Joe Hill & Gabriel
Rodriguez
„Počkejte, vy si
čtete Korunu stínů až teď? Proč vám to, k čertu, trvalo tak
dlouho?“ ptá se v úvodu hlava pomazaná a král komiksového
všehomíra, Brian K. Vaughan... a já mu lakonicky odpovídám:
Protože žijeme v zaprděný společnosti, kde na komiksy nahlížejí
jako na něco dětinského nebo výstředního a tak se na jejich
vydávání musíme skládat sami. Což chvilku trvá, protože ty
knížky taky něco stojí, že jo. Není náhoda, že jako první s
plánem na vydávání komiksů formou hromadného spolufinancování
přišlo právě Comics Centrum. Vydavatelství, které na náš trh
v minulosti přineslo nejeden zajímavý titul (Hellboy,
Vrána, Sin City) již léta vytrvale bojuje s
tvrdohlavostí knihkupců a lidskou omezeností. Tam, kde ostatní
ztratili chuť pokračovat a vydávání obrázkových knížek
prakticky zařízli (Netopejr, Mot, Sýpka), Comics Centrum tlačí
káru dál a díky nekonečnému entuziasmu zúčastněných se mu ji
i navzdory finančním úskalím a nepřízni trhu víceméně daří
udržet na trati bez ztráty kytičky. Pomineme-li zajeté
nakladatelské domy, jež vydávání komiksových publikací z velké
části financují ziskem přitékajícím z knižního trhu
(Albatros, BB/art) a všemohoucí božstvo, které nám ty komiksy už
dlouhá léta vydává jakýmsi zázrakem (Crew), je Comics Centrum
jediným vydavatelem, jenž v nouzi nejvyšší sáhl po modelu
podobném tzv. crowdfundingu, tedy z velké části fanouškovském
spolufinancování předem vybraného projektu. Po úspěšném
nastřádání potřebného množství objednávek (nutno podotknout,
že vydavatel peníze vybírá až poté, co kniha vyleze z tiskárny)
tak ve zbrusu nové edici "Na přání" vyšlo druhé
pokračování horové série Zámek a klíč s podtitulem
Koruna stínů. Haleluja, Parchanti se nekonají!
„Hello darkness,
my old friend...“
Koruna stínů
přímo navazuje na předchozí Hlavohrátky a zároveň s
hlasitým klapnutím vkládá další dílek do temné mozaiky
fantaskního světa plného prapodivných zámků a neobyčejných
klíčů. Po vražedných peripetiích s Kulišákem nás nyní čeká
mnohem klidnější jízda. Hned v úvodu jsme svědky jedné z mnoha
opileckých etud truchlící Niny Zámkové. Ta se postupem času
propadá doslova na dno láhve a před zraky svých ratolestí
přichází o soudnost i charakter. Odrostlejší Tyler má pro její
sebedestruktivní chování pochopení a dokáže odpustit, v mladší
Kinsey však roste hněv a často se s matkou dostává do
konfliktních situací. Nejpalčivější moment nastává v momentě,
kdy Nina zcela ztrácí otěže v roli matky před malým Bóďou.
Bezprostřední zmatení vetknuté do nevinných dětských očí je
jedním ze zlatých hřebů Hillova zdrcujícího vyprávění. Ke
slovu se dostává i Kulišák, který stále pátrá po klíči k
černým dveřím. Za použití klíče umožňujícího opustit
tělesnou schránku vystupuje v astrální formě z domu a dává se
do řeči se starým známým. Poklidný dialog postupně přechází
ve vyhrocený souboj o opuštěné tělo. Zde hraje prim svižná
akce s živelnou choreografií, obzvlášť když duchové během
potyčky používají předměty "vyrůstající" z jejich
končetin. Ke slovu se dostane řetězová pila nebo obří nůžky,
celá scéna je ryze komiksová a odlehčuje jinak tíživou
atmosféru. S úsměvem jsem si vzpomněl na Green Lanterna a
vlastnosti jeho prstenu či ujetou Masku Johna Arcudiho.
Podobných akčních scén
je však v komiksu pomálu, přednost mají spíše bohaté dialogy a
vzrůstající napětí. Přesně tak, jak jsme u Hilla zvyklí.
