Nikkarin
Je to tady, přátelé!
Nová Stotřicítka je konečně na pultech a těší se
přízni věrných čtenářů. Ale že to byl porod. Možná si
říkáte, že pět let v knižním byznysu není žádná doba,
ovšem v navazující komiksové sérii je taková prodleva už
docela signifikantní. Do zdržení zasáhly autorovy životní
karamboly a odklad projektu na vedlejší kolej, poté i jistá
tvůrčí nejistota spojená se ztrátou víry v pozitivní přijetí
u čtenářského plebsu. Není tajemstvím, že vydání třetího
dílu bylo spolufinancováno fanoušky skrze crowdfundingovou službu
Katalyzátor, kde Nikkarinův komiks podpořila příznačná
stotřicítka přispěvatelů, což mladému autorovi pozvedlo
sebevědomí a obnovilo chuť v sérii pokračovat. Dobrá věc se
nakonec povedla a my tak v rukou držíme třetí díl z plánované
tetralogie. A vzhledem k tomu, že si nepamatuji, co jsem dělal
včera, natož před pěti lety, vezmeme tu rekapitulaci rovnou z
gruntu. Pohodlně se usaďte, Odysea začíná.
„Samý krámy.“
Stotřicítka
vychází pod hlavičkou nakladatelství Labyrint, které Nikkarinovi
dlohodobě věnuje prvotřídní péči. Oba předchozí díly byly
letos na podzim obdařeny poctivým dotiskem (v prvním svazku
dokonce vyšperkovaném bonusem z autorova šuplíku) a českému
čtenáři se tak do rukou dostává novotou vonící trilogie
servírovaná na stříbrném podnose. První díl s názvem 130:
Odysea původně spatřil světlo světa roku 2009 a v ústřední
roli nám představil mladíka jménem Bo, který putuje prazvláštní
pustinou. Bo je synem ostříleného válečného veterána, jeho
poznávacím znamením je vojenská přilbice a dlouhý plášť, jež
spolu s odvahou zdědil po svém otci. O jeho minulosti toho mnoho
nevíme a vlastně ani netušíme, kam přesně má namířeno. Během
cesty naráží na různé fyzikální anomálie a paranormální
jevy a teprve z náznaků a útržků zpráv postupně odkrýváme
pozadí celého příběhu. Poslední velkou válku údajně ukončil
oslňující výbuch neznámého původu, jehož následky
definitivně změnily svět k nepoznání.
„Tak je pravda, že
v bunkru by měli být v bezpečí, kdyby to někdo odpálil.“
Odysea je zpočátku
bezeslovný komiks, jenž absenci bublin nahrazuje bohatou
vizualizací, čímž ve čtenářích budí pocit meditativního
rázu. Bo putuje napříč nekonečnou pustinou podobně jako
bezejmenní hrdinové videoherní série Fallout, se kterou má
mimochodem Stotřicítka několik styčných ploch. I zde
navštívíme uzavřené nebo opuštěné bunkry, v nichž se za
války ukrývali přeživší (titulní číslo 130 právě označuje
jeden z nich), potkáváme podivná stvoření i vyznavače
obskurních kultů a sem tam narazíme i na svérázný černý
humor. Pokud z komiksu něco vyloženě ční, pak je to autorova
láska k surrealismu. Příkladem budiž scéna, kdy Bo vstoupí do
jednoho z bunkrů, tam otevře plechovku plnou ptačího peří, mine
mořskou pannu ve vaně obklopenou nápadníky ve skafandrech, hned
ve vedlejší místnosti se střetne s Alenkou Lewise Carrolla a
vzápětí zažije halucinogenní trip v říši divů, načež celý
ten fantaskní přelud završí spontánní zvracení v opuštěném
řídícím centru plném černých obrazovek. Salvador Dalí by měl
z Nikkarina radost.
„Kňch kňch puf
kňch puf“
Země po výbuchu už
zkrátka není co bývala. Čeká nás setkání s robotem vidícím
do budoucnosti, vstoupíme do zóny, v níž nepůsobí gravitace,
seznámíme se s černou krychlí generující číselné šifry a ke
všemu nás odněkud z dáli pozoruje záhadná létající postava.
