Brian K. Vaughan &
Fiona Staplesová
Komiksy už čtu nějaký
ten pátek. Když zabrousím do vzdálené minulosti, vzpomínám si,
že jsem po obrázcích ve Čtyřlístku jezdil prstem ještě
dřív, než jsem se naučil všechna písmenka. Díky vytrvalosti
rodičů a špetce zvídavosti jsem nakonec přelouskal svůj první
příběh o tom jak máma mele Emu a maso, ale ty barevné obrázky s
bublinama už mi v hlavě zůstaly napořád. Dneska už ovšem tolik
nežasnu nad Myšpulínovými vynálezy a nepřemýšlím o tom,
copak asi má ta Fifinka pod sukýnkou. Ne, dneska čtu Ságu.
„Posrala jsem se?
Mně připadá, že jsem se posrala!“
Romeo a Julie, Anna a
Alexej, Edward a Bella, Marko a Alana... nesmrtelný příběh dvou
spřízněných duší, jejichž rozdílný původ jim neustále háže
klacky pod nohy, je nosným dějovým pilířem mnoha uměleckých
děl. Podobný námět byl zážehovou jiskrou nové komiksové série
Briana K. Vaughana a protože je tenhle Brian tak trochu pyroman,
příběh se mu pod rukama rozhořel jasným plamenem a s rostoucí
silou pohltil čtenáře po celém světě. Fiona Staplesová, která
Vaughanovy výplody taví do překrásných ilustrací, zde pak
vystupuje v úloze explodující cisterny s kerosinem. Popáleniny
čtvrtého stupně ještě nikdy nebyly tak sexy. Sága je
jediná série, kterou si každý měsíc poctivě obstarávám v
digitální verzi, protože bych nesnesl pomyšlení, že se k novému
výtisku nedostanu včas. Zkusím vám nastínit proč. Sága
je v prvé řadě precizně vystavěné rodinné drama vyprávějící
o tom, jaké je to milovat tak, že za toho druhého v nouzi nejvyšší
položíte život. O tom, jaké štěstí a zároveň i strach ve vás
vyvolá příchod vlastního potomka. O tom, jaká úskalí skýtá
zdánlivě nenáročná výchova takového caparta, navíc v
podmínkách, ve kterých vám jde neustále někdo po krku. O
nezměrné síle rodinného pouta napříč generacemi. A také o
tom, jak v takovém partnerském vztahu časem mohou přebrat otěže
zášť a neporozumění. Vypadá to jako scénář ze života nebo
z televizní oddechovky pro nenáročné, viďte? No a teď si
představte, že se to celé odehrává v kulisách, ze kterých se
všichni poděláte.
Vesmírné lodě,
chladnokrevní zabijáci, vyspělé technologie ve střetu s magií,
perverzní sexuální orgie, roboti a prapodivné světy plné
monster z těch nejhorších nočních můr. Těm, kteří se už
obávali, že půjde o nějaký slaboduchý derivát Rodinných pout,
teď určitě spadl asteroid ze srdeční komory. Tohle neotřelé
rodinné drámo žánrově spadá do čistokrevného crossoveru
sci-fi/fantasy a před čtenářem se tak rozprostírá neuvěřitelná
paleta nadmíru zábavných kuriozit. V úvodu se setkáváme s
mladým párem ústředních protagonistů zrovna ve chvíli, kdy
přivádějí na svět svého prvního potomka. Dojatý otec,
sympatický mladík s okouzlujícím úsměvem a citlivou povahou, se
jmenuje Marko a pozornému čtenáři určitě neujde detail v podobě
paroží, které mu raší z lebky. Čerstvá matka, nositelka
svůdných křivek, šik účesu a temperamentního charakteru, si
říká Alana a pokud vás rajcují ženy s křídly na zádech, pak
je to přesně váš typ. Alana pochází z Pevniny, největší
planety místní galaxie, která rozsévá smrt a zkázu odvěkým
nepřátelům z Girlandu. Což je tak trochu prekérka, protože
Marko má kořeny právě tam. Jakožto dezertující členové
znepřátelených armád jsou nyní na útěku a na jejich hlavy je
vypsána tučná odměna. Válka mezi oběma světy navíc
expandovala do všech koutů vesmíru, takže najít místo k
bezpečnému pobytu je docela oříšek.