Žádná z postav tady tentokrát nehraje hlavní housle, každý má
přidělený svůj part, takže máme možnost zase o něco více
nahlédnout do osobností členů Zámkovic famílie. Kinsey se ve
škole seznamuje s novými kamarády a vydává se po stopách svého
otce do minulosti, Tylerovi se zapalují lýtka a tak dává na odiv
svůj "neodolatelný" šarm, Bóďa s investigativním
zápalem zvědavého dítěte pátrá po domě po dalších záhadných
klíčích, Nina rychlostí dostihového alkoholika úspěšně
vyprazdňuje jednu láhev za druhou a Kulišák, ten zmrd jeden
ušatá, kuje pikle ve sklepě. Osobně mi více vyhovovalo rozložení
karet ve Hlavohrátkách, kde nám autoři dávkovali důmyslný
thriller plný intrik s náhledem do psychopatovy mysli, při kterém
mi běhal mráz po zádech. Koruna stínů je v tomto přístupu
vlažnější, své eso v rukávu však bedlivě střeží do
poslední chvíle. S nálezem zbrusu nového klíče se v domě
rozpoutá samotné peklo. Nebudu prozrazovat detaily, ale to, co se
odehraje ve čtvrté kapitole, tomu říkám horor, vážení.
Odvážní hráči, kteří měli tu čest s Alanem Wakem,
si budou rochnit blahem, ostatním slezou vlasy hrůzou. Joe
Hill pečlivě vystaví emoce a Gabriel Rodriguez vás pak něžně
rozčtvrtí. Pokud se Zámek a klíč jednou dočká filmové
adaptace, tak "Stínohra" bude místem, kde vám
zaručeně zhnědnou trenky. Ženy a děti si do kina rovnou vezmou
plínu.
Trochu zbytečně působí
scéna s detektivem vyšetřujícím okolnosti úmrtí Sama Lessera. Na malém
prostoru nemá jeho postava šanci vyniknout a načrtnutá dějová
linka okamžitě mizí do ztracena. Nesedla mi ani pasáž se
zatopenou jeskyní, dialogy vedené během vyhrocené situace působí
nepřirozeně a zdlouhavě, čímž prokazují medvědí službu
jinak výtečné pointě. Přestože se v první třetině knihy zdá,
že vyprávění lehce stagnuje a svádí k jisté schematičnosti,
zbytek onen pocit nakope do koulí a prohodí oknem. Nejenže se po
výživných paranormálních aktivitách dočkáme ultimátního
monstrduelu, efektně vedeného na panelech roztáhnutých přes
celou stranu, v závěru nás navíc čeká fantastický epilog plný
čistokrevných emocí. Hill umí pracovat s vykreslením lidské
podstaty a nebojí se nahlédnout až za její okraj. Není sice tak
zdatný vypravěč jako jeho žánroví kolegové Scott Snyder, Steve
Niles či Richard Corben, na druhou stranu mu nelze upřít
nezanedbatelnou míru nápaditosti, díky které je jeho hra s klíči
stále svěží a neotřelá. A obrovský podíl na tom má i Gabriel
Rodriguez. Cartoonem ovíněný výtvarný styl není úplně dle
mého gusta a občas se mi zajídá i ta výrazná "talbotovská"
linka, neoddiskutovatelným faktem ovšem je, že jeho obrázky
dokonale korespondují se scénářem a vzhledem k jejich nevtíravé
podbízivosti si najdou zalíbení u širokého publika. Stačí
mrknout na Bóďovy sladká kukadla nebo absolutní zmar ve tváři
Niny a víte která bije. Rodriguez také mistrně ovládá
perspektivu a ví kam tzv. postavit kameru. Obzvlášť v akčních
pasážích pak máte pocit, že sledujete bezvadně natočený
biják.
Koruna stínů
není tak sofistikovaná jako Hlavohrátky a nepřináší ani
výrazný dějový posun. Na zlatém podnosu vám však servíruje
vydatnou porci děsu a citového vypětí. Pokud vás série Zámek
a klíč chytla už dříve, nechoďte okolo horké kaše a
koukejte si společně s Kulišákem co nejdříve zanotovat úryvek
známé písně z repertoáru Simona & Garfunkela. A až půjdete
spát, strčte si pod polštář baterku, může se vám hodit.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.