středa 20. listopadu 2013

Ghost World

Daniel Clowes


Rád si ujíždím na jemně vyšinutých filmech. Čímž nemyslím bondage porno s korýši nebo japonské hentai bukkake s lolitami. Pokud vám něco říkají názvy snímků jako Umění musí bolet, Jak jsem balil učitelku, Napoleon Dynamit, Krvavé léto v New Yorku, Buffalo '66 nebo třeba novější Charlieho malá tajemství, jste zhruba v obraze (a máte slušný vkus). Jeden snímek ovšem můj žebříček "weird filmů" s přehledem vede. V roce 2001 jej na motivy komiksu Daniela Clowese natočil Terry Zwigoff pod názvem Přízračný svět.

- „Shalom, Enid Cohn!“
- „Sieg heil!“

Ve filmu se od ničeho k ničemu potuluje dvojice dívek, černovlasá Enid Coleslaw a její blonďatá souputnice Rebecca Doppelmeyer. Holky mají těsně po střední škole, ocitají se na prahu dospělosti, zevlují ulicemi amerického maloměsta, neustále komentují svět okolo sebe a hledají své místo na slunci. Moje babička by řekla, že sežraly všechnu moudrost světa, protože jsou chytré jak rádio. Z rukávů sypou jednu pichlavou krititku za druhou a jsou děsně cool a nad věcí. Nebo by spíš chtěly být. Když se podíváte do slovníku na definici slova "outsider", jména Becca a Enid budou hned v první větě.


Do hlavních rolí byly obsazeny fantastická Thora Birch a tehdy ještě nepříliš známá Scarlett Johansson (to je ta herečka, kterou jsem si v paralelním vesmíru vzal za ženu, protože v něm vypadám jako Ryan Gosling). V jedné z vedlejších rolí se objevil i matador nezávislých snímků Steve Buscemi (kdo jej aktuálně nesleduje v geniální televizní sérii Boardwalk Empire, tak si okamžitě uřízne malíček). Samozřejmě v roli podivína libujícího si ve starých gramofonových nahrávkách, jak jinak. Snímek komerčně propadl, což už se obskurním dílům většinou stává, přesto na své popularitě časem nabyl a dnes je považován za jeden z milníků nezávislé kinematografie. Dle mého se jedná o vůbec nejlepší filmovou adaptaci komiksového díla. Terry Zwigoff mj. režíroval i vynikající dokument o legendě undergroundového komiksu a zároveň největším nerdovi všech dob. Pojmenoval ho jednoduše - Crumb. A je to zážitek, který už z hlavy nevymažete. Ale teď už konečně o té komiksové předloze.


 „When I was, like, thirteen I thought it would be really cool to be a prostitute... I thought it was like handsome guys would take you out on these romantic dates and you'd fuck them and then they'd pay you...“ 

Vítejte ve světě podivínů, úchylů, šílenců, ubožáků, satanistů, prznitelů dětí a trapných komiků. Vítejte ve světě přízraků, v němž vám bývalý fetující skinhead Johnny Apeshit s entuziasmem yupíka vylíčí svůj životní plán. Potkáte zde i katolického kněze Toma, jenž vyměnil sutanu za virtuální realitu plnou dětské pornografie nebo nebohou Carrie Vandenburg, která má namísto obličeje rakovinu. Tamten děsivý starý chlápek se jmenuje Bob Skeetes a za menší poplatek vám přečte vaši budoucnost. A až vám vyhládne, můžete zaskočit do stylové repliky restaurantu z 50. let, kde vás obslouží Divný Al. 