„...už jsem
převazoval gangrenózní rány, co smrděly míň nechutně než
tyhle plíny.“
Hlavní vypravěčkou
příběhu se od svého prvního nadechnutí stává malá Hazel,
rozkošná holčička s růžky a křidélky, smíšený plod lásky
našich hrdinů. Občas během vyprávění jen tak mimochodem
předběhne dobu, což za prvé funguje jako malý teaser na věci
budoucí a za druhé nás ujišťuje o tom, že se tomu malému
uzlíčku nic nestane. Protože kdyby ano, tak ať si mě Vaughan
raději nepřeje. Nu a do toho všeho se mísí osudy několika
dalších zainteresovaných postav. Princ Robot IV, cílevědomý
chlápek a válečný veterán s televizní obrazovkou namísto
hlavy, je pevninskou rozvědkou pověřen dopadením uprchlíků,
přičemž se na pozadí nenápadně rozpíná další příběhová
linie s jeho vlastní královskou rodinou. Nájemný lovec jménem
Vůle zase uzavírá kontrakt se zástupcem Girlandu a zahajuje
pátrání společně se svým podivuhodným čtyřnohým mazlíčkem.
A i tady se začíná rozplétat dějové klubko slibující velmi
zajímavé peripetie. Duch mrtvé dívky s vnitřnostmi trčícími z
trupu, polonahá pavoučí žena bez paží nebo krokodýlí komorník
ve fraku, to je jen malý zlomek postav z šíleného panoptika
Vaughanova univerza. Když Vůle zamíří na Sextillion, planetu
nespoutaných rozkoší, kde je dovoleno prakticky vše, začínáme
mít obavy o autorovu příčetnost. Mezidruhový sex veškerého
charakteru, orgie s flaškama zaraženýma v zadnici, zvrácený
pornoprůmysl nejhrubšího zrna, kde není nouze o šestileté
sexuální otrokyně. Z tohohle televizní seriál nikdy nebude.
Od rutinních space oper
o záchranách vesmíru se Sága liší snad ve všech
směrech. Marko a Alana nemají ambice něco napravovat a už vůbec
ne válčit či hrát nějakou hru na spásu světa. Starají se
pouze o sebe a své čerstvě narozené dítě, přesně tak,
jakobyste to udělali vy nebo já. Veškerá příkoří, jež se
dějí hrdinům zarámovaným v panelech, pak vnímáte s takovou
intenzitou, že máte občas pocit jakobyste byli neoddělitelnou
součástí příběhu. Vaughan si vás v první kapitole jen tak
zlehka naťukne a vzápětí vás nesmlouvavě vtáhne přímo do
víru dění. Realita všudypřítomného válečného konfliktu je
zde podávána krutě a bez příkras, zároveň však komiks
okouzluje různorodostí cizích světů a jejich obyvatel. Na
spoustu panelů budete s nadšením zírat dlouhé vteřiny.
Staplesová do nás láduje emoce v každičkém obrázku, výrazy ve
tvářích kreslených protagonistů jsou téměř jako živé. Stačí
jediný pohled na Alanu a Marka, aby vám došlo, jak moc se ti dva
milují. Tohle nedokázal zahrát ani Harrison Ford, když tenkrát
balil princeznu Leiu. Naprosto strhující je pak zuřivá akční
scéna, v níž Marko brání životy svých nejbližších před
útokem válečné posádky královského wundertanku. Ilustrátorka
odvádí působivou práci také v selekci barev, jež kresbě
dodávají patřičnou vitalitu. V pasážích vyprávěných Hazel
se zhostila i letteringu, který ručně vepisuje přímo do panelů
a nutno zmínit, že jeho český ekvivalent se povedl na výbornou.
„Ty, poslechni?