Příběh první knihy je vyprávěn sledem krátkých povídek,
které mohou budit dojem stylistických cvičení, viz moje oblíbená
Lampa (str. 30),
případně mají formu zábavných hříček, čímž nenuceně
dokreslují kouzelnou a zároveň znepokojující atmosféru
postapokalyptického světa. Osobně mám nejraději Zastávku
(str. 65), v níž poutníci na stanici hromadné dopravy předčítají
aktuální zprávy z novin a čekají na příchod abstraktního
spoje z Dálí. A vězte, že ten finální panel je tady vskutku
fenomenální. V Odyseji se Bo dává dohromady s maličkým
stvořením (ovšem s obrovským srdcem) jménem Kňch a později se
do party přidává i urostlý princ Antoine, jehož doménou je boj
s mečem. A přestože je šermířův původ prozatím obestřen
tajemnem, ve čtenářově bystrém podvědomí zarezonuje upomínka
na jednu důvěrně známou postavu. Antoine de Saint-Exupéry by měl
z Nikkarina taky radost.
„Muž ve městě
Lotace se za bílého dne opil do němoty. Vyšetřovatelé později
zjistili, že němý byl již před požitím alkoholu.“
Ve druhé knize s
podtitulem Hodní, zlí a oškliví se začínají věci dávat
více do pohybu. Naše trojice dorazí do Ozon City, kde natrefí
nejen na muže s rádiem a děsivou teorií o současném stavu věcí,
ale také se konečně tváří v tvář střetává s legendárním
lovcem hvězd Valendielem Akendorem. A protože obávanému lovci
zrovna teče do bot, Bo s princem neváhají a život těžce
raněného Valendiela brání vlastním tělem. Ve zběsilé akční
scéně jsme svědky princova odhodlání i jeho spektakulárních
bojových schopností. Antoine své nepřátele kácí jako výhonky
v bambusovém lese, těla se půlí ve dví, končetiny odpadávají
a hlavy létají vzduchem. Zděšené matky však rychle uklidním,
většina krájených nešťastníků je obdařena umělou
inteligencí, takže se žádné mravně závadné krveprolití
nekoná. Bo si to ještě neuvědomuje, ale právě se svými kumpány
píchl do vosího hnízda. Člověk stojící za útokem na lovce
hvězd je totiž jistý Lupus, který se tímto stává hlavním
antagonistou příběhu. Hrdinové posléze zjistí, že lézt mu do
rajónu nebyl zrovna ten nejlepší nápad, protože když proti vám
stojí armáda po zuby ozbrojených žoldáků a monstrum se
schopností měnit lidskou kůži na prach, můžete rovnou začít
sepisovat závěť.
„Řekněme, že mi
provedli... pár zlých věcí.“
V Hodných, zlých a
ošklivých už nenajdeme takovou přemíru snových pasáží
jako v předchozím díle a výrazně přibylo i dialogů. Na vině
je hustší zalidnění panelů a tedy nucená interakce s okolními
postavami. Hned ze startu navštívíme zapečetěný bunkr s číslem
157, jež je plný překvapených přeživších, kteří o relativně
bezpečném světě venku neměli ani tušení. Nikkarin však
nezapomíná ani na jemné humory a kupříkladu v úsměvné epizodě
Super Kňch Bros (str. 100) nezapře svou náklonnost k
videohrám. Stejně jako nezapře výborný hudbení vkus. Když z
panelů zamrkají nenápadné odkazy na Simona s Garfunkelem,
Fanfarlo, Tata Bojs či Marilyna Mansona, srdce podobně naladěného
fanouška poskočí radostí. Vůbec o odkazech a vtípcích
schovaných uvnitř Stotřicítky by se dala napsat celá
stať. Sérií se mihne třeba Voleman Jirky Gruse, Fanouš Dana
Černého či Hergého Tintin s Filutou a na skok zavítáme i do
Stínadel, v nichž narazíme na partu zmatených Rychlých šípů.
„V prvé řadě je
potřeba zachovat klid.“
Novinka Čas
hvězdoplavců po pěti letech navazuje přesně tam, kde jsme
naše hrdiny opustili. Tedy v zahradě plné otázek a němých
údivů. Vzápětí je nám i Boovi vysvětleno, proč má Antoine
pásku přes oko a vypadá jako starý fotr. Bo nevědomky vkročil
do časové kapsy a okolní svět během chvíle zestárl o dlouhých
jedenáct let. Stejně tak Antoine, Valendiel i Lupus, který za tu
dobu vybudoval početnou armádu a chystá se ovládnout veškerou
civilizaci. Autor přichází i s novým vědním oborem, tzv.
parafyzikou, jež se zabývá postvýbuchovými jevy. Na základě
výzkumů byla mimo jiné odhalena i přítomnost lidí vládnoucími
paranormálními schopnostmi a není náhodou, že si tyhle
superovečky do svého stáda nahání právě generál Lupus. Ten má
nyní k dispozici již několik takto obdařených loutek a s každou
další jeho moc několikanásobně narůstá.