 „Look how hot we are... How come no boys ever ask us out on dates?“

A támhle na rohu před tím nechutným pornoshopem plným zvrhlíků, ve kterém seženete např. film s názvem The Cunt for Red Cocktober (ještě teď mě brní bránice), stojí ona dvojka nerozlučných kamarádek - excentrická Enid a o něco decentnější Rebecca. Pseudointelektuálky sršící cynismem nejhrubšího zrna, sebestředné mrchy co pro jízlivou urážku nikdy nejdou daleko a bezedné studnice životních mouder („All guys jerk off!“). Zkrátka holky co by si rády vrzly, kdyby ovšem bylo na čem. Když Enid tvrdí, že typ kluka se kterým by chtěla randit ani neexistuje musíte jí dát za pravdu, protože - „nonstop kouřící intelektuál a dobrodruh s výzorem drsňáka, který je zábavný, sprostý a zároveň spolehlivý“ - je akorát zoufalou metaforou pro "jsem nána pitomá a beztak umřu sama". Dokonce i její masturbační fantazie zahrnující středoškolského učitele jsou naprosto tragické. A v podání Daniela Clowese tuze vtipné.


 „You're a stuck-up prep-school bitch!“

Enid poznáte už z dálky, výstřední módní kreace jsou u ní na denním pořádku. Jednou na ulici vychází se zeleným přelivem a v punkovém ohozu á la Johnny Rotten, jindy zas v příšerném kostýmku domácí puťky nebo kožené masce z fetišistických orgií. Ano, je to občas kráva, ale přesto ji chápete a jistým způsobem i milujete. Každý z nás si prošel přijímacím rituálem do světa dospělých a ne vždy je to procházka růžovým sadem. Nikdo vám k tomu nedá žádnou příručku, nikdo vám neukáže místo, kam si máte stoupnout. A někomu prostě trvá trochu déle než si na ten úděl zvykne. Takže zatímco si Becca hledá zaměstnání a buduje trvalejší vztah s přítelem, Enid nadále revoltuje a odmítá přistoupit na tu pitomou hru na dospěláka. Děvčata se v průběhu vyprávění od sebe odcizují, z úvodního uvolněného a rozverného poflakování se postupně vytrácí jiskra bezstarostného mládí a zbývá jen pustá melancholie. A tu umí Clowes podat tak, že vám povolí čelist. Přiznám se, že poslední stránka příběhu mi téměř vehnala slzy do očí. Jo, jsem měkota (nebo citlivá dívka v pubertě).


 „Forget about that punk rock shit... Get out in the real world and make some money!“

Ghost World je osmidílná minisérie, jež původně vycházela v komiksovém magazínu Eightball. Po souborném vydání v roce 1997 se z komiksu prakticky ihned stala kultovní záležitost milovaná jak kritikou tak veřejností. A pubertálními výrostky obzvlášť. Daniel Clowes (Like a Velvet Glove Cast in Iron, David Boring, Wilson) je americký scenárista a kreslíř v jedné osobě. Společně s bratry Hernandezovými nebo Charlesem Burnsem se řadí mezi zástupce moderní generace undergroundových autorů. Jeho přednostmi jsou jednoduchá linka a úderný humor, jenž si nebere servítky. V Ghost Worldu se mu díky šikovnému řazení jednotlivých panelů daří budovat vyloženě perfektní timing pro důrazné vyznění sebemenších fórků. A jak už jsem zmínil, nejenže dokáže s přehledem vykouzlit úsměv na rtech, ale také dokonale uzemnit emotivním direktem.


Zkrátka, je-li vaší modlou Wes Anderson nebo Charles Burns a po večerech koukáte na Girls, jděte do toho po hlavě. Garantuji vám, že nebudete litovat. Pokud bych měl vybrat jediný komiks, který mi na českém trhu chybí, bude to právě Clowesův Ghost World. Je to pro mě srdcovka už řadu let a kdykoliv mám blbou náladu, vždy mě zaručeně pobaví. Takže zabrousí-li zde čirou náhodou někdo z nakladatelství Al dente, které již mimochodem před pár lety českému čtenáři představilo autorův předchozí počin, osobně bych se tímto přimluvil za vydání téhle pecky. Ghost World totiž všechny ty Burnse a Stearny s přehledem strká do kapsy.

1 komentář:

  1. Jeden z mých nejoblíbenějších filmů - viděl jsem ho snad 10x :) Čekal jsem, že tuhle komiksovou pecku u nás taky někdo vydá, ale asi si budu muset pořídit originál. Dík za recenzi.

    OdpovědětVymazat