Víš, že na pacifistu si dost koleduješ o kudlu do břicha?“
Slovo Sága se v
současném komiksovém podhoubí velmi často skloňuje v
superlativech. A není to náhoda. Vaughanův opus totiž s přehledem
splňuje všechna kritéria, která by měl mít každý dobrý
obrázkový příběh. Nehraje si na žádné "vysoké umění",
děj i kresba mají čitelné kontury a čtenáře nešikanuje jediný
méněcenný dialog. Motivy i činy všech zúčastněných mají své
opodstatnění a každý panel má pevnou oporu ve scénáři. Sága
má jediný cíl - chytit za srdíčko a rozmáčknout ho jako
malinu. Je až s podivem, jaký kus cesty Vaughan ušel od Ypsilonky,
která musela často sahat k laciným popkulturním bonmotům, aby
čtenáře neunudila k smrti. Přitom stačilo všední realitu
okořenit fantazií, odpoutat se od Země a vyrazit vstříc
meziplanetárním zážitkům. Sám Vaughan přiznává, že jej při
psaní scénáře inspirovalo jeho vlastní čerstvě narozené
potomstvo. Máloco vás z neúprosné životní letargie vyburcuje
tak, jako výchova tvrdohlavého dítěte, jehož nejoblíbenějším
výrazem je slůvko "NE". A když vás během těchto
rodinných eskapád ještě nahání nájemný vrah s obrovskou
kočkou nebo robot, jehož končetiny se v zápalu boje transformují
do ničivých zbraní, máte pak zaděláno na doživotní
psychoterapii. Pokud to přežijete.
Brian K. Vaughan (ročník
'76) patří k nejnadanějším komiksovým scenáristům dneška.
Pod jeho dohledem vzkvétá jedna série za druhou a za svou poměrně
krátkou kariéru si již stačil vydobít ohlušující renomé.
První krůčky absolvoval u Marvelu, kde psal hlášky do úst
Spider-Manovi, Wolverinovi a dalším mutantům, u konkurence mu pak
svěřili Green Lanterna, Batmana či Swamp Thinga. K výraznému
posunu tektonických desek však došlo až s příchodem jeho
vlastní postapokalyptické série Y: The Last Man (Y: Poslední z mužů, BB/art) a pak už to jelo jako po másle: Ex
Machina, The Escapists, Buffy the Vampire Slayer,
Runaways, The Private Eye, Pride of Baghdad
(Smečka z Bagdádu, Comics Centrum). Ruku v ruce s úspěchem
u kritické i čtenářské obce se dostavila řada významných
ocenění, kupříkladu z cen Willa Eisnera si Vaughan zanedlouho
bude moct odlít sochu v životní velikosti. Za samotnou Ságu
už jich má na kontě pět a tipuji, že si jich za tuhle výtečnou
sérii ještě pár odnese. Na letošní rok má opět připraveno
eso v rukávu v podobě válečného sci-fi thrilleru We Stand On
Guard, v němž bude kanadské území čelit útoku agresorů z
USA. A jelikož se to celé bude odehrávat ve vzdálené
budoucnosti, neobejde se to bez obřích robotů. Kanadská
výtvarnice Fiona Staplesová je navzdory svému krátkému působení
na scéně označována za jednu z největších kapacit svého
oboru. Výčet jejích předchozích prací vám asi nic neřekne
(Done to Death, North 40, Mystery Society),
příležitostně nakreslí nějakou tu fešnou obálku, co by ale
vaší pozornosti nemělo uniknout je to, že vedle Ságy
momentálně spolupracuje s Markem Waidem na relaunchi slavné série
Archie. A vězte, že opět bude na co koukat.
Kdyby to z výše
uvedeného nebylo jasné, tak zdůrazňuji, že Sága NENÍ
komiks pro děti. Není ani pro dorost, protože ten zase neocení ty
jemné odstíny geniality skryté ve scénáři. A taky většinou ví
houby o vztazích a výchova dítěte je pro ně pouze abstraktním
pojmem. Sága je především určena zvídavému čtenáři s
otevřenou myslí. Nejlépe pak mámě nebo tátovi, kteří v mládí
strávili dlouhé hodiny ve vesmíru George Lucase a nyní netrpělivě
vyhlíží letošní prosinec. Zkrátka pokud ve vás dřímá
alespoň špetka sci-fi pozitivní duše, budete Ságu
milovat. Nenávidět ji ale nemůžete, protože vím, kde bydlíte.
První svazek lze
zakoupit zde.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.