sobota 6. října 2012

Gotham Central

Ed Brubaker, Greg Rucka, Michael Lark a další


Nejlepší komiks s Batmanem je ten, ve kterém Batman hraje druhé housle, případně nehraje vůbec.

Zajímalo vás někdy, jaké to je být obyčejným policistou ve městě, kde ustavičně porušuje zákon vyšinutý magor se zeleným přelivem, mafián s fyziognomií tučňáka nebo okresní prokurátor s půlkou ksichtu? Tak právě pro vás je tato série.


Ostřílení matadoři kriminálního žánru Greg Rucka a Ed Brubaker představují detailní náhled pod pokličku policejního oddělení města Gotham, respektive jeho speciální jednotky pro vyšetřování závažných zločinů. Závažné zločiny většinou obnášejí mrtvá těla a o ty není v Gothamu nikdy nouze. Sledujeme partu schopných a korupcí nepokřivených detektivů v dvousměnném režimu (denní šichtu píše Rucka, noční směnu Brubaker), kterou dal původně dohromady bývalý komisař James Gordon - první policista v Gothamu, jež si při zmínce o úplatku znechuceně odplivl a vyrazil proti proudu (podobně jako onehdy Al Pacino v Serpicovi). Gordon je momentálně na zaslouženém odpočinku a přednáší kriminologii na gothamské univerzitě. Jeho nástupce, komisař Akins, se nadále snaží o poctivý přístup ke své práci, ale Gotham je úplatná děvka, se kterou není radno si zahrávat a starosta je jeden z jejích kunčoftů. A ve městě, nad kterým po nocích bdí Temný rytíř, může být služba o to těžší. Také by se vám nezamlouvalo, kdyby vám do práce kecal "amatér" převlečený za netopýra.


 „We've got cops dying while we wait around for him to save the day... That's just not right.“
„No sir, it's not... but it's Gotham.“


Gotham Central je výborné civilní drámo z policejního prostředí, nezapomíná se tu však ani na aspekty osobních životů a rodinných zázemí jednotlivých policistů. Pokud znáte seriál The Wire, víte která bije. I zde kupříkladu najdeme půvabnou policistku se slabostí pro stejné pohlaví, jejíž nechtěný coming out převrátí její život na ruby. A k tomu ji ještě unese Harvey Dent (Two-Face), který je do ní tak trochu blázen. Jsme v Gothamu, ne v Baltimoru.
Victor Freis aka Mr. Freeze hned v úvodu série zavraždí jednoho z detektivů pátrajících po pohřešované dívce. Když praštíte kladivem do kostky ledu, máte představu o stavu jeho oběti. Mezi pozůstalými je nasraný parťák a detektivova žena, doktorka z márnice, jejichž následné osudy pak sledujeme v rozmezí několika dalších let.


Joker o vánočních svátcích zabíjí náhodné obyvatele města a nakonec vystřílí celé policejní oddělení (což byla kapku síla, Joker je tady neskutečná svině).
Paranoidní schizofrenik Jervis Tetch (Mad Hatter) je zapleten do starého případu vyvraždění školního baseballového týmu, k vyšetřování se přichomýtne i Oswald Cobblepot (Penguin), jemuž jde po krku alkoholem nasáklý detektiv Harvey Bullock, toho času na nucené dovolené.
V příběhu Dead Robin vraždí neznámý pachatel jednoho drozda za druhým (odkud se pořád berou?), dostaveníčko si dají i smradi z Teen Titans, což trošku odlehčí věčně hustou atmosféru. Své si odbyde i Catwoman či Poison Ivy. A jako by toho bylo málo, mimo naši zdravou, korupcí nepolíbenou, jednotku to úplatkářstvím jen zahnívá a běda tomu, kdo by se v tom chtěl šťourat. Právě jedna z nejsilnějších dějových linií (Corrigan) popisuje marný souboj se zkorumpovaným specialistou zajišťujícím důkazní materiály. 


Batman se v sérii objevuje jen sporadicky, většinou v případech dopadení policií nezvladatelných protivníků, ale vždy v maximálním rozsahu dvou, tří panelů. V jeden moment (Lights Out) je dokonce zcela vykázán mimo dění - nový komisař v něm vidí hrozbu pro své lidi a nařizuje definitivní zrušení bat-signálu.
 

„Máte právo nevypovídat. Máte nárok na právního zástupce. Pokud si právního zástupce nemůžete dovolit, bude vám přidělen.“

Série čítá rovných čtyřicet sešitů (zkompletováno do pěti paperbacků nebo čtyř hardcoverů). Pokud bych měl vypíchnout nejlepší kousky, pak určitě po právu Eisnerem oceněné Half a Life (onen coming out a Two-Face), už zmíněný Corrigan (včetně druhé části - ta je naprosto luxusní a zároveň uzavírá celou sérii), Soft Targets (Joker puštěný ze řetezu), Lights Out (Batman dostává kapky od komisaře) nebo On the Freak Beat (Catwoman zapletena do vraždy reverenda, trocha sadomasochismu v parádní roztěkané kresbě Jasona Alexandera). Trochu mimo byla jednorázovka Sunday Bloody Sunday vycházející z vesmírného kataklyzmatu zvaného Infinite Crisis - v Gothamu se objeví obří kunda, která vrhá blesky a rozsévá zkázu ve formě sedmi smrtelných hříchů, Kapitán Marvel blábolí cosi o rozbitém kameni věčnosti a o tom, že Wizard je mrtvý. Ano, WTF jako kráva. To je tak, když kápové v DC vymyslí megaüberevent a pak ho naserou do všech běžících sérií a je jim fuk, že tím naruší jejich kontinuitu.


O scénář se podělili dva Eisnerovými cenami ověšení autoři Ed Brubaker (mistr krimi komiksu, na triku má úspěšné série Criminal, Incognito, Scene of the Crime, Lowlife) a Greg Rucka (Whiteout, Stumptown, Queen & Country, Wonder Woman). Pánové odvedli bravurní práci a já už se nemůžu dočkat dne, kdy na naše pulty vtrhne Brubakerův Criminal (už brzy!).


Na kresbě se podílelo vícero autorů, nejvíce času u prkna (nebo u čeho ti umělci dneska tvoří) strávil Michael Lark, jehož linka mi k tématu sedla okamžitě. Takový čistý noir, lehké tlumené barvy, prostě labůžo. Později mu s tuší pomáhal Stefano Gaudiano a moc se mi zamlouvají i obrázky hostujícího Steva Liebera, od něhož jsem už konzumoval černobílý Whiteout a v barvě mu to také sekne.


Tuhle sérii by si žádný fanoušek detektivek (potažmo Batmana) neměl nechat ujít. Já si jdu podat přihlášku k místnímu policejnímu sboru, chystám se zatočit s korupcí (výpalné samozřejmě posílejte dál na mé bankovní konto).

Žádné komentáře:

Okomentovat