čtvrtek 9. srpna 2012

Severed

Scott Snyder, Scott Tuft & Attila Futaki


„Only home for you, girly... 's in my belly.
(zuby jako břitvy a z očí hrůza plane, ale Hannibal Lecter to není, jasný pane)

Šedesátá léta, před televizí, ve které se zrovna kroutí Elvis, sedí jednoruký muž v letech společně se svou ženou. Do místnosti přibíhá jejich vnuk s obálkou, kterou údajně převzal od dědečkova starého přítele. Dědeček obálku otevírá a s hrůzou v očích si prohlíží její obsah.

„Lidem říkám, že o ruku jsem přišel ve válce. Ani má žena nezná pravdu. Někdy je pravda příliš děsivá. Ale někdy... někdy musí být vyřčena.“
 
Přesouváme se o čtyřicet let do minulosti, do Jamestownu v New Yorku, píše se rok 1916 a dědeček je dvanáctiletý Jack Garron. Ten žije pouze s matkou a rád ve volném čase hraje na housle. Vzápětí však potají opouští domov a vydává se hledat svého otce, kterého nikdy nepoznal. Ve skutečnosti je totiž Jack adoptovaný, jeho otcem byl potulný hudebník a ten zrovna Jacka kontaktoval skrze dopis, ve kterém jej vyzval ke společnému setkání. Malý Jack neváhá, naskakuje do rozjetého vlaku a vyráží směr Chicago. Střih. Jsme v sirotčinci svatého Josefa v Illinois odkud si jistý pan Porter, zaměstnanec firmy General Electric (americký ČEZ), přebírá do péče chlapce jménem Fredrick, jehož snem je pracovat v elektrárenském průmyslu. Což se mu právě díky panu Porterovi plní, když k němu nastupuje do učení. Společně pak odjíždějí do školicího sídla, chlapec je nadšený ze své první jízdy automobilem a na místě ihned dostává svou první lekci - má v suterénu zprovoznit zdejší generátor. Pan Porter si poté z úst vyndá falešnou zubní náhradu, odhalí držku plnou nabroušených tesáků a Fredricka sežere.


Pan Porter je čisté zlo, které se živí dětskými sny. Zlo, jež nemá v hororu obdoby. Děsivé, bezcitné monstrum, které bez skrupulí zabíjí tisíce dětí napříč stoletími. Po svém posledním gastronomickém úspěchu se převtěluje do role Alana Fishera, podomního prodejce gramofonů s bohatýmy kontakty v hudební branži. A malý Jack Garron, sníc o setkání se svým otcem a jejich společné hudební kariéře, se nevědomky řítí přímo do jeho chřtánu.


Autoři se s ničím nemažou, jsou to dokonce takoví hajzlové, že čtenáře nejdříve donutí oblíbit si jednu z postav, aby ji pak mohli s nekompromisní brutalitou odstranit. A nevyzní to nijak lacině, působivost vyprávěného příběhu je tím několikanásobně zesílena a čtenář, který měl celou dobu myšlenky napětím sevřené ve svěráku, najednou povolí a výsledný efekt rozdrtí poslední zbytky naděje. Tenhle obchodník se sny je zkrátka neskutečná svině. A tenhle komiks je neskutečná pecka.


Scott Snyder, oceňovaný autor sérií American Vampire, Batman/Detective Comics nebo Swamp Thing, je již zkušený harcovník a momentálně se řadí ke špičce komiksové scenáristiky. Zde opět dokazuje, že výše uvedené stále platí a nebál bych se tvrzení, že Severed je jeho dosud nejpovedenějším dílem (k americkým upírům jsem ale ještě nečichal). Spoluautorem scénáře je Scott Tuft, filmový scenárista, režisér a producent a v tomto případě se jedná o jeho komiksovou premiéru. Pro maďarského kreslíře Attilu Futakiho, který má již za sebou práci na několika evropských komiksech, je Severed prvním zářezem na opačné straně Atlantiku. A nutno dodat, že naprosto famózním. Je to kresba v kombinaci s malbou (klasické výtvarné vzdělání v sobě Futaki nezapře) a k temnému ladění celého příběhu se náramně hodí. Dobové ztvárnění ulic Chicaga je atmosférické, stejně tak např. vyobrazení přírody, zejména lesů - stromy jsou Futakiho silná stránka. Za zmínku stojí i jeho originální obálky k sešitové sérii, na nich je vždy výjev dějově aktuálního místa a trhlina, skrze kterou se prodírá ústřední monstrum. Velmi znepokojivé.


Severed je jeden z nejlepších komiksů, které jsem kdy četl. Mrazivý horor s fantastickou kresbou - berte všemi deseti!

Žádné komentáře:

Okomentovat