„Jak vidíš, osud
je vrtkavý. Jednou lovíš, jindy jsi loven...“
V úvodu knihy naši
skupinu napadne jeden z Lupusových důstojníků, vražedná Intacto
s vrhacími noži a hordou žoldáků za zády. Princ Antoine si to
ve fantastické akční scéně rozdá s útočným dronem a Bo
naneštěstí utrží vážná zranění, která jej dočasně
přesunou do role nezúčastněného pozorovatele. Dokonce je
tentokrát nucen odložit i svou ikonickou přilbu a my tak konečně
máme možnost více nahlédnout pod jeho slupku. Čtveřice pak
zamíří do nedalekého cirkusu, kde nalezne útočiště i staré
známé a zatímco se Bo pomalu zotavuje a nabírá na síle, generál
Lupus spřádá plán k finální ofenzivě. Ve třetí knize se tak
do popředí více dostává princ Antoine, znetvořený Valendiel
dějem stále spíše jen nenápadně proplouvá a Kňch se
definitivně stává pouhým maskotem série. Závěrečný
cliffhanger ovšem napovídá, že lovec hvězd v poslední knize
konečně dostane svůj prostor a čtenář se dozví, co se to v té
zpropadené Stotřicítce vlastně děje. Jestli z toho ale
budou další Ztraceni, tak si mě nepřej, Nikkarine.
„Má růže... a
můj beránek. Jsme doma.“
Michal Menšík aka
Nikkarin (roč. 1987) je komiksový kreslíř a scenárista a když
zrovna nemá do čeho rýpnout, ilustruje knihy pro děti i dospělé.
Vedle Stotřicítky má na triku videoherní fantasmagorii
Spellsword Saga VII a kraťas Ještě jsme ve válce ze
stejnojmenného cyklu komiksových povídek líčících pohnuté
osudy skutečných osobností 20. století. Pokud mi jeho Stotřicítka
svou nepříliš jasnou narací něco připomíná, pak je to
gamedesign hry na hrdiny (tzv. RPG) v otevřeném světě. Bo putuje
odnikud nikam rozsáhlou krajinou, po cestě potkává zdánlivě
generické postavy, sem tam splní vedlejší úkol a až časem se
zaplétá do hlavní dějové linie, v níž je však jeho osud
postrkován po jasně vytyčených kolejích dopředu naplánovanými
okolnostmi. Problém je, že stejně jako v případě většiny
videoherních avatarů hrdina nijak výrazně nerozvíjí svou
osobnost. Bo je dvourozměrný paňáca, který jen plní svůj quest
a nebýt nápaditého okolního dění, ustrnul by nejspíš někde
ve škarpě zaseknutý o programátorem přehlédnutý glitch.
„Copak není
jasné, co to je? Je to Bůh.“
Dosti už ale videoherní
terminologie, pojďme si nyní rozebrat jednotlivé aspekty tohoto,
na české poměry neobyčejného, komiksu. Když pomineme
jednoduchost ústřední postavy, otevírá se před námi
neuvěřitelný svět, jenž si doslova pohrává se čtenářovou
imaginací. V prvním svazku to ještě není tolik nápadné, ale
časem si Nikkarin osvojil naprosto svěží rukopis a knihu od knihy
s pečlivou rozvahou vybrušuje ze Stotřicítky scenáristickou
perlu. Už nápad s pomalu dávkovaným flashbackem viděným v
Odyseji napovídá, že půjde o něco výjimečného. Což se
potvrzuje ve druhé knize, kdy je nám v opačném sledu předkládán
tzv. flashforward, tedy krátké útržky budoucího dějství. V
Čase hvězdoplavců se sice podobně neotřelý postup již
neopakuje, zato zde autor výrazně zdokonalil samotnou juxtapoziční
formu. Pro ty, co pravidelně neodebírají magazín Sekvenční
umění, to napíšu polopaticky - Nikkarinova schopnost
odvyprávět příběh skrze obrázky je vyloženě kulervoucí.
Každá kniha namísto nudné tiráže obsahuje úvodní "filmové
titulky" představující protagonisty včetně autora, který
nás vtahuje přímo do centra aktuálního dění. Mezi kreslířovy
zbraně hromadného ničení patří zejména perfektně zvládnutá
práce s perspektivou. Hravé užití všemožných nadhledů a
podhledů, obzvlášť v místech bohatých na architektonickou
zástavbu, je skutečnou pastvou pro oko. Jean Giraud by měl z
Nikkarina radost největší.
