveň. V laboratořích
Lexcorpu šlechtí hybrid androida s dívčí tváří a umělou
inteligencí dokonale simulující lidské myšlení. Své dítě
pojmenuje Hope (Naděje), do vínku mu nadělí superschopnosti Muže
z oceli a s pýchou jej vypustí do světa. Díky rychlému zásahu v
předem načasované chvíli (tady vylezou na povrch ty Luthorovy
VELMI stinné stránky) je úspěch projektu u široké veřejnosti
zaručen. Ozývají se i hlasy nedůvěry, pobavil zejména odkaz na
kritický článek jistého Clarka Kenta z Daily Planet, vzhledem k
všeobecné oblíbenosti jde však jen o zanedbatelné výkřiky do
tmy. Můžete stokrát napsat, že Padesát odstínů šedi je
bezduchá volovina pro čtenáře s představivostí okoralého
chleba a lidi stejně půjdou a tu knihu si pořídí, protože to
teď na poličkách děsně frčí. Na Luthorův plán učinit
Supermana postradatelným se samo sebou váže řada postranních
úmyslů. Stavíte-li totiž svůj byznys na pilířích podepíraných
vyjebáváním s odbory, výhružkami, únosy a chladnokrevnými
vraždami na zakázku, také byste nechtěli, aby vám furt někdo
čuměl přes rameno. Zahoďte tedy šedivé odstíny i předsudky
proti hrdinům v pláštěnkách a koukejte si přečíst, zda to
tentokrát tomu záludnému továrníkovi vyjde.
„Nothing heats a
woman up more than the fire in a bad boy's eyes...“
Luthor je po všech
stránkách vyzrálý komiks pro odrostlejší publikum. Úsměvných
dialogů z úst pestrobarevných superpostaviček, které dávají po
čuni šmejdu z vesmíru, se tady nedočkáte. Ne, tohle je mrazivá
sonda do duše Supermanova úhlavního oponenta. Zábavná a svým
grafickým provedením nadmíru působivá. Téměř celý děj se
poctivě věnuje Luthorovým myšlenkám, vše ostatní je podružné.
Superman zde pronese pouze jednu kratičkou větu v závěru, její
obsah je však natolik děsivý, že položí na lopatky nejen
čtenáře, ale i samotného Lexe. Jakoby nestačilo, že dosud byla
Kryptoňanova němá přítomnost zdrojem vydatné hrůzy, těch pár
slov navíc podtrhává celou strukturu Azzarellova znepokojivého
přístupu k tématu. Obyvatelé Metropolis můžou být rádi, že
Supermanovi neruplo v kouli. Zatím.
Brian Azzarello je na
tyhle psychomasáže prostě machr. Banner,
Hellblazer, Spaceman, El Diablo, 100 nábojů, Superman: Pro zítřek,
Wonder Woman... to je jen zlomek portfolia jeho úžasného
universa. Pokud Jesse Eisenberg v připravovaném filmovém spektáklu alespoň zčásti
vystihne ďábelskou podstatu Azzarellova Luthora, má ovace ve stoje
předem zaručeny. Ke kresbě napíšu jen jedno. Lee Bermejo
(Batman/Deathblow,
Batman: Nöel, Před strážci: Rorschach) je v současnosti
jeden z nejvýraznějších představitelů tzv. popičifantastického
realismu. V odborných diskuzích se o jeho díle vedou časté
spory. Někteří jsou toho názoru, že úroveň Bermejovy kresby
převyšuje kvality světových kapacit jako byli Courbet či
Rembrandt. Z tábora stoupenců kultu Alexe Rosse se zase ozývají
hlasy o zvráceném pseudoumění pro rozmazlené hipstery. Na obou
stranách se však shodují v tom, že by jeho díla měla viset v
Louvru. Koloring dělal Dave Stewart, o kterém se často traduje, že
jej vyšinutá matka v dětství krmila anilinovými barvami. Jednou
prý v poblouznění začal malovat jídlem po stole a už mu to
zůstalo. Zanedlouho zasáhla sociálka, malý Dave byl svěřen do
péče milujících rodičů a vyrostl z něj komiksový bůh, který
Eisnery používá namísto zarážek do dvěří.
Verdikt? Valte si
to sehnat, děkovat mi pak můžete v komentářích.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.