„011010001010011...“
Pokud si v Čase
hvězdoplavců nalistujete stranu 35, uvidíte nádhernou
cirkusovou montáž plnou eskamotérských triků a ihned tušíte,
že koukáte na něco mimořádného. Nebo šestice panelů ze strany
42, kde Bo z detailů tváře Vivi Vixen ve své hlavě skládá
zasunutou vzpomínku. Přesně takhle bych si podobnou situaci
představoval v reálném životě. Nikkarinova výtvarná technika
by se dala označit za tuzemský underground. Masám se asi jeho
obrázky zamlouvat nebudou, máte-li však alespoň trochu otevřenou
mysl a dáte jeho Stotřicítce šanci, existuje docela vysoké
riziko, že se v nich budete ztrácet dlouhé minuty. Ve statických
výjevech z pustiny a zejména pak v panelech s městskou aglomerací
panuje taková přemíra detailů, že jsem si často vzpomněl na
výtvarnou titěrnost animovaných filmů japonského studia Ghibli.
A tomu říkám poklona. Dalším světlým bodem kreslířových
schopností jsou akční pasáže, ve kterých se to mydlí hlava
nehlava. V ten okamžik se autor stylem přepíná do pomyslného
manga módu a figury obdařuje živelnou dynamikou pohybu, navíc
zvýrazněnou divokou šrafurou evokující rozostření okolí.
Jediné, co bych Nikkarinovi důrazně vytkl, je jeho neschopnost
nakreslit ksicht. Občas se mu poštěstí trefit ty správné
kontury, ale ve většině případů zíráme na neforemné ohyzdy,
co si přímo říkají o zásah plastického chirurga.
„Může mi někdo
říct, vo čem to jako bylo?“
Vzhledem k tomu, že už
tímhle článkem stejně dávno přetékám do basketbalu, dovolím
si ještě malou odbočku. Mou často zmiňovaná analogie s
videoherním světem není náhodná, spousta aktérů ze Stotřicítky
mi totiž nějakým způsobem připomíná známé postavy z videoher
či filmů. Bájný lovec hvězd by klidně mohl být posledním
rytířem řádu Jedi a Kňch zase vypadá jako jedna z potvůrek z
výtečné JRPG Ni no Kuni. V Čase hvězdoplavců
navíc dojde na pasáž, kdy Lupus podrobuje výslechu zajatého
prince a v tu chvíli mi to všechno docvaklo. Vždyť Lupus vlastně
není nikdo jiný než obávaný plukovník Volgin ze série Metal
Gear Solid a zmíněný moment je citací slavné mučící scény
z legendárního třetího dílu. Princ Antoine s páskou přes oko
je zde Naked Snake jako vyšitý. Pětice důstojníků disponujících
paranormálními schopnostmi zase dává vzpomenout na jednotku
Cobras (MGS 3) či Beauty and the Beast (MGS 4), čemuž
odpovídají i jejich zlověstně znějící jména - Daraq, Iron
Zero, Volto, Vertigo, Intacto. Akorát Bo je pořád jenom ten
bezejmenný avatar z Falloutu.
Troufnu si tvrdit, že
pokud by série prošla jistou kosmetickou úpravou v oblasti gradace
jednotlivých kapitol a výtvarnou korekcí (ty ksichty!), snesla by
i sešitový formát na pokračování u amerického vydavatele typu
Image Comics či Vertigo. Co se komiksové plodnosti týče, Nikkarin
se stále drží ve více než solidním nadprůměru a s novou
knihou tuzemské konkurenci směle ukazuje záda. V Labyrintu by si
jej měli i nadále hýčkat a příště se na nějaký crowdfunding
rovnou vybodnout. Stotřicítka plave i bez záchranných
kruhů a vůbec nevadí, že je to zatím jen čubička, však ona se
ta omezenost tuzemského čtenářstva časem eliminuje. Vím o čem
mluvím, sám jsem si ještě před pár lety neviděl na špičku
vlastního nosu. A teď vedle Aarona či Vaughana čtu i Nikkarina.
Takže sem s tou avizovanou Poslední lekcí! Já se zatím
půjdu zavřít do bunkru s číslem 111, kde se budu ládovat
cukrovými bombami a zapíjet je Nuka Colou. Tak se tady mějte a
hezkou nukleární zimu vinšuju.
Stotřicítku si
můžete pořídit přímo v e-shopu nakladatele nebo u všech dobrých knihkupců. A nezapomeňte
omrknout i domovské stránky samotného autora na adrese
www.nikkarin.cz.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poznámka: Komentáře mohou přidávat pouze členové tohoto blogu.